کد مطلب: 

277609

نام جک دورسی برای همیشه با توئیتر همراه است

در نوامبری که گذشت، جک دورسی در فهرست میلیاردرهای بلومبرگ در جایگاه 499اُم ایستاد، او از مدیران شبکه های اجتماعی است که این روزها با فروش توئیتر، دوباره نامش بر سر زبان ها افتاده است.
جک دورسی

به گزارش سیتنا، مالکیت توییتر در نهایت، در ماه گذشته به ایلان ماسک رسید. مردی که پس از ورود به ساختمان توییتر با مدیران ارشد این شبکه اجتماعی خداحافظی کرد که از جمله آن ها، آگراوال مدیرعامل توییتر بود. پیش از  آگراوال این جک دورسی، هم بنیانگذار توییتر بود که این شبکه اجتماعی را می راند و بر صندلی مدیر عاملی آن تکیه زده بود. مردی که نخستین توییت در این شبکه را دو سال پیش در قالب NFT فروخت.

دورسی پیش از فروش این شبکه اجتماعی به ایلان ماسک، دو بار به عنوان مدیرعامل در این شرکت نقش آفرینی کرده است. برای نخستین بار، او در سال 2006 بود که به عنوان مدیرعامل از بین چهار گزینه دیگر یعنی ایو ویلیامز، بیز استون و نوح گلاس، دیگر بنیانگذاران توییتر انتخاب شد. دو سال بعد، دورسی مدیرعاملی را رها کرد اما در سال 2015 دوباره به صندلی اش بازگشت و تا سال 2021، مدیر غول شبکه های اجتماعی باقی ماند.

به نظر می رسد این روزها ایلان ماسک، مالک تازه توییتر هیچ علاقه ای به مدیران سابق ندارد. او آمده تا نقشه های غافلگیرکننده اش را در توییتر اجرا کند، آن هم بدون حضور مدیران گذشته. اما یک نکته مهم، گره خوردن نام مدیران سابقی مثل جک دورسی با این شبکه اجتماعی است. شبکه ای که دورسی آن را بنیان گذاشته و نام او با این شبکه پیوند خورده است.

دورسی چطور به فهرست ها راه یافت؟

شبکه اجتماعی توییتر در سال 2006 تاسیس شد. در آن سال ها خبری از جک دورسی و ظاهر عجیبش در این روزها نبود. او پسری لاغر و شیفته فناوری بود که با کمک دوستش، توییتر را ساخت و نخستین توییت را از اکانت خودش، به اشتراک گذاشت. خیلی زود، این شبکه اجتماعی مورد استقبال مردم در سراسر جهان قرار گرفت و به کسب وکاری مطمئن برای دورسی تبدیل شد.

در ماه اوت سال 2011، دورسی و دو سهامدار دیگر توییتر را به سه موسسه سرمایه گذاری فروختند. در این معامله 22.6 میلیون سهم این شبکه اجتماعی به فروش رفت. قیمت هر سهم هم، 15.93 دلار تعیین شده بود. یک سوم از مبلغ فروش این میزان از سهام توییتر، به جیب جک دورسی رفت.

دورسی اکنون در فهرست بلومبرگ از میلیاردرهای جهان در جایگاه 499اُم ایستاده است. براساس گزارشی که فوربز از دارایی او منتشر کرده، دورسی در سال 2022، مالک 6.1 میلیارد دلار ثروت شناخته شده است. رقمی که در سال 2013 یعنی بیش از 5 سال از عمر توییتر، 1.1 میلیارد دلار اعلام شده بود. این رقم در سال 2014 به 2.2 میلیارد دلار رسید و در سال 2015 تا 2.7 میلیارد دلار رشد کرد.

در سال 2016، یعنی سالی که دورسی نزدیک به یک سوم از سهامش را به کارکنان توییتر واگذار کرد،  ارزش دارایی او یک میلیارد دلار اعلام شده است. اما دو سال بعد، این رقم به  3 میلیارد دلار رسید. در سال 2019 هم، ارزش ثروت دورسی 5.1 میلیارد دلار بود. این رقم در سال 2020 افت کرد اما در سال 2021، فوربز ارزش دارایی دورسی را 12.5 میلیارد دلار اعلام کرد، رقمی که در سال 2022 به 6.1 میلیارد دلار رسیده است.

 هم بنیانگذار توییتر در فهرست فوربز از 400 ثروتمند در جهان در جایگاه 234اُم ایستاد. او در سال 2022 هم در فهرست میلیاردرهای همین رسانه، در جایگاه 418اُم قرار گرفت. در بین کارآفرینان آمریکایی که در سال 2015 کمتر از 40 سال سن داشتند، او 11اُمین کارآفرین بود و در همین سال در فهرستی که از ثروتمندان در فناوری تهیه شده بود، او در رتبه 92اُم قرار گرفت.

جک دورسی تاکنون دوبار تحصیل در دانشگاه را رها کرده است. او یک بار تحصیل در دانشگاه میسوری را نیمه تمام گذاشت و بار دوم، از خیر تحصیل در دانشگاه نیویورک گذشت.

توییتر تنها محل ثروت اندوزی این کارآفرین 45 ساله نیست. جک دورسی از بنیانگذاران شرکتی فعال در زمینه پرداخت های مالی است که در سال 2009 آن را تاسیس کردند. این شرکت در آن زمان اسکوایر نام گرفت اما امروز به عنوان شرکت پرداخت بلاک شناخته می شود.

بلومبرگ در گزارش خود از منشاء درآمد جک دورسی، به بیش از 5 میلیارد دلار درآمد توییتر در سال 2021 اشاره کرده است. توییتر به طور روزانه 200 میلیون کاربر فعال را جذب کرده است و درآمد آن در سال 2021 5.1 میلیارد دلار اعلام شده است.

با این وجود این شرکت پرحاشیه، پربازده ترین کسب وکار جک دورسی نیست. او مدیریت اجرایی شرکت بلاک را هم برعهده دارد، شرکتی که درآمد آن در سال 2021، 17.7 میلیارد دلار اعلام شده است و البته، جک دورسی مالک 10 درصد از سهام آن است. در سال 2020 جک دورسی اعلام کرد یک میلیارد دلار از سهام خود در شرکت بلاک را برای مقابله با هم گیری ویروسس کووید19 اهدا می کند. او پیش از این هم متعهد شده بود نیمی از سهامش را به بنیاد خیریه ای به نام استارت کوچک واگذار کند. بلومبرگ می گوید او تا ماه اوت سال 2020، 700 میلیون دلار از سهامش را بر اساس تعهدش به کار نیک، اهدا کرده است.

نقشه ها و شهرها

در زندگی جک دورسی خبری از پدری ثروتمند و کارآفرین نیست. او ازدواج نکرده و فرزندی هم ندارد. در دو دانشگاه تحصیل کرده اما آن را نیمه تمام رها کرده است. جک دورسی در سال 1976 به دنیا آمد و از نوجوانی شیفته فناوری بود. زمانی که در سنت لوئیز زندگی می کرد برنامه ای برای نقشه ها و شهرها نوشت. فکر می کرد داشتن نقشه ای رایانه ای برای نیویورک تا چه اندازه کمک کننده است به ویژه برای حمل و نقل اضطراری.

زمانی که دورسی 17 سال داشت، وب سایت یکی از شرکت های حمل و نقل در منهتن را هک کرد اما داستان به همین جا ختم نشد. او در ادامه به مدیر این شرکت ایمیل زد و درباره شرایط نامطلوب امنیت وب سایت شرکت به آن ها هشدار داد. این هشدار هم اما، پایان ماجرای دورسی با این شرکت حمل و نقل نبود. او در نهایت نرم افزار خودش را برای تامین امنیت وب سایت شرکت به مدیر پیشنهاد داد. او سرانجام توانست یک پیشنهاد شغلی خوب از این شرکت دریافت کند درحالیکه در دانشگاه نیویورک هم برای تحصیل ثبت نام کرده بود. در سال 2010، دورسی در گفت وگو با بلومبرگ آن روزها را اینطور توصیف کرد:« ناگهان دیدم مشغول کار شده ام، آن هم کار با نرم افزارهای نقشه برداری برای یکی از شرکت های بزرگ در منهتن. من در آن زمان هرکاری را که برایش رویا پردازی کرده بودم، داشتم».

در پایان دهه 1990، جک دورسی و مدیرعامل شرکتی که در آن کار می کرد، تصمیم گرفتند یک شرکت اینترنتی در سن فرانسیسکو تاسیس کنند. زمانی که جذب سرمایه را آغاز کردند، جک دورسی کار در شرکت odeo را آغاز کرد که این شرکت در زمینه محصولات رادیویی کار می کرد. در سال 2006، جک دورسی و ایوان ویلیامز مدیر شرکت odeo، در کنار بیز استون توییتر را تاسیس کردند. توییتر در آغاز مدعی ارائه خدمات میکروبلاگینگ و متکی بر برنامه ایمیلی بلک بری بود که برنامه آن را جک دورسی در سال 2000 نوشته بود. دو سال پس از تاسیس توییتر و مدیرعاملی دورسی در این شرکت، او از مدیریت این شبکه اجتماعی کنار کشید و زمانش را بر توسعه شرکت پرداخت موبایلی متمرکز کرد. این دوری خیلی دوامی نداشت چراکه او در سال 2015 دوباره به توییتر بازگشت و بر صندلی مدیرعامل تکیه زد. تا اینکه در نهایت، در سال 2021 دوباره از مدیریت شرکت خود را کنار کشید.

جک دورسی در جولای سال 2012 در فهرست میلیاردرهای جهان جای گرفت. یعنی زمانی که توانست برای اسکوئر 3.2 میلیارد دلار سرمایه بگیرد. او سهامش را در نخستین عرضه سهام توییتر در این شبکه اجتماعی در نوامبر سال 2013 فروخت و دو سال بعد توانست سهام اسکوئر را در بورس نیویورک عرضه کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-02-20 10:16

افزودن دیدگاه جدید