لزوم توجه متولیان دولتی پیادهسازی شهر هوشمند به توانمندیهای داخلی در این حوزه
رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان بهبود ارتباط چهلستون ضمن گلایه از نحوه برگزاری سومین نمایشگاه شهر هوشمند و پیشنهاد برای برگزاری دورههای بعدی چنین نمایشگاهی در قالب نمایشگاه دستاوردها و صنایع IoT در کشور، تاکید کرد که متولیان سیاستگذار و قانونگذار در حوزهی پیادهسازی شهر هوشمند باید با حضور موثر و پررنگ در این گونه نمایشگاهها، ضمن آشنایی با توانمندیهای شرکتهای خصوصی فعال در این بخش، زمینهی تحقق هر چه بیشتر شعار سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» را فراهم نمایند.
ولی اله امیری، رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان بهبود ارتباط چهلستون که در سومین نمایشگاه شهر هوشمند در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران حضور یافته بود، طی یادداشت ارسالی به سیتنا پیرامون ارزیابی این نمایشگاه، نوشت:
پیرامون نمایشگاه شهر هوشمند که از دوازدهم تا چهاردهم تیرماه 1401 برای سومین بار برگزار شد، در بخشهای مختلف میتوان فرآیند برگزاری این نمایشگاه را تحلیل کرد.
اول از هرچیز ما باید هدفمان از برگزاری چنین نمایشگاهی را مشخص کنیم. اگر عقیده داریم که شهرهای هوشمند میتوانند به سهولت زندگی مردم و همچنین مدیریت شهری کمک کنند، پس لازم است که انتقادات را بشنویم و در راستای اصلاح آن گام برداریم.
کیفیت پایین اینترنت در نمایشگاه شهر هوشمند
در خصوص موضوعات محیطی و الزامات اولیه یک نمایشگاه در سطح ملی بحث سرمایش و تهویه نمایشگاه، وضعیت صوت سالن، خدمات رفاهی اطراف نمایشگاه مثل رستوران، محل استراحت و مواردی از این دست قابل بررسی است که این موارد محیطی در شان نمایشگاه ملی در سطح کشور نبود و این وضعیت نیازمند اصلاح است. کیفیت پایین اینترنت مخصوصاً در زمانهای شلوغی نمایشگاه برای منطقهای که تمام تولیدات آن بر بستر اینترنت است، اصلاً قابل قبول نبود و هیچ تمهیدی از سوی اپراتورها اندیشیده نشده بود.
موضوع دیگر پیرامون تاریخ برگزاری نمایشگاه بود که دقیقا وسط هفته و در گرمترین روزهای سال برگزار شد که این امر بازدیدکنندگان را محدود کرد؛ از طرفی زمانیکه شرکتی با هزینههای گزاف غرفهسازی روبرو است؛ زمان سه روزه برای نمایشگاه ناکافی و لذا بهره وری پایین خواهد بود.
عدم حضور متولیان دولتی پیادهسازی شهر هوشمند در نمایشگاه
موارد دیگری که لازم است در خصوص آن صحبت کرد، بحث حمایت ناکافی بخش دولتی از نمایشگاه است. مستحضرید که متولیان دولتی پیاده سازی شهر هوشمند همانند شهرداریها، وزارت ارتباطات و وزارت کشور هستند، اما این متولیان به صورت مستقیم در نمایشگاه حضور پررنگی نداشتند. انتظار است که حداقل سازمانهای دولتی مرتبط با شهر هوشمند که سیاستگذار و قانونگذار در این خصوص هستند، در چنین نمایشگاهی شرکت داشته باشند.
لزوم حمایت تشکلهای صنفی حوزه شهر هوشمند از چنین نمایشگاههایی
انتظار دیگر از اتحادیهها و تشکلهای صنفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که باید در چنین نمایشگاهی حضور یابند که حتی در قالب بازدیدکننده هم در نمایشگاه حضور نداشتند. در برگزاری چنین نمایشگاهی انتظار میرود کسانی که میتوانند در سیاستگذاریها و قانونگذاریهای شهر هوشمند تاثیرگذار باشند، حضور یابند. پیشنهاد این است که برگزاری چنین نمایشگاهی در قالب نمایشگاه IoT و دستاوردها و صنایع IoT در کشور برگزار شود و به جای نمایشگاه شهر هوشمند، نمایشگاه IoT نامگذاری شود و تمام بخشهایی که در زمینه اتوماسیون و هوشمندسازی شرکت میکنند و در قالبIoT حضور دارند، در این نمایشگاه شرکت کنند.
تبلیغ محصولات خارجی توسط شرکتهای شبهه دولتی در نمایشگاه
نکته دیگر منافات داشتن نمایشگاه شهر هوشمند با شعار سال حمایت از تولیدات دانش بنیان و تولید داخل است. برخی از غرفهها که از بودجههای دولتی استفاده میکنند، در غرفه خود تولیدات محصولات خارجی با برندهای خارجی را تبلیغ میکردند که این موضوع با روح شعار امسال منافات داشت و انتظار میرود که این موارد در نمایشگاههای داخلی رعایت شود.
پیشنهاد دیگری که وجود دارد این است که در چنین نمایشگاهی، برگزاری نشستهای تخصصی، استفاده از دانش و تخصص شرکتهای خصوصی فعال در زمینهIoT و شهر هوشمند به منظور قانونگذاری مناسب، فرصت خوبی میتواند باشد که سیاستگذاران و قانونگذارانی که در این حوزه فعالیت دارند یا بخشهای دولتی که قرار است به عنوان رگولاتور در آن حوزه حضور داشته باشد، از این فرصت استفاده کنند و به صورت مستقیم با آنها در چنین نشستهایی ارتباط بگیرند تا در راستای قانونگذاری موضوعات شهر هوشمند کمک کنند.
شناسایی رقبا در نمایشگاه شهر هوشمند
یکی از نکات مثبت نمایشگاه هم این بود که به هرحال شرکتهایی که در این حوزه حضور داشتند علی الخصوص شرکتهای خصوصی، بیشتر توانستند همدیگر را بشناسند، رقبای خود رو ببینند و بشناسند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید