کدخبر :269996 پرینت
09 تیر 1401 - 09:41

چرا اهمیت سئو برای کسب‌وکارهای ایرانی بسیار بالاست؟

با توجه به رشد بسیار بالای کسب و کار های اینترنتی دیگر در هر گوشه ای از ایران فردی با ساخت وبسایت یا ایجاد صفحه اینستاگرام تجاری اقدام به عرضه خدمات و محصولات خود کرده است.

متن خبر

گزارش آگهی/ فرقی ندارد چه در کلانشهر تهران باشید چه در شهرستان های کوچکتر، سطح رقابت میان کسب و کار های اینترنتی به شدت بالا رفته است و برای موفقیت باید به دنبال تکنیک های بازاریابی بلند مدت و اثربخش باشید. در این مقاله به بررسی اهمیت سئو برای کسب و کار های ایرانی می پردازیم.

سئو چیزی است که هر صاحب کسب و کاری در ایران باید به اجرای آن فکر کند. فرقی ندارد شما یک نفر هستید و بودجه آنچنانی برای تبلیغات ندارید یا صاحب بزرگ ترین هولدینگ ایران باشید؛ به هر حال اگر از سئو وبسایت عقب بمانید به راحتی مشتریان بالقوه شما وارد سایت های رقیب خواهند شد و سهم بازار بزرگی را از دست خواهید داد.

چهار دلیل مهم برای پی بردن به اهمیت سئو

1. بیش از 60 درصد مشتریان پیش از خرید، تحقیق آنلاین می کنند

سئو را معمولا در کمپین های دیجیتال مارکتینگ تعریف می کنند اما نکته جالب این است که بر خلاف بسیاری از تکنیک های بازاریابی، سئو بازاریابی درونگراست. به این معنی که بر خلاف سایر روش های مارکتینگ که تبلیغات را به سمت مشتریان هل می دهند، در سئو مشتریان خودخواسته به دنبال محتوا، محصول و خدمات شما هستند.
در بازار چه B2B چه B2C، اغلب مشتریان و تصمیم گیرندگان پیش از شروع خرید و جمع آوری گزینه ها، حتما جستجویی در گوگل کرده و کسب اطلاعات می کنند.
بیش از 90 درصد کلیک های موتور جستجو گوگل در صفحه اول انجام می شوند. حال اگر برند شما در راس این نتایج یا جزو نتایج بالا باشد، یکی از گزینه های مدنظر وی خواهید بود.

2. سئو در مقابل تبلیغات کلیکی (CPC)

سئو تنها راه برای رسیدن به رتبه 1 گوگل نیست! شما از طریق راه دیگری نیز می توانید به رتبه 1 گوگل برسید اما باید به ازای هر کلیک مبلغی را به گوگل بپردازید و همچنین کلمه AD را هم باید در کنار نام خود یدک بکشید.
اما در سئو بعد از چند ماه یا چند سال کار کردن می توانید به صورت ارگانیک روزانه چندین هزار کلیک روی وبسایت داشته باشید بدون حتی پرداخت مبلغ 1 ریال به گوگل! (1 ریال نه 1 دلار)

3. جستجوی ارگانیک مهم ترین منبع ورودی وبسایت است 

بر اساس امار های مندرج در سایت conductor بیش از 64 درصد از ورودی وبسایت ها در سراسر جهان، از طریق ارگانیک سرچ یا سرچ در یکی از موتور های جستجوگر است. در ایران نیز همین میزان کم و بیش وجود دارد و اکثریت مطلق جستجو ها از طریق گوگل (بیش از 98 درصد) صورت می گیرد.
نادیده گرفتن سئو وبسایت یعنی از دست دادن ورودی و مشتریان بسیار زیاد.

4. بهینه سازی وبسایت به بهبود تجربه کاربری منجر می شود

سایت هایی با پاپ آپ زیاد، سرعت کم، نداشتن SSL و امنیت، فیشینگ و ... جایی در نتایج بالای گوگل ندارند. الگوریتم های گوگل طی مدت 10 سال این موتور جستجو را به بهترین جا برای یافتن پاسخ سوالات و رفع نیاز های کاربران تبدیل کرده است. اگر وبسایتی سئو خوبی دارد، قطعا از منظر های گوناگونی به فکر مخاطب بوده است.

5. سئو و آگاهی از برند

یکی از مباحثی که معمولا در مورد ضرورت استفاده از خدمات سئو جا می اندازیم، اهمیت سئو سایت در افزایش نرخ آگاهی از برند یا Brand Awareness است. یکی از اهدافی که همواره برند ها دنبال می کنند، افزایش آگاهی از برند و شناخت بیشتر نام تجاری می باشد. هنگامی که وبسایت شما در کلمات کلیدی مورد نظر مخاطب (چه مقاله چه محصول) جزو لینک های بالا باشد، نام وبسایت و برند شما نیز به چشم او می آید و به مرور زمان شما را متخصص در این حوزه خواهد دید.

6. سئو کاملا قابل اندازه گیری است 

شاید نام ابزار هایی مانند سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس را نشنیده باشید، اما این ابزار ها دیتاهای دست اولی از آمار های کمی و کیفی در مورد وبسایت به شما می دهد. تمامی المان های سئو و بهینه سازی مانند رتبه کسب شده، میزان ورودی، میزان دیده شدن برند، دسته بندی جغرافیایی، جنسی، سنی و ... مخاطبان توسط این ابزار های در اختیار صاحبان وبسایت می تواند قرار گیرد.

7. نرخ تبدیل بسیار بالا

اگر تجربه تبلیغات در فضای مجازی، بنر های کلیکی یا در کل CPC را داشته باشید، می دانید که میزان تبدیل مخاطب به مشتری در این سبک های تبلیغاتی بسیار پایین است. در سئو اما قضیه کاملا متفاوت است: فردی که نیاز به خرید محصول یا دریافت خدماتی دارد، آن را در گوگل جستجو کرده و وارد سایت شما می شود و اگر قیمت و کیفیت خدمات شما راضی کننده باشد، خرید صورت می گیرد.
نرخ تبدیل مخاطب به مشتری در جستجوی گوگل و سئو بسیار بالاست. پیشنهاد می کنیم مقاله مزایای سئو برای کسب و کار ها از وبسایت جام جم آنلاین را مطالعه نمایید.

نگاه آماری به دلایل اهمیت سئو سایت

سئو

• در حدود 63000 جستجو در هر ثانیه در گوگل انجام می شود. (یعنی بعد از خواندن این متن حدود 126000 جستجو در گوگل انجام شده است.)
• حدود 78 درصد از جستجوی جهانی روی پلتفرم دسکتاپ در اختیار گوگل است. این میزان برای موبایل در حدود 89 درصد است. (البته در ایران بیش از 98 درصد جستجو های فارسی در گوگل صورت می گیرد.)
• میانگین جهانی CTR (نرخ کلیک) رتبه 1 گوگل حدود 20 درصد است. البته در جستجو مربوط به برند ها بیش از 50 درصد CTR به رتبه 1 می رسد.
• حدود 90 درصد صفحات وبسایت ها حتی 1 بازدید کننده از گوگل هم ندارند!
• صرفا حدود 25 درصد کاربران برای یافتن پاسخ پرسش های خود به صفحه 2 گوگل می روند.
• در سال 2021 حدود 47 درصد تمامی جستجو های گوگل، جستجوی لوکال بودند. (اهمیت سئو محلی در آینده)
• عبارت “Google” بیشترین میزان جستجو را در موتور جستجوی گوگل سال 2021 داشته است. رتبه های بعدی میزان جستجو، یوتوب و فیسبوک هستند.
• هر فرد بطور متوسط 3 تا 4 مرتبه در روز در گوگل عبارتی را جستجو می کند.
• طبق نظرسنجی جهانی در سال 2021، بیشترین استفاده افراد از گوگل در جهت پیش بینی هوا، پیدا کردن فروشگاه ها و رستوران ها، جستجوی اخبار، سوشال مدیا و در نهایت کسب اطلاعات در مورد ویروس کرونا بوده است.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.