نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو امروز اعلام میشود
مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت، گفت: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قرار دارد و سازوکار اجرای درست نظارت در اختیار سازمانهای ناظر است؛ بنابراین اگر فروش بیشتر از توان تولید خودروسازان انجام شود و تعهدات بهموقع انجام نگیرد، این موضوع تحت نظر سازمان حمایت قرار میگیرد.
به گزارش سیتنا، عبدالله توکلی لاهیجانی گفت: پیرو مفاد نامه ریاستجمهوری در خصوص شفافسازی عرضه خودرو، سامانه عرضه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز به کار کرد و بر این اساس ظرف یک هفته و در سامانه مذکور از تاریخ 27 اردیبهشت تا 3 خرداد نسبت به ثبتنام متقاضیان خرید خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اقدام و نیز مراسم قرعهکشی انجام شد.
وی افزود: در این سامانه چهار میلیون و ۱۵۷ هزار و سیصد و پنجاه و دو نفر متقاضی خرید خودرو ثبتنام کردند که از این تعداد سه میلیون و ۸۷۸ هزار و سیصد و یک نفر در طرح عادی و ۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر نیز در طرح حمایت از خانواده و جوانی ثبتنام کردند.
مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت ادامه داد: مجموع ظرفیت در نظر گرفتهشده در خودروهای عرضهشده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای این دوره 176 هزار و 911 دستگاه بود که در قالب 115 طرح فروش متنوع شامل فروش فوری، فروش فوقالعاده، طرح جوانی جمعیت، فروشهای کمتر از یک سال و مشارکت در تولید ارائه شد که پس از اعلام قرعهکشی، فرآیند فروش توسط خودروسازان انجام خواهد شد.
توکلی لاهیجانی اضافه کرد: نتایج تخصیص خودرو امروز سه شنبه دهم خردادماه از طریق خودروسازان و از سامانه تخصیص یکپارچه خودرو اعلام خواهد شد.
وی در خصوص روند اجرای تعهدات از سوی خودروسازان و تحویل بهموقع خودروها تصریح کرد: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قرار دارد و سازوکار اجرای درست نظارت در اختیار سازمانهای ناظر است؛ بنابراین اگر فروش بیشتر از توان تولید خودروسازان انجام شود و تعهدات بهموقع انجام نگیرد، این موضوع تحت نظر سازمان حمایت قرار میگیرد.
توکلی لاهیجانی در خصوص دستیابی به اهداف کمی تولید خودرو در سال 1401 توضیح داد: دو فرآیند مشخص در این زمینه تعریفشده که یکی از مبتنی برافزایش تولید مستقیم توسط خودروسازان است که بهصورت 100 درصدی در دو خودروساز بزرگ دنبال میشود و روند صعودی تولید کامل آغازشده و از ابتدای امسال تا سوم خردادماه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودروی کامل ۱۷۵ درصد افزایشیافته است.
وی تأکید کرد: از ابتدای امسال تا سوم خردادماه، 83 هزار و 586 خودروی کامل تولید شد درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته این میزان 30 هزار 355 دستگاه بود.
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت ادامه داد: همزمان تولید خودرو ناقص متوقفشده و اکنون در هر خودروساز بزرگ کشور عبور مستقیم یعنی تولید خودرو کامل بالای ۹۰ درصد است.
توکلی لاهیجانی افزود: آمار خودروهای موجود در کف پارکینگ خودروسازان اکنون به 54 هزار دستگاه رسیده است درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته این رقم 139 هزار و 541 خودرو بود که کاهش 61 درصدی را نشان میدهد.
وی تصریح کرد: این آمار حکایت از یک راهبرد تعریفشده در صنعت خودروسازی کشور دارد که آنهم مبتنی برافزایش تولید است که یک راهکار اصلی برای پاسخگویی مناسب به نیاز خودرویی موردتقاضا در کشور دارد.
توکلی لاهیجانی تصریح کرد: همزمان با راهبرد افزایش تولید، ساماندهی عرضه نیز موردتوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده بهعنوان نمونه در آخرین عرضه یکی از خودروسازان بزرگ کشور برای حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو بیش از 11.5 میلیون نفر متقاضی ثبتنام کرده بود که با راهاندازی سامانه یکپارچه تخصیص، برای 100 هزار دستگاه خودرو عرضهشده از سوی همین خودروساز، علاوه بر طرحهای متنوع فروش در نظر گرفتهشده برای محصولات موجود، تنها حدود 3 میلیون و شش صد هزار نفر متقاضی در طرح عادی ثبتنام کردهاند.
وی ادامه داد: این بدان مفهوم است که امکان دسترسی مصرفکننده به خودروی مورد تقاضای خود نسبت به گذشته، تنها در همین مورد خاص 8 برابر شده است.
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت تأکید کرد: این دو راهبرد اصلی یعنی افزایش تولید و ساماندهی روند عرضه، ما را به حذف قرعهکشی در ماههای آینده امیدوار میکند.
توکلی لاهیجانی در خصوص برخی علل افزایش دلالی و افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد گفت: تبدیل خودرو به یک کالای سرمایهای عمده از علل عمده این موضوع است، اما درهرصورت میزان عرضه پایین و انباشت تقاضا که در این سالها در حوزه خودرو اتفاق افتاده به افزایش قیمتها دامن زده است.
وی تصریح کرد: هر دو خودروساز بزرگ کشور زیرساختهای تولیدی بیش از 800 تا 900 هزار دستگاه خودرو را دارند و در صورت محقق نشدن این آمار، هزینههای سربار خودروساز افزایش مییابد و روی قیمت تمامشده تأثیر گذار خواهد بود؛ همچنین ظرفیت و تقاضای موجود در بازار داخلی خودرو و حتی امکان موجود برای بازارهای صادراتی محصولات تولیدی، موجب میشود که به این صنعت بهعنوان یکی از محرکهای اقتصادی کشور نگاه کنیم.
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت تصریح کرد: بنابراین رسیدن به هدف یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو و حتی بیشتر از آن و 50 درصد بالاتر از آمار تولید سال گذشته، هدف دور از دسترسی برای امسال نیست و برای 1404 نیز هدفگذاری برای رسیدن به عدد 3 میلیون میتواند صنعت خودروسازی را به تیراژ اقتصادی تولید و مزیتهای اقتصادی ناشی از آن برساند.
توکلی لاهیجانی اضافه کرد: مسائل صنایع خودروسازی در کشورهای فعال در این حوزه وجود دارد، بااینحال اولویت عموم کشورهای درحالتوسعه در صنعت خودرو بهعنوان محرک اقتصادی، افزایش تولید است و هدفگذاری انجامشده بر همین مبنا است.
وی در خصوص دروه آتی برگزاری قرعهکشی خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، اعلام کرد: با توجه به روند موجود و برنامه افزایش تولید 50 درصدی که تحقق آن ضامن عرضه پایدار در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو است و امیدواریم پایان همین ماه عرضه بعدی را خواهیم داشت.
افزایش 30 درصدی تحویل خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت تأکید کرد: اکنون میزان عرضه خودرو به بازار و روند تحویل خودروها به مشتریان نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایشیافته است.
توکلی لاهیجانی گفت: گام بعدی در صنعت خودرو پس از قدم نخست در افزایش تولید، اقدام در خصوص تغییر در نوع محصولات و سکوهای جدید است، این اتفاق میتواند به افزایش کیفیت و رقابتپذیری محصولات منجر شود.
وی تصریح کرد: یک برنامه پوست اندازی در حوزه پلتفرمی صنعت خودرو دنبال می شود و نقشه راهی برای آن طراحی شده است که در همین باره افزایش تیراژ روی سکوهای جدید مورد نظر است که دارای همه استاندارد های مرتبط باشند.
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت ادامه داد: همچنین توسعه سکوهای بهروز موجود همچون محصولات تارا و شاهین و گسترش خانواده محصولات مبتنی بر این سکوها در دستور کار است و محصولات جدید در ماههای آتی رونمایی خواهند شد.
توکلی لاهیجانی گفت: امسال که مزین به نام تولید، دانشبنیان، اشتغال آفرین است، توجه ویژهای به حلقه اصلی ارزشآفرین در صنعت خودرو خواهیم داشت و طراحی و عرضه محصولات جدید با نشان بومی موردنظر خواهد بود و بار اصلی افزایش تولید روی سکوهای جدید است که خودروسازان آنها را توسعه خواهند داد.
وی در پایان تأکید کرد: در خصوص محصولات CKD نیز مبنا افزایش عمق ساخت داخل همزمان با تولید و عرضه آنها است و به تعبیری برنامههای توسعه پلتفرم این محصولات همگرا با قطعات و سیستمهایی که افزایش ساخت داخل را در اولویت قرار دهد و اینکه محصولی CKD صرف بدون ساخت داخل باشد، موردقبول نخواهد بود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید