الزام تحقق عدالت آموزشی با ارتقای کیفی محتوای مجازی
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر لزوم ارتقای کیفی محتواهای آموزش مجازی بهمنظور تحقق عدالت آموزشی در آستانه سال جدید تحصیلی دانشآموزان تاکید کرد.
به گزارش سیتنا به نقل از ایرنا، «سید ستار هاشمی» روز شنبه در نخستین جلسه کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی دانشآموزان که با مشارکت وزارتخانههای ارتباطات و آموزش و پرورش تشکیل شد، افزود: استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و ایجاد رقابت و تعامل سازنده بین پلتفرمهای داخلی موجب توسعه و پیشرفت تولیدات داخلی و جلوگیری از گرایش کاربران به سمت سامانههای غیربومی میشود.
وی ادامهداد: بررسی و آسیبشناسی سامانههای آموزش الکترونیکی از منظر فنی و راهکارهای رفع آنها میتواند منجر به بهبود کیفی و افزایش رضایت کاربران شود.
هاشمی با تاکید بر شناسایی همه کنشگران و فعالان زیستبوم آموزش در کشور و ضرورت استفاده از نظرات و راهکارهایشان، تصریحکرد: نظامنامه یادگیری الکترونیکی آموزش عالی از جمله اسنادی است که میتواند در این مسیر راهگشا باشد.
وی اظهار داشت: علاوه بر این، طراحی الزامها از نظر فنی، مستندات و استانداردهای مرتبط با سامانههای مدیریت یادگیری (LMS) بهمنظور بهبود خدمات و افزایش اثربخشی آموزشی باید مدنظر قرار گیرد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: محتوای خوبی در این مدت در زمینه آموزشهای مجازی تولید شده است که میتوان با شناسایی و به اشتراکگذاری آنها، برای تحقق عدالت آموزشی از آنها بهره برد.
در این جلسه که در آستانه سال تحصیلی جدید و به میزبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شد، رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ میلیون دانش آموز هماکنون در سامانه شاد عضو هستند، گفت: با شروع سال تحصیلی جدید اوجگیری ترافیک مصرفی همزمان با استفاده از سامانه شاد و سایر سکوهای آموزش الکترونیکی قابل پیشبینی است.
«علی باقرزاده» افزود: مطالعات جهانی نشان میدهد نزدیک به ۶۹ درصد از معلمان پیش از دوران همهگیری کرونا در جهان، تجربه تدریس در فضای مجازی را نداشتهاند.
وی تاکیدکرد: در صورت تأمین همه الزامها و استانداردها در سامانههای آموزش الکترونیکی، این روش فقط حدود نیمی از کیفیت و اهداف آموزش حضوری را فراهم خواهد کرد.
باقر زاده ادامهداد: سامانه شاد، متناسب با شرایط اضطراری همهگیری کرونا توسعه داده شده و کیفیت و کمیت خدمات آموزشی در آن به مرور ارتقا یافته است و این سامانه میتواند به عنوان یک پلتفرم رسمی برای آموزش ایرانیان خارج از کشور نیز استفاده شود.
«علیاکبر حکمتیکیا» مدیر آکادمی همراه اول نیز در این جلسه اظهار داشت: سامانه شاد باید به عنوان مکمل آموزشهای حضوری پس از پایان همهگیری کرونا نیز تداوم داشته باشد و به همین منظور ارائه سرویسهای جدید به کاربران در این سامانه باید تا پیش از بهبود شرایط همهگیری کرونا انجام شود.
وی افزود: در حال حاضر سامانه شاد بیش از ۲ میلیون کاربر همزمان را پاسخگو است که این تجربه پیشتر در ایران وجود نداشته است.
در پایان این جلسه مقرر شد ضمن بررسی و آسیبشناسی سامانه آموزش الکترونیکی دانشآموزان، الزامها و استانداردهای آموزش مجازی در پلتفرمهای مرتبط تدوین شده و مدلهای اقتصادی برای افزایش مشارکت سایر ذینفعان و تداوم فعالیت سامانههای آموزشی، بررسی و ارائه شود.
هفته گذشته با پیشنهاد سرپرست وزارت آموزشوپرورش و موافقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی دانشآموزان تشکیل شد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید