رباتهای کامنتگذار، حربه جدید مافیای اکران
اکران فیلمهای عید فطر ۹۸، متقاوتتر از سالهای گذشته آغاز شده است. از همان عصر چهارشنبه (۱۵ خرداد)، بر سر فروش فیلمها حساسیت زیادی ایجاد شده است که همچنان ادامه دارد. آنچه که اینبار جدید است، بحث تبلیغات کثیف برای از میدان به در بردن رقیبان است.
به گزارش خبرانلاین، رقابت بر سر فروش در سینمای ایران و شکستن رکوردها بهقدری جدی شده که کار به حربههای حذف رقیب و تخریب رسیده است.
حالا سالهاست که درباره مافیای اکران حرف زده میشود و از این میگویند که تبانی میان پخشکنندگان و سینماداران عملا مافیایی ایجاد میکند که تعدادی از فیلمها بیشتر دیده شوند و گروهی به ناحق از چرخه اکران حذف شوند. مافیایی که سالهاست فیلمسازان از دخالت آنها در تعداد سالن نمایش تا ترکیب فیلمهای روی پرده در هر فصل تا سانسهای انتخابی پخش هر فیلم میگویند.
اکران فطر امسال یکی از پرترافیکترین ترکیبهای هفتگانه سینمایی کشور است که اقلا سه فیلم با قابلیت رکوردشکنی در کنار فیلمی که در شرایط عادی می تواند صاحب فروش بالا باشد و یک فیلم کمدی با فروش متوسط به بالا در معرض تماشای مخاطبان قرار گرفتهاند. ترافیکی که در شب اول نشان داد فیلمی مثل «دختر شیطان» قربان محمدپور هیچ شانسی در این رقابت سخت ندارد؛ دومین تجربه مشترک سینمای ایران و هند که اینبار حمید فرخنژاد در آن در کنار چند بازیگر مطرح بالیوود ایفای نقش کرده است. این در حالی است که افتتاحیه فیلم قبلی قربان محمدپور فروشی میلیاردی داشت اما فروش «دختر شیطان» در شب اول تنها ۵۷ میلیون تومان بوده است و احتمالا فیلم «زهرمار» جواد رضویان که از یکی دو هفته آینده روی پرده سینما خواهد آمد هم سرنوشتی بهتر از این فیلم نخواهد داشت.
«دختر شیطان» در برابر فروش بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومانی «ما همه با هم هستیم» و حدودا ۴۰۰ میلیون تومانی «سرخپوست» و «شبی که ماه کامل شد»، تقریبا سوخته و جایی برای عرضه نداشته است. جالبتر این است که فیلم «سلام بمبئی» محمدپور در اکران مهر که فصل سوخته است به سمت ۲۰ میلیاردی شدن پیش رفت و حالا در اکران تابستانی احتمالا باید روزهایی سخت را سپری کند.
او البته پیشدستی کرده و خیلی صریح از یک بازی ناجوانمردانه درباره فیلمهای روی پرده گفته، اینکه مافیای اکران به مافیای تبلیغ هم بدل شده است. او از استخدام ربات برای تخریب فیلمهای رو پرده گفته است: «من دراینستاگرامم فیلمی را که هنوز نمایشی نداشته تبلیغ کردم و هزاران پیام منفی با اکانتهای غیرواقعی و اسمهای عجیب دریافت کردم. پیجها را هم که میبینی با پیامهای تقریبا یکسان و فالوور های اندک، به ما حمله کردند و میخواهند تخریبمان کنند.»
انگار این مشکل فقط برای محمدپور نیست و چند صفحه سینمایی و سایت و چند فیلم دیگر هم از چنین اتفاقی در امان نبودهاند.
بعد از مافیای اکران و پولهای کثیف، حالا نوبت رسیده است به تبلیغات کثیف. محمدپور خیلی متعجب گفته است: «کاش وزیر ارتباطات همانطور که درباره آرای «برنده باش» و «نود» در تلویزیون ورود کرد به این حمله رباتی هم ورود کند.»
این گفتههای شوکهکننده و پخش اسکرینشات از این پیامهای مشابه در روزهای اخیر سرانجام سبب شد تا داروغهزاده معاون ارزشیابی معاونت سینمایی هم در این باره هشدار دهد. او در توئیتی نوشت: «در اکران عید سعید فطر چند فیلم ارزشمند و دیدنی به طور همزمان اکران شدهاند. شایسته است تیمهای تبلیغاتی فیلمها به جای تخریب رقیبان، بر برجستهسازی نکات مثبت و ارزشمند فیلمهای خود تمرکز کنند. بدیهی است با تبلیغات فریبنده و یا تخریبی طبق قانون برخورد خواهد شد. »
این یعنی آنها هم وجود چنین شیوههایی در تبلیغات فیلمها را تایید میکنند و آنها را زیر نظر گرفتهاند و در ادامه برخورد شدید با تخلفات سینمایی، اصلا بعید نیست که با این مدل تخریبها هم برخوردهای جدی کنند.
داروغهزاده چندی قبل توئیت دیگری هم در نقد شیوه اکران داشت که باعث ایجاد مافیای اکران میشود. او بار قبل نوشته بود: «نظام سرگروهی سینماها برای اکران، بیشتر به یک رانت انحصاری برای سینماهای سرگروه تبدیل شده است. اعضای شورای اکران معتقدند فیلمی که پروانه نمایش دارد باید بتواند آزادانه شرایط و زمان اکران خود را تعیین کند و البته بدیهی است ردهبندی سنی فیلم محدودیت تعداد سالن را در پی خواهد داشت.»
نوشتهای که اگرچه با تمسخر و واکنش شدید منیژه حکمت روبرو شد اما محمود رضوی در سلسله توئیتی از آن حمایت کرد و برایش راهکار اجرایی نوشت. شیوهای که سبب میشود تا این انحصار و رقابتهای مافیایی و تخریبی از بین برود.
نکتهای که بهروز افخمی دربارهاش به خبرآنلاین میگوید: «چارهای غیر از تغییر در نظام اکران نیست. البته اگر تعداد سینماهایمان به بیش از ۷۰۰ تا در سراسر کشور برسند و این بازی فروش تغییر کند و سینماها خالی بمانند، سینمادارها و پخشکنندهها هم ناچار میشوند به دنبال تغییر این شیوه بازی بروند. الان خیلی از فیلمها که نیاز به سالن محدود و زمان اکران زیاد دارند در این رقابت همزمان نابود میشوند.»
البته که داشتن مثلا ۷۰۰ سالن سینما رقم ایدهآلی است که به این زودی امکانپذیر نیست و شاید رویایی دوردست باشد بنابراین تا آن زمان مدل اکران همینی است که دارد اجرا میشود و در این بازار رقابتی که اینبار و در اکران فطر تراکم شدید فیلمهای پرمخاطب ایجاد شده، بازار تخریبی میتواند باعث شکست همزمان فیلمهایی شود که در رقابت سازنده میتوانند به فروش همزمان همدیگر کمکی بزرگ کنند. اتفاقی که سفره سینما را پرپولتر می کند. چیزی که به سود چرخه سینمای کشور است.
اما عدم تعهد به اصول اخلاقی و حرفهای میتواند شکستی بزرگ برای همه خانواده سینما در فصل طلایی اکران باشد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید