کدخبر :192292 پرینت
08 آبان 1395 - 18:20

مدیرعامل زیرساخت در جمع اعضای کمیسیون صنایع مجلس:

افزایش شش برابری ظرفیت ترانزیت بین الملل ایران/ افزایش ظرفیت شبکه‌ی بین استانی از 624 گیگ به 4 ترابیت

مدیرعامل زیرساخت در جلسه‌ی مسوولان وزارت ارتباطات با رئیس و اعضای کمیسیون صنایع مجلس بر ضرورت حمایت مجلس برای ارتقاء ترانزیت بین الملل ایران تاکید کرد و گفت:‌ جذب ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین الملل از طریق ایران، هم درآمد ارزی مناسبی دارد و هم موقعیت ژئوپولتیک ایران در منطقه را تثبیت می‌کند.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس  محمد جواد آذری جهرمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به توسعه و سرمایه گذاری در شبکه زیرساخت، اظهار داشت: در حال حاضر 10 میلیون مشترک اینترنت ADSL و بیش از 30 میلیون مشترک اینترنت همراه داریم و همه‌ی این سرویس‌ها برای ارتباط بین استانی خود نیاز به خدمات پهن باندی داشتند که شرکت ارتباطات زیرساخت در اختیار آنها قرار داد.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای سرمایه گذاری در زیرساخت، تصریح کرد: در بخش زیرساخت دولت سرمایه گذاری می‌کند و به دلیل اینکه منابع داخلی وزارت ارتباطات برای این سرمایه گذاری کافی نبود به واسطه‌ی مصوبه‌ی مجلس و حمایت ویژه‌ی کمیسیون صنایع، این منابع تامین شد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، ادامه داد: امیدواریم تا دهه‌ی فجر امسال ظرفیت شبکه‌ی بین استانی از 4 به 10 ترابیت ارتقا یابد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به افزایش ظرفیت شبکه‌ی بین استانی از 624 گیگ به 4 ترابیت، تاکید کرد: شرکت‌های فعال در این حوزه دیگر نگران پهنای باند دریافتی نیستند. در حالی که در سال 93 هنوز در این بخش سرمایه گذاری انجام نشده بود؛‌ یکی از گلوگاه‌های شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات پهن باند در کشور شرکت زیرساخت بود.

جهرمی در ادامه ضمن اشاره به پروژه‌ی فیبرنوری، با بیان اینکه 23 هزار کیلومتر فیبرنوری در برنامه داشتیم، افزود: از این مقدار 15 هزار کیلومتر اجرا شده و 8 هزار کیلومتر آن نیز در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، ادامه داد: دستاورد دیگری که در یک سال گذشته داشتیم بعد از توافق برجام توانستیم ظرفیت ترانزیت بین الملل ایران را در منطقه چندین برابر کنیم؛ یعنی قبل از این در این حوزه 100 گیگا بیت بر ثانیه تبادل داشتیم که به 560 گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر 70 درصد واردات و صادرات اینترنت عراق و 100 درصد ارتباطات آذربایجان و نخجوان از طریق ایران انجام می شود و همچنین 30 درصد بازار افغانستان را به دست آورده ایم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه باید در چند سال آینده به ظرفیت 30 ترابیت ترانزیت منطقه برسیم، گفت: با این کار هم درآمد ارزی مناسبی برای کشور به دست می‌آید و هم به لحاظ ژئوپولتیک موقعیت ایران در منطقه تثبیت می‌شود.

مدیرعامل شرکت زیرساخت با بیان اینکه در حوزه‌ی گسترش  ترانزیت بین الملل و رقابت با کشورهای منطقه، چالش های بسیاری داریم، تاکید کرد: در این زمینه نیاز به حمایت مجلس داریم تا بتوانیم درآمد ارزی مربوط به ترانزیت بین الملل را محقق کنیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بحث صیانت از فضای مجازی در شبکه های اجتماعی پرداخت و با اشاره به اجرای طرح پالایش هوشمند در شبکه‌ی اینستاگرام، گفت : در ابتدای طرح بیش  از 5 درصد از محتوای عبوری از شبکه‌ی زیرساخت مطالب مبتذل و مستهجن بود که با اجرای پالایش هوشمند در سال گذشته، 95 میلیون مصداق شناسایی و مسدود شد در حالی در گذشته با تلاش های انجام شده تنها 1/2 میلیون مصداق شناسایی می‌شد.

جهرمی در بخش دیگری از سخنانش به تولید محتوای داخلی اشاره کرد و افزود: افزایش سهم تولید محتوای داخلی از 10 درصد در ابتدای این دولت به بیش ار 40 درصد افزایش یافته یعنی 40 درصد محتوای مورد استفاده‌ی کاربران اینترنت در ایران در داخل کشور تولید می‌شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.