کدخبر :178126 پرینت
30 خرداد 1394 - 18:05

تاثیر مزایده بلوک سهام مدیریتی شرکت‌ها در ارزش سهام خرد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ارزش سهام بلوک مدیریتی شرکت‌های خصوصی می‌تواند تا چند صد درصد ارزش سهام خرد آنها باشد، گفت: مزایده بلوک مدیریتی شرکت‌ها معمولا تأثیری در ارزش سهام خرد آنها ندارد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، حسین خزلی خرازی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در ارتباط با اینکه عرضه سهام مدیریتی و مالکیتی شرکت‌های خصوصی به شکل یک جا و بلوک، چه تأثیری می‌تواند بر ارزش سهام آن شرکت داشته باشد؟ اظهار کرد: معمولا معاملات بلوک تأثیری در قیمت معاملات خرد ندارد در واقع اگر قرار باشد بلوک مدیریتی یک شرکت خصوصی به صورت مزایده واگذار شود، تأثیری در قیمت تابلوی بورس و معاملات خرد نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: البته عکس این قضیه امکان دارد به این شکل که قیمت معاملات بلوک متأثر از قیمت خرد است ولی لزوما همان نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از این جهت تمامی بورس‌های دنیا و از جمله بورس تهران و فرابورس تابلو جداگانه‌ای برای معاملات عمده دارند، عنوان کرد: سهامداران بزرگ که معمولا بیش از یک درصد سهم شرکت را می‌خواهند به تابلوی بلوک که هیچ ربطی به خرده فروشی ندارد، رجوع می‌کنند.

خرازی با تأکید بر اینکه معمولا قیمت سهام در تابلوی بلوک حداقل 20 و حداکثر چند صد درصد بیشتر از سهام تابلوی خرد است، ابراز کرد: معمولا مبنای قیمت‌گذاری در معاملات خرد جو بازار و سود نقدی است که شرکت‌ها پرداخت می‌کنند اما مبنا برای معاملات عمده همچون مخابرات و فولاد مبارکه خالص ارزش دارایی‌های آنها و نحوه کنترل آن شرکت‌هاست.

این کارشناس بازار بورس اضافه کرد: کسانیکه برای بلوک‌های بزرگ مخابرات یا فولاد مبارکه رقابت می‌کنند به دنبال کرسی هیات مدیره و کنترل آن شرکت‌ها هستند و لذا قطعا قیمت سهام برای این دسته از افراد با کسانیکه سهم را به صورت خرد می‌خرند تا در مجمع عمومی سود نقدی دریافت کنند، متفاوت است.

وی اختلاف 20 تا 50 درصدی بین ارزش سهام خرد و بلوک را امری متداول دانست و خاطر نشان کرد: مثلا اگر سهم شرکت ملی صنایع مس امروز 185 تومان باشد، ارزش سهام بلوک‌هایش زیر 400 تومان نخواهد بود.

او عنوان کرد: تمامی فعالان بازار این مبنای قیمت‌گذاری را می‌دانند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سازمان خصوصی سازی و حتی خود دولت همه بر این مبنا واقف است.

خرازی یادآور شد: سال‌های خیلی دور مثلا حدود 15 سال پیش، معاملات عمده در همین بازار خرد انجام می‌شد و خریدار مجبور بود کل فروشنده‌های خرد را هم بخرد که هزینه‌های آن بالا می‌رفت؛ گمان می‌کنم از سال 78 بود که با تغییر دستورالعمل‌های معاملاتی، بازارهای معاملاتی خرد و بلوک از هم جدا شدند.

وی افزود: امروزه حتی اگر بخواهیم 400 هزار سهم از شرکتی را خریداری کنیم، می‌توانیم خارج از بازار خرد و در معاملات عمده این کار را انجام دهیم. نماد شرکت‌ها در بازار خرد و عمده با یکدیگر متفاوت است و هر کدام شرایط و دستورالعمل‌های خاص خود را دارند.

به گزارش تسنیم، کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین به عنوان مالک مخابرات با 50 درصد و یک سهم از این شرکت، امروز فراخوان مزایده خود برای عرضه 100 درصد سهامش را منتشر کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.