مروری بر تلاش دولت تدبیر و امید در حوزه ارتباطات کشور؛ از مقابله با افزایش بیرویه تعرفهها تا توسعه زیرساختهای ارتباطی کشور
درحالی سال 92 را پشت سر می گذاریم که در آن شاهد بروز وقایع مختلف بودیم که مهمترین آن، آغاز به کار دولت جدید و آغاز حرکت جهادی برای جبران عقب افتادگی های اهداف برنامه پنجم و برنامه توسعه 20 ساله کشور محسوب می شود.
به گزارش سیتنا، در گزارش انتشار یافته در سایت وزارت ارتباطات اضافه شده است: کارشناسان بر این باورند که سال جاری به واسطه برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت صورت گرفته در راستای تحقق برنامه های پیش بینی شده و همچنین اجرای برنامه های ضربتی در جهت توسعه زیر ساخت ها در مدت شش ماه، می توان آن را سال برنامه ریزی جهشی نامید.
اگر چه تلاش های گسترده ای برای حفظ حقوق کاربران ایرانی از مقابله با افزایش بی رویه تعرفه ها گرفته تا اخطار به شرکت های خارجی برای ارایه سرویس مطلوب بر ایرانیان، اما تلاش هایی که در جهت توسعه زیرساخت ها چه در حوزه عملیاتی و چه در حوزه برنامه ریزی و تامین اعتبارات در جهت تحقق اهداف پیش بینی شده و بهبود کسب و کارها، رخ نمایی فراوانی می کند.
ولی در این میان می بایست به تلاش های گسترده ای که در حوزه بین الملل در جهت ارتقاء جایگاه ایران در رتبه بندی های بین المللی نیز اشاره کرد که به جدیت مورد پیگیری قرار گرفته و نتایج خوبی را نیز در پی داشته است.
تعرفه ای که تلاش کرد، اما نتوانست زیاد شود
حمایت از سبد خانوار، یکی از برنامه های وزارت ارتباطات بود و این مهم از جمله موارد مورد توجه در میان مردم و بسیاری از مسوولان محسوب می شود در همین راستا، اگر چه تلاش هایی از سوی برخی اپراتورها برای افزایش تعرفه ها صورت گرفته بود اما با تلاش و پیگیری قاطعانه مسوولان وزارت ارتباطات، این امر محقق نشد و افزایش تعرفه منوط به افزایش کیفیت و یا ارایه سرویس های جدید به مردم، شد.
اما این پایان ماجرا بر تعرفه ها در سال 92 نبود، چرا که وزارت ارتباطات در یک اقدام دیگر با ارایه تخفیف 35 درصدی در هزینه های تامین پهنای باند به شرکت های ارایه دهنده خدمات ADSL (البته به شرط ارایه تخفیف مشهود به کاربران) زمینه لازم به منظور کاهش تعرفه های اینترنت را نیز فراهم کرد.
توسعه زیرساخت های ارتباطی
طی سال جاری، تلاش های گسترده ای برای افزایش پهنای باند داخلی و شبکه بین الملل صورت گرفت به طوری که تنها در شش ماهه پایانی سال پهنای باند بین الملل با افزایش حدود دو برابری به 140 گیگابیت برثانیه رسید. همچنین پهنای باند داخلی کشور نیز به بیش از 850 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.
به اعتقاد کارشناسان این زیرساخت ها زمینه لازم به منظور ارایه خدمات الکترونیکی در حوزه های مختلف و همچنین توسعه کسب و کارها در بخش های گوناگون نقش مهم اساسی را دارد.
علاوه بر تلاش های انجام شده دو پروژه بزرگ تدبیر و امید نیز طراحی شده تا به واسطه اجرای آن ها، امکان پاسخگویی به تمام نیازها در جهت توسعه و رونق اقتصادی و کسب و کارها، فراهم خواهد شد.
با اجرای برنامه های در دست اجرا، خصوصاً در حوزه افزایش پهنای باند داخل کشور زمینه ارایه سرویس ها بر بستر شبکه ملی اطلاعات از طریق دولت وبخش خصوصی به متقاضیان و عرضه پهنای باند امن در نقاط مورد نیاز، ایجاد می شود.
تمام دنیا در یک روستا
کارشناسان بر این باورند که توسعه ارتباطات روستایی نقش اساسی در پیشرفت کشور و توسعه متوازن روستاها داشته و محور تحقق عدالت اجتماعی است.
بر همین اساس سال گذشته ارتباط رسانی به 759 روستا در قالب طرح خدمات عام اجباری عمومی روستایی، عملیاتی شد که این امر، گامی بزرگ در راستای توسعه خدمات محسوب شده و این امر تاجایی پیش رفت که نیازهای روستائیان از دریافت خدمات ارتباطی، به دریافت خدمات اینترنتی ارتقاء یافته است.
توسعه خدمات پستی
کارکنان شرکت پست نیز، سال پرتلاشی را پشت سر گذاشته و به واسطه همین تلاش ها نیز دستاوردهای بزرگی خلق شد.
افزایش سرانه مرسولات پستی به بیش از هفت عدد به ازای هر شهروند ایرانی علی رغم مشکلات در حوزه منابع درآمدی، تنها بخشی از دستاوردهای حاصل شده در این حوزه است.
افزایش خریدهای اینترنتی در راستای بسط تجارت الکترونیکی، از دیگر مواردی است که می توان به آن ها اشاره کرد.
ارایه سرویس های متنوع در بخش های مختلف، یکی دیگر از برنامه های وزارت ارتباطات بود که راه اندازی سرویس پست تلفنی 193 یکی از این خدمات محسوب می شود که در راستای کاهش هزینه های عمومی جامعه و همچنین افزایش رضایت مندی شهروندان عملیاتی شد.
از طریق این سرویس امکان جابجایی کالا در محدوده شهر متقاضی، در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه، فراهم شده است.
بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در سال 93 پیش بینی شده تا خدمت نوین پستی به مردم ارایه شود.
افزایش زمینه های نظارتی بر اپراتورها
یکی از وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نظارت بر اپراتورهای دارای مجوز از این وزارتخانه است که در همین راستا، طی سال گذشته، رتبه بندی اپراتورها براساس معیارها و شاخص های مشخص و معرفی اپراتورهای برتر در دوره های متناوب در راستای افزایش اطلاع رسانی، رضایت مندی کاربران و رقابت میان اپراتورها در ارایه سرویس آغاز شد که این روند در سال آینده پیگیری خواهد شد.
از سوی دیگر، در راستای یکپارچه سازی سیستم دریافت شکایات، مرکز تماس 195 (سپاس) وزارت ارتباطات راه اندازی شد که امکان ثبت شکایات از تماس اپراتورها و سازمان های زیر مجموعه این وزارتخانه از طریق تلفن و اینترنت فراهم شده است.
در آمدی که در خدمت توسعه بخش قرار گرفت
یکی از دستاوردهای بزرگی که بر عقیده کارشناسان نقش بسیار مهمی در توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد داشت و در نیمه دوم سال جاری به همت مسوولان وزارت ICTو نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی محقق شد.بازگشت درآمدهای حاصل از ارایه خدمات ICT به بخش در جهت توسعه ارتباطات و خدمات به جامعه است.
به هر حال، مجموع تلاش ها و تدابیر عملیاتی شده در سال 92 بیانگر فراهم شده زمینه تحقق امیدهای موجود در این حوزه در سال 93 است.
بازگشت مرکز تحقیقات مخابرات به مسیر طلایی
مرکز تحقیقات مخابرات یکی از پیشرفته ترین مراکز تحقیقاتی این حوزه محسوب می شود که طی دو سال گذشته با اهداف و وظایف خود فاصله گرفته بود.
این مرکز با آغاز به کار دولت جدید و با سیاسیت گذاری های بزرگی که در راستای اهداف و وظایف آن صورت گرفته، بار دیگر وارد مسیر طلایی خود شده تا زمینه لازم برای همه کسانی که در حوزه آی سی تی دارای حرف و نظر هستند، برای ارائه خلاقیت ها فراهم شود.
حمایت از تولید داخل با تمام توان
صاحبنظران معتقدند که بخش خصوصی توانمند و فعال می تواند مسیر رسیدن به خود کفایی در حوزهICT را هموار کند.
برهمین اساس نیز وزارت ارتباطات خصوصا در دولت جدید، برنامه های ویژه ای در این حوزه پیش بینی کرده است.
در این راستا و از آغاز به کار دور جدید مدیریتی در وزارت ارتباطات، بخش خصوصی در ملاقات های حضوری با عالی ترین مقام های این وزارتخانه مشکلات خود را بی واسطه مطرح کرده و از سوی دیگر، برای نخستین بار، زیرساخت های معاونت توسعه فناوری راهاندازی شد تا زمینه ساز حمایت از تولید داخلی، پژوهش داخلی و حمایت از تولید کننده باشد.
اما وزارت ارتباطات معتقد است که حمایت از بخش خصوصی تنها در حوزه این وزارتخانه نمی تواند محقق شود بلکه از اپراتورهای بخش خصوصی نیز انتظار می رود درحد قابل توجهی در فعالیت های توسعه ای خود از تولیدات داخلی بهره برده و به بهانه های مختلف مانند ارزانی قیمت تولیدات خارجی را انتخاب نکنند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید