کاهش شمار بازدیدکنندگان عادی از نمایشگاه CeBIT آلمان
برنامهریزی "سبیت" امسال، تنها بر اساس برآوردن خواستها و نیازهای شرکتهای تولیدی کالاهای فنآوری اطلاعات و صنعت ارتباطات طرحریزی شده است. از اینرو علاقمندان "غیرمتخصص" از بازدید این نمایشگاه بینصیب میمانند.
به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از دویچه وله، بیستوهشتمین دوره نمایشگاه بینالمللی فنآوری اطلاعات و صنعت ارتباطات آلمان "CeBIT" روز ۹ مارس توسط آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیوید کامرون، نخستوزیر بریتانیا گشایش یافت.
در این نمایشگاه که تا ۱۵ مارس ادامه دارد، بیش از ۳۴۰۰ شرکت از ۷۰ کشور جهان، تازهترین تولیدات خود را در زمینهی محصولات الکترونیک، اینترنت و زیرساختهای مخابراتی ارائه میدهند.
آلمان و چین (با ۵۰۰ شرکت)، در مقامهای اول و دوم عرضه تولیدات مخابراتی و اطلاعاتی این نمایشگاه قرار دارند. پس از این دو کشور، بریتانیا با ۱۳۰ شرکت، مقام سوم را داراست.
به نظر کارشناسان امور کامپیوتری، این بزرگترین نمایشگاه فنآوری اطلاعات و صنعت ارتباطات جهان، هر سال میان برآوردن خواستهای کاربران و نیازهای دستاندکاران این بخش در نوسان بوده است.
به گفته اولیور فرزه، مدیر این نمایشگاه، از آنجا که این دو گروه اساسا انتظارات متفاوتی دارند، مدیریت "سبیت" همواره برای تامین این نیازها با دشواریهای بسیار روبرو بوده است: برای همین، یک سال کاربران از برنامهریزی ما راضی بودند و سال دیگر شرکتهای تولیدی محصولات اطلاعاتی و خدماتی این بخش.
به گفته اولیور فرزه، از اینرو، برگزارکنندگان نمایشگاه تصمیم گرفتند، از امسال فعالیتهای خود را تنها بر خواستها و نیازهای صاحبان تولید فنآوری جدید، متمرکز سازند.
او میگوید: این تصمیم بر پایهی روند عادی چند سال اخیر گرفته شد. بر این اساس، هر سال بر شمار تولیدکنندگان این کالاها و خدمات افزوده و از تعداد بازدیدکنندگان عادی کم شد.
اولیور فرزه، در این رابطه همچنین به "انتظارات" سرمایهگذاران این رشته اشاره میکند که اغلب بهخاطر "تحمل هزینههای کلان" برای شرکتدر نمایشگاه بهوجود میآید.
او میگوید: «این شرکتها انتظار دارند که در روزهای نمایشگاه، دستکم چند قرارداد برای تولید این و آن کالای خود با دیگران ببندند. تصمیم جدید ما خواست این گروه را تامین میکند.» این مدیر نمایشگاه میافزاید: در نتیجه ما هم انتظار داریم که تعداد بیشتری از این تولیدکنندگان در نمایشگاه شرکت کنند.
موضوع محوری نمایشگاه سبیت امسال، "داتابیلیتی" است؛ "داتابیلیتی"، سیستم مدیریت دادههای عظیم در جهان دیجیتالیزهشدهی امروز را دربرمیگیرد. در پی رسواییهای شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل و سران اتحادیهی اروپا از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)، اغلب تولیدکنندگان کالاهای الکترونیکی و زیرساختهای مخابراتی، امسال تولید محصولات خود را بر این اساس متمرکز کردهاند.
رییس نمایشگاه در این رابطه میگوید: «"داتابیلیتی" یعنی این که چگونه با مسئولیت و بهطور پایدار از اطلاعات فشرده و عظیمی که ذخیرهشده، سود برد. این شرکتها، تولیداتی را عرضه میکنند که استفادهی مفید از این دادهها را در بخشهای بهبود سیستم انرژی، عبور و مرور و سلامتی ممکن میسازد.»
به گفته دیتر کمپف، رییس "اتحادیهی بخشهای گوناگون IT آلمان ـ بیتکوم"، رسوایی جاسوسیهای آژانس امنیت ملی آمریکا، از سوی دیگر، به اعتماد کاربران و شرکتهای صنعتی بزرگ و کوچک نسبت به ذخیرهسازی ابری (Cloud Computing) و انتقال دادهها به ابرهای مجازی نیز آسیبرسانده است و جلب اعتماد، یکی دیگر از وظایف اصلی نمایشگاه امسال است.
او در این رابطه میگوید:در این نمایشگاه کالاهایی عرضه شده که به کار جلب اعتماد کاربران و مشتریهای این تولیدات مدرن میآید. من فکر میکنم که با این کالاها میتوان نشان داد که مدیریت دادههای عظیم ذخیرهشده و رعایت مسئولانهی مرزهای قوانین "حفظ دادههای شخصی" در کنار یکدیگر امکان دارد.
دیتر کمپف، در این رابطه از نمونههای مختلف اپلیکیشنهای تبلتها، گوشیهای هوشمند و تکنولوژیهای دفاعی رسانههای آنلاین یاد میکند.
رونق بازار کار دنیای فنآوری نیز همچنان پابرجا است. به گفته رییس "اتحادیهی بیتکوم"، این بازار در حال حاضر با کمبود نیروی متخصص فنآوری اطلاعات روبرو است: ما در این بخش، به فارغالتحصلان رشتههای ریاضیات و فیزیک هم نیاز داریم تا بتوانیم با استفاده از دانش ریاضی و علمی آنان، بخش پژوهش این بازار را تقویت کنیم.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید