کدخبر :90 پرینت
19 مرداد 1390 - 11:29

شبکه ماهواره ای "من و تو" در دستان کیست؟

متن خبر

سایت تبیان در گزارشی به بررسی ماهیت مدیران شبکه ماهواره ای "من و تو" و اهداف مدیران این شبکه برای توسعه دایره فعالیت رسانه ای شان پرداخته که با پاره ای اصلاحات توسط سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا) منتشر می شود:

اواخر تابستان 1389 مسافران ایرانی‌ دبی به محض ورود به فرودگاه این شهر، با بیلبوردی روبه‌رو می‌شدند که خبر از آمدن قریب الوقوع شبکه تلویزیونی فارسی زبان دیگری بعد از شبکه فارسی وان می‌داد: من و تو  (manoto)

شبکه ی تلویزیونی "من و تو" متعلق به شرکت "شبکه تلویزیونی مرجان"  که برنامه‌های خود را از کپیتال استودیوی شهر لندن پخش می‌کند، کمتر از یک سال پیش و در همسایگی تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی در لندن پا به عرصه وجود گذاشت.

درباره فلسفه ایجاد این شبکه تلویزیونی در  سایت رسمی آن، این طور آمده است:"اما به گزارش کیهان از پایگاه اینترنتی اخبار روز وابسته به گروهک های ضدانقلاب مقیم آلمان "این شبکه در تملک دو ایرانی به نام کیوان عباسی و مرجان عباسی بوده و دفتر مرکزی و استودیوی آن در شهر لندن واقع است. کیوان و مرجان عباسی که با یکدیگر شریک تجاری هستند، علاوه بر کارهای اقتصادی به کار رسانه ای هم روی آورده اند. فعالیت این دو، با شبکه تلویزیونی مرجان که در واقع شرکت اصلی می باشد، در سال 2009 آغاز شد. ادارات و استودیوهای شبکه من و تو نیز در وندزورث لندن بوده و تحت عنوان «Capital studios»  اداره می شود. پیش از این مرجان و کیوان عباسی مالک شبکه ماهواره ای «ببین تی وی» بودند، که در واقع اولین شبکه اینترنتی فارسی زبان بود و در سال 2008 به دلیل رویکرد غیراخلاقی و غیر دینی خود در ایران فیلتر شد. پدر این دو نیز مالک تلویزیون آزادی در واشنگتن دی سی و شبکه پورنویHostlertv در کانادا می باشد.

بنا به گزارش های رسیده همچنین این افراد بخش عمده ای از بودجه شبکه های من و تو را از وزارت امور خارجه انگلیس گرفته اند. رابط این افراد نیز فردی به نام مک وولین است که به عنوان مدیر و یکی از مشاورین ارشد این گروه فعالیت  می کند و با همکاری وی، وزارت امور خارجه انگلیس بودجه راه اندازی این دو شبکه را تامین کرده است. اما برای سال 2011 با همکاری عباسی پدر، یک بودجه هنگفت 40 میلیون دلاری را از محل بودجه امنیتی و هجوم رسانه ای آمریکا برای ایران (در پنتاگون) دریافت می کند. براساس گزارش ها بودجه 40 میلیون دلاری این شبکه در حقیقت 40 برابر بیشتر از بودجه شبکه اسطوره ای فارسی 1 است."

این در حالی است که برخی بر جعلی بودن نام این دو شریک تجاری خبر داده و  گوگوش را به عنوان یکی از مالکان این گروه مطرح می کنند. البته در وب‌سایت رسمی این گروه تلویزیونی، از هیچ فردی به عنوان مالک یا مدیر گروه نام برده نشده است. آنچه از حدس و گمان های مختلف مطرح شده درباره این شبکه می توان فهمید این است که شرکت تلویزیونی مرجان تنها حامی رسمی و دارنده کانال «من و تو» است. شرکتی که جز یک سایت اینترنتی، اطلاعات دیگری از آن در دست نبوده و صاحبانش نیز مشخص نمی باشند که البته این امر خود، گمانه زنی ها و برخی شایعات را قوت می بخشد و این پرسش را به ذهن متبادر می سازد که هزینه های هنگفت این دو شبکه برای پخش برنامه های 24 ساعته از چه راهی تامین می شود. یادآوری این نکته نیز لازم است که به دلیل عدم پخش تبلیغات، این شبکه هیچ گونه بازگشت سرمایه ای را برای حامی یا حامیان احتمالی اش ندارد و به عنوان یک سرمایه گذاری یک طرفه باید به آن نگاه کرد. ضمن اینکه دانستن این نکته نیز بد نیست که مسوولان امنیتی اطلاعاتی انگلستان در ارائه گزارش سالانه فعالیتهای فرهنگی سازمانMI5   در مجلس انگلستان عنوان کردند این سازمان جاسوسی جهت انجام فعالیتهای بشردوستانه و در راستای فعالیتهای فرهنگی، به شبکه های فارسی زبان از جمله من و تو کمک مالی کرده است.

 البته از اواخر اردیبهشت ماه جاری شبکه من و تو 2 حذف و برنامه های هر دو شبکه از طریق من و تو 1 پخش می شود. گرچه دست اندرکاران آن، پارازیتهای ارسالی بر روی فرکانسهای من و تو2 را دلیل این امر ذکر کرده اند؛ اما شاید ناتوانی در جذب آگهی را نیز بتوان یکی از دلایل مهم این تصمیم دانست.

اما اغلب مجریان این شبکه که جوان و بزرگ شده ایران نیز هستند به اعتراف وبلاگهای وابسته به این شبکه، بهایی بوده و در بسیاری از برنامه ها به شکلی نامحسوس و البته در سایتهای خود به طور کامل و محسوس به این امر اشاره داشته و به آن افتخار می کنند.

توجه به نام این شبکه تلویزیونی و نیز آنچه در فلسفه راه اندازی آن آمد، نشان می دهد دست‏اندرکاران آن با انتخاب اسم «من و تو» عملا خواستار تعامل و ارتباط با مردم ایران بوده و سیاست خود را کمک به تغییر سبک زندگی آنها برای حضور در پروسه جهانی سازی از طریق پخش برنامه هایی چون فیلم، سریال، اخبار و گزارش‏های متنوع برای مخاطبان هدف یعنی خانواده های طبقه متوسط (از لحاظ فرهنگی) جامعه ایرانی و بویژه دو قشر زنان و جوانان در گامهای از بین بردن قبح برخی رفتارهای غیراخلاقی و پس از آن و به تدریج، جایگزینی و رواج آنها در میان این مخاطبان قرار داده اند.

 انتهای پیام

http://citna.ir/

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.