کدخبر :308705 پرینت
17 مهر 1403 - 10:14

چگونه وسواس چک کردن مدام تلفن همراه را متوقف کنیم؟

برای کنار گذاشتن وسواس چک کردن مدام تلفن همراه، کارشناسان توصیه می‌ کنند که به تدریج و با اختصاص زمان‌ هایی برای عدم استفاده، کاربرد گوشی را کاهش دهید و به صورت هوشیارانه بررسی کنید که چه زمانی و چرا به سراغ گوشی خود می‌ روید.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، چک کردن مدام گوشی‌های تلفن به یک عادت وسواس‌گونه تبدیل شده است. دانشمندان معتقدند که این عادت به دلیل میل ذاتی بشر به فعال بودن است، که با وجود گوشی تلفن، نمود خود را در آن می‌یابد. به عبارتی، گوشی‌ها به «پستانک‌های بزرگسالان» تبدیل شده‌اند که به سرعت آنها را آرام می‌کنند.

برخی گوشی‌های هوشمند را با اسباب‌بازی‌هایی مقایسه می‌کند که به کودکان احساس راحتی می‌دهند، در حالی که دیگران آنها را به عنوان «عوامل تحریک‌ فوق‌العاده» توصیف می‌کند، که کارشان ارائه تحریکی بیشتر از آنچه هست که مغز ما برایش تکامل یافته است. توانایی گوشی در ارائه بی‌پایان دانش، سرگرمی، و ارتباط اجتماعی یک وسوسه دائمی ایجاد می‌کند.

اگرچه این وسواس ممکن است در ابتدا مضر به نظر نرسد، اما عواقب منفی بالقوه‌ای دارد. چک کردن مداوم گوشی می‌تواند عملکرد شغلی، روابط انسانی، خواب و حتی ایمنی را تحت تأثیر قرار دهد. استفاده بیش از حد از گوشی‌ همچنین با مشکلات سلامت روان مرتبط است، و بسیاری از افراد به دلیل زمانی که صرف گوشی خود می‌کنند، احساس گناه می‌کنند.

برای کنار گذاشتن این وسواس، کارشناسان توصیه می‌کنند که به تدریج و با اختصاص زمان‌هایی برای عدم استفاده، کاربرد گوشی را کاهش دهید، و به صورت هوشیارانه بررسی کنید که چه زمانی و چرا به سراغ گوشی خود می‌روید.

اگرچه استفاده از گوشی هوشمند در حد اعتدال می‌تواند مزایایی مانند کاهش استرس یا ایجاد ارتباط با دوستان داشته باشد، اما چک کردن مداوم آن می‌تواند پیامدهای منفی طولانی‌مدتی ایجاد کند. در گذار زمان این رفتار ممکن است منجر به کاهش تمرکز و بهره‌وری و حتی افزایش احساس انزوا و اضطراب شود.

به همین دلیل، آگاهی از رفتار خود و ایجاد تغییرات کوچک، مانند گذاشتن گوشی در حالت بی‌صدا یا محدود کردن زمان استفاده، می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند. ایجاد تعادل میان استفاده از گوشی و فعالیت‌های دیگر زندگی روزمره می‌تواند به کاهش استرس و افزایش رضایت کلی از زندگی منجر شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.