کدخبر :308703 پرینت
17 مهر 1403 - 13:41

اعتراض نهادهای رسانه‌ای به سانسور صدای طرفداران فلسطین در شبکه‌ های اجتماعی

مرکز عربی پیشرفت رسانه‌های اجتماعی، اعلام کرد: حذف صدای طرفداران مردم فلسطین در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، فیس بوک، تیک‌تاک، ایکس و یوتیوب شامل تعلیق حساب‌های کاربری، حذف محتوا و محدودیت‌های حساب‌های کاربری آن‌ها، یک اقدام سازمان‌یافته و هدفمند بوده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، یک سال پس از آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه، نهادهای مردم‌نهاد حقوق بشری اعلام کردند که پیشرفت چندانی در زمینه توقف حذف سیستماتیک مطالب طرفداران فلسطینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی صورت نگرفته است.

یک نهاد حقوق بشری بیش از هزار و ۳۵۰ مورد نقض حقوق دیجیتال فلسطینی‌ها را از ۷ اکتبر سال گذشته میلادی تا اول ژوئیه ۲۰۲۴ ثبت کرده است.

حذف صداهای طرفداران فلسطینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه متا، تیک‌تاک، ایکس و یوتیوب شامل تعلیق حساب‌های کاربری، حذف محتوا و محدودیت‌های حساب‌های کاربری آن‌ها بوده است.

بنا به گزارش مرکز عربی پیشرفت رسانه‌های اجتماعی (7amleh) که در ماه سپتامبر نوشته شده، حذف مطالب طرفداران فلسطینی‌ها یک اقدام سازمان‌یافته و هدفمند برای محدود کردن صدای طرفداران فلسطینی‌ها است.

در این گزارش تصریح شده است وقتی شبکه‌های اجتماعی اجازه انتشار مطالب «پر از نفرت» را می‌دهند، ممکن است به گسترش محتوایی کمک کنند که فلسطینی‌ها را به شکل غیرانسانی به تصویر می‌کشند و مجازات‌های جمعی آن‌ها را موجه جلوه می‌دهند.

این در حالی است که گروه‌های حامی رژیم صهیونیستی بر این باورند که تلاش‌ها برای کاهش محدودیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی برای انتشار مطالب طرفداران فلسطینی‌ها منجر به کاهش نظارت بر محتوای یهودستیزانه شود.

مطالب یا حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی چگونه حذف می‌شوند؟

به گزارش سیتنا، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش ماه دسامبر سال گذشته به شواهدی اشاره کرد که نشان می‌داد اینستاگرام و فیسبوک که زیر نظر شرکت متا فعالیت دارند از زمان آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه، چگونه مطالب و حساب‌های طرفداران فلسطینی‌ها را حذف می‌کنند.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، کاربران شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم‌های «متا» اولین افرادی بودند که متوجه شدند پست‌هایشان در مورد آتش‌بس در غزه و حفاظت از غیرنظامیان حذف می‌شود یا به حاشیه می‌رود و کمتر دیده می‌شوند.

به گفته راشا یونس، محقق دیده‌بان حقوق بشر، محققان این سازمان از کاربران این شبکه‌های اجتماعی شنیده‌اند که حساب‌های کاربری آن‌ها به دلیل اظهار نظر در مورد مطالب طرفداران فلسطینی‌ها از ۲۴ ساعت تا سه ماه محدود یا غیرفعال شده‌اند.

گزارش‌های سازمان دیده‌بان حقوق بشر و مرکز عربی پیشرفت رسانه‌های اجتماعی بر تجربه‌های مستقیم کاربران شبکه‌های اجتماعی متکی هستند، اما محققان هر دو سازمان می‌خواهند مالکان پلتفرم‌ها مانند شرکت متا را تحت فشار قرار دهند تا داده‌های خود را درباره پست‌هایی که توسط الگوریتم‌ها به صورت خودکار حذف می‌شوند، منتشر کنند تا آن‌ها بتوانند تحقیقات دقیق‌تری انجام دهند.

تیزیر مسلوسی، نماینده مرکز عربی پیشرفت رسانه‌های اجتماعی به یورونیوز گفت آنچه آن‌ها می‌بینند این است که کارکنان شرکت‌های صاحب شبکه‌های اجتماعی با درخواست‌ها برای تغییرات در پلتفرم‌ها موافق هستند اما از آنجا که آن‌ها تصمیم‌گیرنده نیستند، توانایی لازم برای اعمال تغییرات در سیاست‌های شرکت‌های خود را ندارند.

تلاش شرکت‌های فناوری برای اصلاح خط مشی‌های خود درباره محتواهای مرتبط با جنگ

متا و تیک‌تاک از پاسخ به سؤالات مستقیم در مورد سیاست‌هایشان درباره محتواهای مرتبط با تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه خودداری کردند و به جای آن یورونیوز را به گزارش‌های گذشته خود ارجاع دادند.

شرکت متا در گزارش ماه سپتامبر خود اعلام کرد که این شرکت، رویکرد خود را برای انعکاس بحران انسانی در غزه اصلاح کرده‌ است.

البته شرکت متا اعتراف کرد که برخی از تصمیمات گرفته شده در این شرکت مانند استفاده بیشتر از الگوریتم‌های خودکار برای نظارت و حذف ناخواسته بحث درباره رویدادهای مهم جهان را محدود می‌کند.

با این حال، یکی از سخنگویان شرکت متا سال گذشته میلادی به یورونیوز گفت که گزارش دیده‌بان حقوق بشر تلاش‌های جهانی آن‌ها را در جریان «یک درگیری سریع، بسیار قطبی شده و شدید» نادیده می‌گیرد. او در ادامه گفت این سخن که شرکت متا عمدا و به طور سیستماتیک صدای خاصی را خاموش می‌کند، «دروغ» است.

تیک‌تاک در گزارشی که در روز دوم اکتبر منتشر کرد، خبر داد که از روز هفت اکتبر ۲۰۲۳ تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی، ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار ویدیو را در پلتفرم خود حذف و ۳۰۰ هزار محتوا را که به صورت زنده پخش می‌شدند به‌ دلیل سخنان ناشی از نفرت یا اطلاعات نادرست معلق کرده است.

اوایل سال جاری میلادی، تیک‌تاک اعلام کرد محتوای مربوط به صهیونیسم را اگر به گونه‌ای به کار رود که منجر به نفرت یا تبعیض علیه هویت‌های یهودی یا رژیم اسرائیلی شود، به‌عنوان واژه‌ای ناشی از نفرت ارزیابی می‌کند.

تیک‌تاک اعلام کرد که این سیاست را اوایل سال جاری میلادی پس از مشاهده افزایش استفاده از واژه «صهیونیستی» به‌صورت واژه‌ای که «ناشی از نفرت» ارزیابی می‌شد، اجرا کرده است.

اتحادیه اروپا خواستار «فشار» بر شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی شد

به گزارش سیتنا و به گفته‌ نماینده مرکز عربی پیشرفت رسانه‌های اجتماعی در اتحادیه اروپا، این اتحادیه نیز باید مسئولیتی را بپذیرد، حتی اگر این درگیری‌ها به‌طور مستقیم در داخل مرزهای کشورهای عضوش نباشد.

کمیسیون اروپا به‌تازگی قانون خدمات دیجیتال را تصویب کرده است که مکانیزم‌های جدیدی را برای مبارزه با محتوای غیرقانونی در فضای آنلاین ارائه می‌کند.

مسلوسی بر این نظر است که هیچ تعریف دقیقی از مفاهیم «تحریک یا محتوای مضر» در این قانون وجود ندارد تا با استفاده از آن بتوان بر مالکان پلتفرم‌ها فشار آورد.

اتحادیه اروپا در ماه اکتبر گذشته از ایکس، متا و تیک‌تاک خواست اطلاعاتی درباره چگونگی نظارت بر محتوای مرتبط با این جنگ ارائه دهند. این درخواست اولین گام برای مشخص کردن این موضوع بود که آیا این شرکت‌ها به‌درستی قوانین و مقررات را رعایت می‌کنند یا خیر.

اتحادیه اروپا از آن زمان تحقیقات رسمی علیه متا، تیک‌تاک و تیک‌تاک لایت را به دلیل نقض احتمالی قانون خدمات دیجیتال آغاز کرده اما به‌طور مشخص محتوای مرتبط با رژیم صهیونیستی یا فلسطینی‌ها را به عنوان یکی از دلایل خود ذکر نکرده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.