کدخبر :308706 پرینت
17 مهر 1403 - 10:31

آیا قانون یک ساعته جف بزوس جواب می‌ دهد؟

جف بزوس استفاده از هرگونه #صفحه_نمایش را در یک ساعت اول پس از بیدار شدن، ممنوع کرده است و پژوهش‌ های اخیر در حوزه علوم اعصاب جدا توصیه می‌ کنند که ما باید از قانون یک‌ ساعته بزوس الگوبرداری کنیم.

متن خبر

به گزارش سیتنا، بسیاری از مدیران اجرایی مانند تیم کوک از شرکت اپل و ایندرا نویی از شرکت پپسی به روال صبحگاهی‌ منظم و سفت‌وسختشان می‌بالند، اما جف بزوس بنیان‌گذار آمازون، چنین نیست. او اولین ساعت صبح را به انجام دادن کارهای کوچک یا فعالیت‌های آرامش‌بخش اختصاص می‌دهد.

روال صبحگاهی جف بزوس بدون نگاه کردن «صفحه نمایش» آغاز می‌شود

جف بزوس سال ۲۰۱۸ در یک سخنرانی در «باشگاه اقتصادی واشینگتن» (Economic Club of Washington) روال صبحگاهی‌ معمولش را توضیح داد و گفت که روال صبح او روزنامه‌ خواندن، نوشیدن قهوه و صرف صبحانه با خانواده است و در این برنامه صبحگاهی چک کردن گوشی جایی ندارد.

لورن سانچز، نامزد بزوس، هم در مصاحبه اخیرش با مجله «پیپل» (People) تاکید کرد که نامزدش به روال «صبح‌های آرام» بسیار پایبند است و افزود: «ما به گوشی‌هایمان دست نمی‌زنیم، این یکی از قوانین ما است.»

چرا بزوس استفاده از صفحه نمایش (گوشی، تلویزیون، لپ‌تاپ) را در یک ساعت اول پس از بیدار شدن، ممنوع کرده است؟ احتمالا این قانون تا حد زیادی به ترجیح شخصی‌ بزوس مربوط می‌شود. هرکدام از ما انسا‌ن‌ها از نظر سطح انرژی و تحمل تاثیر محرک‌های محیطی متفاوت عمل می‌کنیم و کارشناسان تاکید دارند که ما زمانی در بهترین حالت قرار داریم که روتین‌هایمان با ریتم‌ طبیعی بدنمان هماهنگ باشند، نه در تضاد با آن‌.

بزوس می‌گوید که این وقت‌گذرانی آرامش‌بخش نه‌تنها به او کمک می‌کند بیشتر از زندگی لذت ببرد، بلکه بر سطح انرژی و توانایی‌های او برای تصمیم‌گیری در طول روز هم  تاثیر مثبتی دارد. او در همان سخنرانی سال ۲۰۱۸ تاکید داشت که صبح‌های آرام‌تر و بدون گوشی به بهبود سطح انرژی و تصمیم‌گیری او در تمام طول روز منجر می‌شود.

تحقیقات جدید در حوزه علوم اعصاب نیز نشان می‌دهد که این ادعا درست است. صبح‌هایی که با فعالیت‌ آنلاین کمتر آغاز می‌شوند به روزهایی هوشمندتر و سالم‌تر منتهی می‌شوند و پژوهش‌های اخیر جدا توصیه می‌کنند که بیشتر ما باید از قانون یک‌ ساعته بیزوس الگوبرداری کنیم.

تاثیر صفحه‌نمایش بیش‌ازحد بر مغز چیست؟

ماریس لوفر، از برنامه پزشکی سبک زندگی استنفورد، در مطلبی که اخیرا در وب‌لاگ این برنامه منتشر شد، می‌گوید: «اگر فقط یک روز صبح زود گوشی‌تان در رختخواب بررسی کنید، اثر منفی بسیار کمی دارد، اما اگر این کار به عادت تبدیل شود، می‌تواند پیامدهای جدی داشته باشد.»

تلفن‌ همراه اکنون بخشی از زندگی روزمره به شمار می‌رود و نمی‌توان آن‌ را کلا کنار گذاشت اما ممکن است به‌راحتی در دام استفاده بیش از حد از آن‌ بیفتیم. در این مطلب به یافته‌های جدید و نسبتا هولناکی که محققان علوم اعصاب درباره‌ اینکه وقتی زمان زیادی مقابل صفحه‌نمایش می‌گذرانید، چه اتفاقی برای مغزتان می‌افتد، اشاره می‌کند.

یک مطالعه نشان داده است که افزایش استفاده از صفحه‌نمایش در بزرگسالان می‌تواند به یادگیری، حافظه و سلامت روان آسیب برساند. مطالعه دیگری هم نشان می‌دهد بزرگسالانی که روزانه پنج ساعت یا بیشتر تلویزیون تماشا می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با مغز مانند دمانس یا پارکینسون قرار دارند. مطالعات بیشتری نیز نشان می‌دهند حجم ماده خاکستری مغز بزرگسالانی که دو ساعت یا بیشتر از زمان غیرکاری‌‌شان را پای صفحه‌نمایش می‌گذرانند، کمتر است.

علاوه بر آثار منفی بر مغز، استفاده بیش‌ازحد از صفحه‌نمایش با مشکلات چشمی، خواب نامناسب و درد کمر نیز مرتبط است.

این مطالعات در کل، تصویری ناامیدکننده و تاریک از تاثیر اعتیاد به گوشی بر ذهن و بدن ما در آینده ارائه می‌دهد.

صبح‌های به جای چک کردن گوشی چه کنیم؟

آنچه در زیر می‌بینید توصیه متخصصان برنامه پزشکی سبک زندگی استنفورد برای گذراندن یک ساعت اول صبح بدون گوشی است:

  • ورزش کنید
  • به یکی از دوستان یا اعضای خانواده زنگ بزنید
  • صبحانه سالم آماده کنید
  • مراقبه کنید
  • موسیقی گوش دهید
  • به جنبه‌های مثبت زندگی‌تان فکر کنید تا ذهنیت مثبتی ایجاد کنید
  • کتاب بخوانید
  • زمانی را در خارج از خانه سپری کنید و از نور آفتاب بهره‌مند شوید

جف بزوس سال‌ها است که از بهترین توصیه‌های علوم اعصاب برای داشتن یک روال صبحگاهی تقویت‌کننده مغز پیروی می‌کند. شاید بد نباشد ما هم صبح‌ها گوشی را یک ساعت کنار بگذاریم و همین روال را دنبال کنیم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.