کدخبر :287370 پرینت
22 آبان 1402 - 10:33

افزایش روز افزون فروش انواع خودروهای برقی در بازار خودروی ترکیه

فروش خودروهای برقی در بازار خودروی ترکیه در 10 ماه نخست سال جاری به 48 هزار و 883 دستگاه رسید و تعداد برندهای دارای حداقل یک مدل برقی در بازار فروش خودروی کشور در سال 2012 میلادی تنها یک دستگاه بود که در سال 2023 میلادی به 27 دستگاه افزایش یافته است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، گسترش بازار فروش خودروهای برقی در ترکیه توجه بسیاری از برندهای بین المللی را به خود جلب کرده به طوری که هم اکنون بسیاری از برندهای اروپایی و آسیایی انواع مدل های خودروهای برقی خود را برای فروش به بازار ترکیه عرضه می‌کنند. از سوی دیگر علاوه بر خودروهای برقی، تعداد خودروهای موتور هیبریدی نیز در بازار خودروی کشور در حال افزایش است.

آمار و ارقام ارائه شده در بازار جهانی خودرو نشان می دهد که سهم خودروهای برقی و هیبریدی در بازار جهانی خودرو به تدریج در حال افزایش است که به موازات آن، این افزایش را می‌توان در علاقه مندی شهروندان ترک به خرید خودروهای برقی و هیبریدی در بازار خودروی کشور مشاهده نمود.

مجموع فروش انواع خودروهای سواری و تجاری سبک ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر سال جاری با افزایش 63.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 958 هزار و 942 دستگاه رسید.

در این مدت، فروش انواع خودروی سواری با 67.8 درصد افزایش به 749 هزار و 501 دستگاه رسید و فروش خودروهای تجاری سبک با 50.6 درصد رشد ،  209 هزار و 441 دستگاه شد.

فروش خودروهای برقی و هیبریدی از خودروهای دیزل پیشی گرفت.

در بازار خودرو ترکیه نیز در 10 ماهه امسال، خودروهای بنزینی با فروش 502 هزار و 639 دستگاهی رتبه اول و خودروهای دیزلی با فروش 111 هزار و 354 دستگاهی در رتبه دوم قرار گرفتند.

فروش خودروهای هیبریدی 78 هزار و 387 دستگاه و فروش خودروهای گازسوز نیز هشت هزار و 238 دستگاه بوده است.

فروش خودروهای برقی نیز 48 هزار و 883 دستگاه بوده که بدین ترتیب فروش خودروهای برقی و هیبریدی با 127 هزار و 270 دستگاه از فروش خودروهای دیزلی پیشی گرفت.

در بازه زمانی ژانویه الی اکتبر سال گذشته چهار هزار و 939 دستگاه خودرو برقی و 47 هزار و 90 دستگاه هیبریدی فروخته شد.

در 10 ماه نخست سال جاری میلادی فروش خودروهای برقی 889.7 درصد، خودروهای هیبریدی 66.5 درصد، خودروهای بنزینی 60.6 درصد، خودروهای دیزلی 49.1 درصد و خودروهای گازوئیلی 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2022 افزایش داشته است.

سهم خودروهای بنزینی در بازار فروش که در ژانویه تا اکتبر 2022 میلادی 70.1 درصد بود، در مدت مشابه سال جاری به 67.1 کاهش یافت. در مدت مذکور سهم خودروهای دیزلی از 16.7 به 14.9 درصد و سهم خودروهای گازوئیل از 1.6 به 1.1 درصد کاهش یافته است.

این در حالیست که سهم خودروهای برقی از کل فروش خودرو در ترکیه از 1.1 به 6.5 درصد افزایش یافت و سهم خودروهای هیبریدی با 10.5 درصد بدون تغییر باقی ماند.

با در نظر گرفتن خودروهای برقی و هیبریدی، 17 درصد از کل بازار فروش خودرو را خودروهای برقی تشکیل می دهند.

بر اساس داده‌ های انجمن نمایندگان انحصاری فروش خودروی ترکیه ، در سال 2012 میلادی تعداد برندهایی که حداقل یک مدل برقی داشتند تنها یک عدد بوده است، این تعداد تا سال 2021 میلادی  کمتر از 10 عدد، در سال 2021 میلادی به 13 عدد، در سال 2022 میلادی به 16 و در سال 2023 میلادی به 27 برند افزایش یافت.

پرفروش ترین مدل های ماشین برقی

در 10 ماه نخست سال جاری میلادی، پرفروش ترین مدل خودروی برقی در بازار خودروی ترکیه ، تسلا مدل Y  با فروش 10 هزار و 700 دستگاه بوده است.

پس از تسلا، خودروی برقی ساخت ترکیه Togg T10X با 9 هزار و 171 دستگاه  و سپس خودروها برقی نیسان قشقایی e-Power با 4 هزار و 498 دستگاه، برند MG4 با فروش دو هزار و 167 دستگاه و برند Megan e-Tech  با فروش دو هزار و 93 در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

افزایش میزان سهم فروش خودروهای برقی در بازار خودرو ترکیه سبب شد تا این کشور در خصوص ایجاد شبکه ایستگاه شارژ خودرو، اقدامات و سرمایه گذاریهای قابل توجهی انجام دهد.

وزارت صنعت و فناوری، وزارت انرژی و منابع طبیعی و سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی (EPDK) که وظیفه ایجاد زیرساخت بازار خودروهای برقی را برعهده داشته و خدمات شارژ خودرو را تنظیم و تبیین می‌کنند، راه را برای توسعه دامنه استفاده از خودروهای برقی هموارتر می سازند.

تعداد ایستگاه‌های شارژ در ترکیه هر ماه تقریباً به طور تصاعدی در حال افزایش است. بر اساس آخرین آمار، 10 هزار و 100 نقطه شارژ عمومی در 81 شهر ترکیه وجود دارد که 2800 مورد از آنها شارژ سریع هستند.

 به ازای هر 14 وسیله نقلیه در ترکیه تقریباً یک نقطه شارژ DC وجود دارد و ترکیه از نظر امتیاز شارژ DC به ازای هر خودرو رتبه اول را در اروپا دارد. اگرچه این مورد ارتباط مستقیم با تعداد وسایل نقلیه دارد، در حالی که تعداد خودروهای برقی در کشور به سرعت در حال افزایش است، نقاط شارژ نیز با همان سرعت افزایش می یابد.

یکی از مهم ترین مواردی که سبب افزایش تمایل مشتریان در خرید خودروی برقی می‌شود، مصرف بهینه سوخت در این نوع خودروهاست.

خودروهایی که با برق کار می‌کنند به طور متوسط 15 تا 18 کیلووات ساعت برق در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کنند. با این حال، از آنجایی که باتری هر خودرو ممکن است ظرفیت های متفاوتی داشته باشد، مشخص نیست که شارژ خودروهای برقی چقدر طول می‌کشد.

مدل، امکانات و ظرفیت باتری خودرو در زمینه میزان تمایل مشتری تعیین کننده است.

محاسبه مصرف سوخت در خودروهای برقی نیز بسته به نوع شارژر خودرو متفاوت است. علاوه بر این، هزینه‌های شارژ بسته به ایستگاه شارژ مورد استفاده، مکان و زمان شارژ متفاوت است.

اگرچه سوکت های خانگی،  شارژ آهسته ای را ارائه می دهند که مقرون به صرفه ترین روش شارژکردن به شمار می رود. هزینه شارژ AC و DC در ایستگاه‌ها و برخی مراکز خرید با توجه به تعرفه شرکت های ارائه دهنده خدمات شارژ متفاوت است.

هزینه شارژ خودروهای برد کوتاه و دور خودروی برقی ساخت ترکیه  Togg T10X ممکن است بسته به ظرفیت باتری‌هایی که دارند متفاوت باشد. T10X با برد کوتاه می‌تواند با باتری 52.4 کیلووات ساعتی خود 314 کیلومتر را طی کند، در حالی که نسخه دوربرد با باتری 88.5 کیلووات ساعتی خود می‌تواند 523 کیلومتر طی مسافت نماید.

در محاسبه هزینه بر اساس واحد شارژ Togg Trugo، هزینه پر کردن هر واحد در ایستگاه‌های 180 کیلووات (شارژ سریع) و 300 کیلووات (شارژ سریع) 7.99 لیر در هر کیلووات ساعت است، در حالی که در ایستگاه‌های 22 کیلووات (شارژ آهسته)، هزینه پر کردن هر واحد شارژ، 5.9 لیر است.

باتری خودروی Togg برد کوتاه که ظرفیت باتری 52.4 کیلووات ساعت دارد، با واحد شارژ سریع در ایستگاه‌ها  با 418.6 لیر قابل شارژ بوده و هزینه انرژی در هر کیلومتر 1.33 لیر ترک است.

 هزینه شارژ کامل 523 کیلومتر خودروی با برد طولانی T10X با ظرفیت باتری 88.5 کیلووات بر ثانیه 707.1 لیر است که  انرژی مصرف شده در هر کیلومتر با 1.35 لیر می‌باشد.

چنانچه پس از اتمام شارژ، خودرو همچنان در محوطه ایستگاه شارژ بماند، 0.5 لیر ترک به ازاء هر دقیقه توقف اضافی محسوب می‌گردد.

مزایا و معایب خودروهای برقی

خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای دارای موتور احتراق داخلی مزایای بسیاری دارند. در این میان می‌توان به مواردی مانند «مسائل زیست‌محیطی، هزینه‌های نگهداری کم، هزینه‌های سوخت پایین، رانندگی راحت و بی‌صدا، تجهیزات تکنولوژیکی پیشرفته و رانندگی اتوماتیک» اشاره کرد. 

از معایب خودروهای برقی می‌توان از مواردی مانند «قیمت خودروهای برقی جدید، شرایط نامشخص بازار دست دوم، زمان شارژ، فرصت های شارژ خانگی و ظرفیت باتری» نام برد.

داده‌ها و تحولات حاکی از آن است که سهم خودروهای برقی و هیبریدی که در حال گسترش در جهان هستند، در بازار خودرو ترکیه همچنان در حال افزایش است و حتی بیشتر هم خواهد شد. مطالعات نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که علاقه به خرید خودروهای برقی در این کشور روز به روز در حال افزایش است.

پیش بینی می‌شود امسال در مجموع 14 میلیون خودروی برقی در جهان به فروش برسد که هفت میلیون آن در چین، سه میلیون در اروپا و دو میلیون دستگاه در آمریکا هستند. تخمین زده می‌شود که فروش خودروهای برقی در ترکیه تا پایان سال جاری میلادی به 60 هزار دستگاه برسد.

ترکیه که به ظرفیت تولید 70 گیگابایت در ساعت  در تولید باتری خودروهای برقی رسیده است، قصد دارد حداکثر تا سال 2030 میلادی به پایگاه تولید باتری اروپا تبدیل شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.