کدخبر :285472 پرینت
03 مهر 1402 - 08:14

افزایش امنیت غذایی و توجه به کشاورزی پایدار با گردنبند هوشمند دام

یک شرکت دانش بنیان در زمینه دامدارى هوشمند موفق به تولید محصول گردنبند هوشمند دام با یک چهارم قیمت نمونه خارجی شده است و لذا با این محصول که متناسب با اقلیم بومی ایران راه اندازی شده است، کشور ما به جمع پنج کشور صاحب این تکنولوژی در دنیا پیوسته است.

متن خبر

دکتر حمید بهنگار، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در زمینه دامدارى هوشمند، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون محصول گردنبند هوشمند دام این شرکت، گفت: از مسائل مهمی که در کشور وجود دارد، بحث امنیت غذایی و توجه به کشاورزی پایدار ضمن رعایت حقوق دام و مصرف کننده است.

وی افزود: برای حل این مساله و برای تولید شیر مقرون به صرفه و سالم و نگهداری سالم دام و کاهش هزینه‌های تولید، از تکنولوژی‌ به نام فناوری هوشمند استفاده می‌شود. آنچه ما تولید کردیم به صورت گردنبند هوشمند دام است که مبتنی بر اینترنت اشیاء بوده و اطلاعاتی که به سمت فضای ابری ارسال می‌شود را به کمک هوش مصنوعی تحلیل می کند و بهترین زمان لقاح (تشخیص فحلی دام) و موقعیت مکانی دام و نکات دیگر را استخراج می کند و بر روی گوشی دامدار هشدار ارسال می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در حوزه دامداری هوشمند، ادامه داد: این امر باعث می‌شود مدیریتی نوین داشته باشیم که اثربخشی 25 درصدی در دامداری از منظر میزان تولید و کاهش هزینه‌های تولید در پی خواهد داشت.

بهنگار، اظهار کرد: این محصول در دنیا در انحصار پنج کشور آمریکا، رژیم صهیونیستی، کانادا، استرالیا و نیوزلند است که به دلیل داشتن این محصول، راندمان این پنج کشوردر زمینه دام در دنیا از همه بالاتر است، لذا ما نیز با تولید این محصول به جمع کشورهای صاحب تکنولوژی در این حوزه پیوستیم.

گردنبند هوشمند دام

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در زمینه دامدارى هوشمند، خاطرنشان کرد: این محصول مهمترین دستاورد شرکت ماست و هفت سال بر روی این محصول کار کردیم و اکنون تجاری سازی محصول آغاز شده است.

وی، افزود: رقبای منطقه ای داریم که همان رژیم صهیونیستی است، ما اولین کشور مسلمانی هستیم که در منطقه خاورمیانه به  این تکنولوژی دست یافته است.

بهنگار، اظهار کرد: دامداران پیشرو از فناوری بومی ما استفاده می کنند؛ چراکه این محصول متناسب با اقلیم بومی ایران راه اندازی شده و دقت عمل آن برای دام ایرانی بالاتر است و قیمت هم آن یک چهارم قیمت نمونه خارجی است و البته به دلیل تحریم‌ها دسترسی به نمونه خارجی سخت استو توحیج اقتصادی و استراتژیک هم ندارد.

وی، خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم که هم معاونت علمی ریاست جمهوری و هم وزارتخانه‌های ارتباطات و جهاد کشاورزی از محصولات اینچنینی حمایت لازم را داشته باشند و نقش حاکمیتی که رگولاتوری و ترویج این حمایت است را انجام دهند، چراکه هزینه‌های تحقیق و توسعه بسیار بالاست و حتما نیازمند حمایت دولت هستیم.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.