کدخبر :285 پرینت
20 شهریور 1390 - 17:12

روایتی از نتیجه جمع آوری ماهواره در پایتخت: نصب دوباره با پرداخت 40 هزارتومان

متن خبر

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس می گوید،: قرار نیست ماموران به زندگی خصوصی افراد ورود پیدا کنند. اشاره این عضو اصولگرای مجلس به جمع آوری ماهواره است. 

به گزارش سیتنا به نقل از شرق، جمع آوری ماهواره مدتی است که دوباره در تهران و برخی شهرهای دیگر آغاز شده است. آن گونه که در تصاویر مشخص بود، ماموران با انجام عملیات راپل از طریق طناب به پشت بام مجتمع های مسکونی رفتند و دیش و ال .ام. بی ماهواره ها را با خودشان بردند. این نوع برخورد باعث انتقاد برخی نمایندگان مجلس و حقوقدان ها شد. یکی از ساکنان تهرانپارس روایت خود را از جمع آوری ماهواره خانه اش این گونه بیان می کند: چند روز پیش پای ماهواره نشسته بودیم که ناگهان تلویزیون برفک شد. فهمیدم که باز ماهواره جمع شده. به پشت بام رفتم و دیدم که همه بشقاب ها خم شده و ال .ام .بی ها را هم برده اند. 
    
 ورود به پشت بام از خانه همسایه
 او می گوید: مامورهای پلیس از پله های یکی از آپارتمان های کوچه به پشت بام این آپارتمان می روند و با توجه به اینکه پشت بام چند مجتمع کنار هم، هم سطح هستند به پشت بام خانه ما می آیند و دیش های چند آپارتمان کنار هم را یکجا جمع می کنند. این شهروند تهرانی به چندین بار جمع آوری ماهواره خانه اش اشاره می کند: این هفتمین بار در سه ماه گذشته است که ماهواره ما را جمع می کنند، هر بار نیز حدود 40هزارتومان با هزینه نصاب باید بدهم تا به حالت اولیه برگردد. یکی از ساکنان جنت آباد تهران هم می گوید: ما در یک مجتمع مسکونی هستیم که درِ مجتمع هم معمولاباز است، تا به حال دو بار ماموران به این مجتمع آمده اند که بار اول متوجه حضورشان شدم اما بار دوم که هفته پیش بود اصلامتوجه نشدم که چه موقع مامورها آمدند، فقط متوجه قطع شدن ماهواره شدم. حتی صورتجلسه هم نکردند. او تصریح می کند: در پشت بام مجتمع مسکونی محل سکونت ما حدود 50 بشقاب ماهواره و ال .ان. بی است که هر بار نیز نصاب ماهواره می آید و همه را با هم درست می کند و پول خوبی هم برای نصب و هم برای فروش تجهیزات به جیب می زند. البته بعضی از همسایه های ما دیش هایی که از داخل اتاق امواج را می گیرند، خریده اند و دیگر مشکلی ندارند. یک شهروند دیگر ساکن تهرانسر مدعی شد: فکر می کنم اولین جایی که مامورها امسال به آنجا آمدند محله تهرانسر بود؛ اتفاقی که افتاد تقریبا نادر بود. من تنها با دخترم در خانه بودم که ناگهان با شنیدن صدای شیشه از جا پریدیم و وقتی به سمت پنجره رفتم، دیدم که فردی از دیوار بالاآمده و پایش به شیشه خانه ما خورده است. او ادامه داد: بعد صدای زنگ خانه آمد که وقتی در را باز کردم دو مامور گفتند بشقاب ماهواره تان را جمع کردیم و باید رسیورتان را هم تحویل بدهید. بعد هم وارد خانه شدند و رسیور را بردند. البته من خواستم وقتی شوهرم آمد، وارد خانه شوند. 
    
قرار نیست ماموران وارد زندگی خصوصی مردم شوند
به گزارش سیتناٰ جواد آرین منش، نایب رییس اصولگرای کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نحوه جمع آوری ماهواره ها به «شرق» می گوید: قانون می گوید داشتن ماهواره جرم محسوب می شود و مبنای تصمیم گیری و کار دولت و دستگاه قضایی هم همین قانون است. اگر قانون نیاز به بازنگری دارد دولت به مجلس ارایه دهد تا بازنگری کنیم اما مجلس فعلاطرحی برای بازنگری در قانون موجود ندارد. او در عین حال می گوید: قرار نیست ماموران به زندگی خصوصی مردم ورود پیدا کنند اما وقتی در یک مجتمع یک آنتن بزرگ نصب شده این دیگر حریم خصوصی نیست. 
    
مردم خودشان مسوول آنچه در خفا می کنند، هستند
آرین منش درباره ورود تجهیزات دریافت ماهواره که از داخل اتاق امواج ماهواره ای را دریافت می کند و از دید ماموران دور است، تاکید می کند: آنجا که مربوط به حریم خصوصی است، تفاوت دارد و آنچه مردم در خفا انجام می دهند، خودشان مسوولند. نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اظهارات رییس سازمان صداوسیما و انتقاد از جمع آوری ماهواره، گفت: آقای ضرغامی به عنوان رییس سازمان صدا و سیما می داند که قانون چه می گوید، از این رو اگر پیشنهاد و طرحی جایگزینی دارند، ارایه دهند اما نمی توانند با آنچه که الان قانون است، مخالفت کنند. بنا بر گزارش «شرق»، حدود 65 درصد مردم تهران از ماهواره استفاده می کنند. یک حقوقدان و وکیل دادگستری به «شرق» می گوید: ماموران برای ورود به منزل افراد باید برای هر خانه، یک حکم مجزا داشته باشند و حکمی کلی برای ورود به منازل خلاف نص صریح قانون است. نوروزی تاکید می کند: صدور این حکم نیز با تشریفات خاص قضایی است و برای هر موضوعی حکم ورود به منزل صادر نمی شود، چرا که خانه، حریم خصوصی افراد است و مقام قضایی تنها در مواردی که بیم فرار متهم یا امکان از بین بردن اسناد و مدارک وجود داشته باشد حکم را صادر می کند و صدور حکم ورود به منزل برای جمع آوری ماهواره که حداکثر مجازات آن 500هزارتومان جریمه نقدی بوده، خلاف قانون است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.