کدخبر :276377 پرینت
26 دی 1401 - 12:24

مدیر خدمات محتوایی مرکز ملی فضای مجازی: استفاده والدین از فیلترشکن‌ها، قانون شکنی را در ناخودآگاه کودک و نوجوان عرف می‌کند

مدیر برنامه ریزی محتوا و خدمات محتوایی معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی، گفت: زمانی‌که بزرگترهای خانه از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند، این فرهنگ را در خانواده جا می‌اندازند که این کار قبیح نیست و نه تنها این اقدام، قانون شکنی را در ناخودآگاه کودک و نوجوان عرف می‌کند، بلکه دسترسی به محتوای نامناسب هم برای فرزاندان مهیا می‌شود؛ بگذریم از اینکه سواد دیجیتال برخی نوجوانان از والدین بیشتر است و مطالبه نصب فیلترشکن والدین توسط نوجوانان پاسخ داده می شود!

متن خبر

محمدحسین سیاح طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون آخرین وضعیت سند «صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» در مرکز ملی فضای مجازی، توضیح داد: این طرح پنج بخش داشت که یکی از بخش‌های آن «ایجاد محیط صیانت شده» بود. در این بخش ایجاد زیرساخت‌های اینترنت و زیست بوم اختصاصی فضای مجازی کودک و نوجوان مدنظر بود که وظایفی برای وزارت ارتباطات در راه اندازی پیشران های این محیط و اپراتورهای همراه و ثابت پیش بینی شده بود که تا حدی پیشرفت داشته است. وزارت ارتباطات کد دسترسی و وبگاهی با نام www.456.ir ایجاد کرده و یکی از اپراتورهای همراه، بومینو و درسا را توسعه داده است.

وی ادامه داد: بخش بعدی «توسعه محتوا و خدمات رده بندی شده» بود که در زمینه رده بندی مقرر بود با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد و همکاری دستگاه هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی پیش‌نویس و شاخصی ارائه شود که از قرار اطلاع این کار در مراحل پایانی کار است و به زودی رونمایی می‌شود. در بخش توسعه خدمات مرتبط با این زیست بوم بخش خصوصی و کمی هم بخش دولتی اقداماتی داشتند، اما به زیست بوم کودک اتصالی نداشته است.

سیاح خاطرنشان کرد: «حمایت و مراقبت» با دو اقدام مهم راه اندازی خطوط ویژه خانواده‌ها و تماس اضطراری کودک و نوجوان هم بخش دیگری است که آموزش و پرورش در قالب طرح نماد و با شماره ۱۵۷۰ و همچنین بهزیستی تحت ماموریت های خودش، کارهایی انجام داده است، اما به طور یکپارچه به ثمر نرسیده و اطلاع رسانی کامل صورت نگرفته است تا مردم بدانند اگر با فرزندشان مشکلی در فضای مجازی دارند با کجا ارتباط بگیرند.

مدیر برنامه ریزی محتوا و خدمات محتوایی معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی، گفت: بخش دیگر این سند، «فرهنگ سازی و ارتقای سواد فضای مجازی» است که به صورت پراکنده در دستگاه‌های مختلف کارهایی انجام شده است، اما دستگاه‌های دایره هدف سند همچون صداوسیما، بسیج و آموزش و پرورش قدم های جدی بر نداشته‌اند. آخرین بخش «تعاملات بین المللی» است که کارگروهی در دادگستری راه اندازی شده که تازه در شروع کار است، لذا جمع بندی ما در مرکز این است که بیشتر بخش‌های سند، اجرایی نشده است، اما با توجه به عزم و برنامه‌هایی که در دولت فعلی وجود دارد، امیدواریم این اقدامات اجرایی شوند.

سیاح پیرامون فعال شدن بخش دسترسی کودکان در پیام رسان‌ها و جویشگرها هم به سیتنا گفت: ما در سند اشاره کردیم که قرار نیست خانواده‌ها را برای استفاده از این ابزارهای مراقبتی اجبار کنیم، اما باید امکانات برای خانواده‌ای که دغدغه صیانت از فرزندانش را دارد، وجود داشته باشد. پیشرفت‌های خوبی انجام شده و وضعیت بهتری به نسبت قبل داریم. به طور مثال هم اکنون یکی دوتا لانچر مراقبتی مانند نبات و پادویش داریم. در برخی پیام رسان‌ها حالت کودک فعال شده و حتی آپارات و کافه بازار به عنوان پلتفرم کاربرمحور قابلیت کودک را فعال کردند، اما در برخی دیگر از پلتفرم‌ها هنوز این بخش فعال نشده است.

وی پیرامون تهدیدهای استفاده از فیلترشکن‌ها برای کودکان در فضای مجازی هم گفت: به طور کلی استفاده مردم از پیام رسان های داخلی گام مهمتری به نزدیکی به محیط سالم است، اما زمانی‌که بزرگترهای خانه از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند، این فرهنگ را در خانواده جا می‌اندازند که این کار قبیح نیست و نه تنها قانون شکنی را در ناخودآگاه کودک و نوجوان عرف می‌کند، بلکه دسترسی به محتوای نامناسب هم برای فرزاندان مهیا می‌کنند. بگذریم از اینکه سواد دیجیتال برخی نوجوانان از والدین بیشتر است و مطالبه نصب فیلترشکن والدین توسط نوجوانان پاسخ داده می شود!

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.