کدخبر :100 پرینت
21 مرداد 1390 - 09:01

/اعتیاد فیزیولوژیکی به تلفن همراه/ تداخل امواج مایکروویو به قسمت‌هایی از مغز آسیب می‌رساند

به اعتقاد یک روان‌شناس، اعتیاد به موبایل صرفا یک اعتیاد روانی نیست و تداخل امواج مایکروویو به قسمت‌هایی از مغز آسیب می‌رساند که احتمال اعتیاد فیزیولوژیکی به موبایل را به‌همراه خواهد داشت و باعث وابستگی جسمانی فرد به موبایل می‌شود.

متن خبر

به گزارش سازمان خبری سیتنا، دکتر «محمد ایزدی» در گفت‌و‌گو با میراث‌آریا  با بیان این مطلب اظهار داشت: اختلال وابستگی به موبایل از دسته اختلالات کنترل تکانه‌ است که به معنی انگیزه آنی و ناتوانی فرد برای مقاومت دربرابر این انگیزه است.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی خوزستان، افزود: زمانی که فرد وسوسه می‌شود، برای لحظاتی درون خود احساس خلاء می‌کند و در‌‌‌ همان لحظه کوتاه که وسوسه می‌شود تن به استفاده از موبایل می‌دهد که این میلی مقاومت‌ناپذیر است.

«ایزدی» با بیان این‌که اعتیاد به موبایل و اینترنت هم ویژگی‌ اعتیاد و هم ویژگی‌ اختلال تکانشی را دارد، تصریح‌کرد: در اختلال «کومار» نیز که نوعی اختلال تکانشی است، فرد مبتلا وسوسه‌ای مقاومت‌ناپذیر و ولعی‌ سیری‌ناپذیر برای تجربه هیجان از خود نشان می‌دهد.

این روان‌شناس ادامه‌داد: در اختلال کومار، فرد مبتلا وارد بازی احتمالات و هیجان برد و باخت می‌شود و پس از هر باخت، فرد برای جبران باخت‌ها با باخت‌های بیشتری مواجه می‌شود و برای رسیدن به هیجان، ناچار است تجربه‌های خود را بیشتر کند تا هیجان بیشتری را تجربه کند که این امر وابستگی به تلفن همراه را زیاد می‌کند.

عضو هیات‌علمی جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: از شباهت‌های اعتیاد به موبایل و اینترنت و دیگر اعتیاد‌ها این است که فرد مبتلا دارای حالتی ولع‌گونه برای مصرف و انجام کار می‌شود و با وجود آسیبی که محتمل است، بر مصرف و انجام کار اصرار دارد. مصرف را در اولویت قرار داده و بر همه مسائل زندگی ارجعیت می‌دهد. ویژگی‌های اعتیاد به موبایل و اینترنت به اختلالات تکانشی و اعتیاد شباهت بسیار دارد.

این روان‌شناس تصریح‌کرد: اضطراب و انتظار برای زنگ‌ خوردن موبایل از مشخصات افراد دارای اعتیاد به موبایل است، به شکلی که فرد مدام منتظر یک اتفاق ناگوار است. فرد در این حالت دچار طپش قلب و حس تنش و انتظار می‌شود. در این حالت فرد، تنش «بجنگ یا بگریز» پیدا می‌کند.

این کار‌شناس گفت: این تنش که میان انسان و حیوان مشترک است، در حیوان به شکلی است که هر زمان مورد تهدید یا حمله قرار گیرد، دستگاه بدنی حیوان دچار این نوع تنش می‌شود، ولی تفاوت این مکانیزم میان انسان و حیوان در این است که وجود آن در حیوان طبیعی است و همیشه صادق است اما در انسان در مواقع بسیاری اشتباه عمل می‌کند و انسان را در حالت تحریک قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: افراد معتاد به موبایل و اینترنت همیشه در حالت آماده‌باش و بیدارباش دائمی هستند و برای کنارگذاشتن موبایل ناتوان هستند. هم‌چنین این افراد دائما موبایل خود را چک می‌کنند و مراقب آن هستند.

این روان‌شناس اظهارداشت: از عوارض و آسیب‌های اعتیاد به موبایل این است که افراد در همه مواقع و حتی زمان‌هایی که بحث مهمی وجود دارد، تمرکز و حواسشان به موبایل است و به‌ویژه دانشجویان، که از درس و تحصیل خود غافل می‌شوند. افرادی که همیشه منتظر زنگ ‌خوردن موبایل خود هستند، حتی زمانی که در یک حس قوی قرار دارند، با زنگ خوردن موبایل حس آن‌ها از بین رفته و از آن حالت خارج می‌شوند.

ایزدی گفت: استفاده بیش از حد از موبایل، افراد را هرچه بیشتر سطحی‌‌نگر کرده و از عمق‌نگری دور می‌کند. بروز مسائل و مشکلاتی در زندگی زناشویی از دیگر عوارض و آسیب‌های اعتیاد به موبایل و اینترنت است. موبایل موجب شده افراد همیشه در دسترس دیگران باشند و هر زمان امکان دارد خلوت افراد را به‌هم بزند. این مساله در برخی خانواده‌ها موجب ایجاد تنش و درگیری می‌شود.

عضو هیات‌علمی جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: روابط خارج از زندگی زناشویی مساله دیگری است که باید به آن توجه کرد و موبایل در این مورد، ارتباط را بسیار راحت کرده است. باوجود ارتباط‌های موبایلی و اینترنتی، مساله ازدواج موفق بسیار در خطر است. هم‌چنین اعتیاد به موبایل زمان و وقت بسیاری را از بین می‌برد و طبیعتاً این امر هزینه زیادی را هم به بار می‌آورد.

این روان‌شناس تصریح‌کرد: ایجاد اختلال در خواب هم از بد‌ترین آسیب‌هایی است که اعتیاد به اینترنت و موبایل در فرد ایجاد می‌کند. اختلال در خواب مساله مهمی است که همیشه مورد توجه متخصصان علم روان‌شناسی بوده‌ است. هم‌چنین بی‌خوابی زیاد باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن ضعیف و بدن پذیرای بیماری‌های مختلف شود.

ایزدی خاطرنشان‌کرد: در مکانیزم «آرمیدگی» که در مقابل مکانیزم «بجنگ یا بگریز» قرار دارد، شخص موتور جستجوی خود را خاموش می‌کند و همه چیز را برای مدتی کوتاه و در حدود نیم ‌ساعت‌‌ رها می‌کند که افراد معتاد به موبایل نمی‌توانند این‌کار را انجام دهند.

این روان‌شناس در بیان ویژگی‌های افراد معتاد به موبایل گفت: این افراد زمانی که نمی‌توانند از موبایل استفاده کنند، ذهنشان مدام مشغول آن است و اگر پیام‌ها را چک نکنند یا موبایل خود را خاموش کنند، دچار اضطراب می‌شوند. هم‌چنین سرکردن بدون موبایل، احساس گم‌گشتگی در آن‌ها ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

http://citna.ir/

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.