کد مطلب: 

292594

دبیر سندیکای صنعت مخابرات: به‌منظور ممانعت از رقابت‌های غیرمنطقی در تولید داخل، ضوابط «صرفه مقیاس در تولید» تعیین و ابلاغ شود

سندیکای صنعت مخابرات ایران طی نامه‌ای به اعضای کمیته حمایت از تولیدات داخل با تاکید بر شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، با یادآوری نتایج جلسات کمیته تخصصی تحقیق و تولید برای همکاری با اپراتورهای متولی انجام پروژه FTTx، بر بروز مشکلات متعدد در ایجاد انحصار خرید برخی تجهیزات از داخل تاکید و خاطرنشان کرد: تعداد زیاد تولیدکننده با ظرفیت‌های محدود برای یک محصول، ضمن اتلاف منابع و سرمایه‌ها باعث ایجاد رقابت‌های غیرمنطقی داخلی و همچنین غیراقتصادی شدن تولیدات خواهد شد و لازم است در مورد «صرفه مقیاس در تولید» ضوابط لازم تعیین و ابلاغ شود.
دبیر سندیکای صنعت مخابرات: به‌منظور رقابت‌های غیرمنطقی در تولید داخل، ضوابط «صرفه مقیاس در تولید» تعیین و ابلاغ شود

به گزارش سیتنا، فرامرز رستگار، دبیر و نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در نامه‌ای خطاب به دکتر آزادبخت، سرپرست دفتر صنایع تجهیزات برقی و الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهندس لدنی، مدیرکل دفتر همکاری‌ها و توسعه صنعت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دکتر احمدلو، قائم مقام ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، آورده است:

با سلام واحترام.

ضمن تبریک سال نو و امید به قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، برای اعضای محترم کمیته حمایت از تولیدات داخل و بومی سازی اولویت های شبکه ملی اطلاعات آرزوی موفقیت در راستای شعار سال ۱۴۰۳ «جهش تولید با مشارکت مردم» داریم.

همانطور که استحضار دارید کمیته تخصصی تحقیق و تولید در جلسات اواخر سال گذشته، برای همکاری و همسویی با اپراتورهای متولی انجام پروژه FTTx جهت تامین تجهیزات اکتیو پروژه (OLT و ONT/ONU) به جمع‌بندی زیر رسیدند.

۱- اپراتورها به موازات انعقاد قرارداد تجهیزات OLT با تولیدکنندگان داخلی مورد تایید کمیته تخصصی، می‌توانند به همان میزان خرید خارجی داشته باشند.

۲- چون ظرفیت تولید مودم ONT در حال حاضر بیش  از نیاز اپراتورها می‌باشد، لذا برای استفاده کامل از ظرفیت تولید، انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان مورد تایید کمیته تخصصی هرچه زودتر توسط اپراتورها انجام شود.

۳- در صورت نیاز به مودم ONT با مشخصات فنی خاص برای مشتریان ویژه، در صورت انعقاد قرارداد مودم های استاندارد با تولیدکنندگان داخلی تایید شده، برای واردات مودم های ویژه به تعداد محدود موافقت شود.

۴- با توجه به سیاست های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رایویی، سازگاری تجهیزات OLT با مودم های ONT استاندارد برای جلوگیری از ایجاد انحصار، امری است الزامی که می‌بایستی در زمان خرید توسط اپراتورها، تعهد لازم از سازنده تجهیزات اخذ شود.

۵- برای حراست از سیاست‌های فوق، خرید تجهیزات خارجی از داخل کشور توسط اپراتورها به‌منزله خرید خارجی تلقی خواهد گردید و طبق قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور با آن برخورد شود.

۶- خرید هر نوع محصول دست دوم یا خارج شده از خط تولید توسط سازنده و همچنین کالای قاچاق توسط اپراتورها، دفاتر اپراتورها در شهرستان‌ها و همچنین پیمانکاران مربوطه ممنوع اعلام شود.

نکات کلیدی:

الف : انجام درست و نظارت شده این تصمیمات ضمن اینکه خللی در امر توسعه طرح فیبر تا منازل و کسب کارها ایجاد نخواهد کرد، باعث خواهد شد که از دستاوردهای تولیدی کشور نیز به صورت بهینه استفاده شود.

ب : همانطور که انحصار خرید از خارج امری ناپسند است، انحصار خرید از داخل نیز مشکلاتی را از نظر قیمت، کیفیت، شرایط و زمان تحویل و پشتیبانی های پس از فروش در پی خواهد داشت، پس ضروری است تدابیر و نظارت های لازم صورت پذیرد.

پ : تعداد زیاد تولیدکننده با ظرفیت های محدود برای یک محصول، ضمن اتلاف منابع و سرمایه ها باعث ایجاد رقابت های غیرمنطقی داخلی و همچنین غیر اقتصادی شدن تولیدات خواهد شد و لازم است در مورد «صرفه مقیاس در تولید» نیز ضوابط لازم تعیین و ابلاغ شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-03-23 15:15

افزودن دیدگاه جدید