کد مطلب: 

293808

در سایه توسعه شبکه فیبرنوری؛ ۱۰ کشور با سریعترین اینترنت در سال ۲۰۲۴

سریع‌ترین سرعت اینترنت در سال ۲۰۲۴ را می‌توان در کشورهایی از هر گوشه جهان یافت، در این بین، کشورهای کوچک و کشورهایی با بازارهای رقابتی ارائه اینترنت، به لطف توسعه شبکه فیبرنوری پیشرفته و شبکه‌های نوظهور نسل بالا در خط مقدم قرار دارند. ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در این کشورها برای توسعه دسترسی کاربران به اینترنت، شبکه فیبرنوری را انتخاب کردند؛ به این ترتیب، آن‌ها توانستند از زیرساخت‌های قدیمی مبتنی بر کابل مسی عبور کنند و اینترنت با سرعت بالا را به کاربران ارائه دهند.
در سایه توسعه شبکه فیبرنوری؛ ۱۰ کشور با سریعترین اینترنت در سال ۲۰۲۴

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از سایت ارتباطاتی Race، سریع‌ترین سرعت اینترنت در سال ۲۰۲۴ را می‌توان در کشورهایی از هر گوشه جهان یافت. در این بین، کشورهای کوچک و کشورهایی با بازارهای رقابتی ارائه اینترنت به لطف توسعه شبکه فیبرنوری پیشرفته و شبکه‌های نوظهور نسل بالا در خط مقدم قرار دارند. این فناوری‌ها در حال تغییر اتصال به اینترنت هستند و با ارائه سرعتی بی‌سابقه توانسته‌اند همه چیز را از استریمینگ تا رایانش ابری بهبود بخشند. 

کشورهای کوچک به دلیل زیرساخت‌های مدرن و محیط‌های فناورمحور خود در این عرصه برتری دارند، در حالی که رقابت سالم ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت در سایر کشورها خدمات سریعتر و قابل‌اعتمادتری را به همراه آورده است.

در این مقاله با توجه به شاخص‌های جهانی Speedtest وابسته به شرکت اوکلا، کشورهای برتر از نظر سرعت اینترنت در سال ۲۰۲۴ را زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم.

سنگاپور

میانگین سرعت اینترنت در سنگاپور ۲۸۶.۶۶ مگابیت بر ثانیه است؛ دستاوردی که ناشی از موقعیت منحصربفرد سنگاپور به عنوان یک دولت‌شهر است. مساحت کم سنگاپور (تقریباً به اندازه نیویورک سیتی)، مدیریت زیرساخت‌های مخابراتی را در این کشور تا حد قابل توجهی آسان نموده است. برای مثال، می‌توان در حدود ۹۰ دقیقه از شرق به غرب آن سفر کرد.

سنگاپور، انتقال به اینترنت پرسرعت را با کنار گذاشتن فناوری‌های قدیمی آغاز کرد. این کشور تا ماه ژوئن ۲۰۱۶ موفق به حذف رسمی خدمات کابلی و ADSL شد. Singtel و StarHub، دو شرکت پیشرو ارائه دهنده خدمات اینترنت در این کشور، به ترتیب تا آوریل ۲۰۱۸ و ژوئن ۲۰۱۹ خاموشی کامل سرویس‌های ADSL و کابلی و برنامه خود برای انتقال مشتریان این سرویس‌ها را اعلام نمودند.

شیلی

در سال ۲۰۲۲، شیلی در صدر فهرست کشورهایی با سریع‌ترین اینترنت در جهان قرار گرفت. در حال حاضر، شیلی با سرعت متوسط ۲۷۲.۰۱ مگابیت بر ثانیه در رتبه دوم قرار دارد و از سایر کشورهای آمریکای لاتین بسیار جلوتر است.
رکن اصلی در پهنای باند ثابت شیلی، رقابت شدید بین ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی آن است. برخلاف بسیاری از دیگر کشورها که در آن‌ها یک یا دو ISP بر بازار تسلط دارند، شیلی شش ISP اصلی دارد که هرکدام بیش از ۵ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند. این فضای رقابتی ISPها را بر آن داشته است تا انتقال مشتریان به شبکه‌های فیبر نوری را در اولویت قرار دهند.

پیشتازی شیلی در سرعت و بی‌طرفی شبکه، در چارچوب قانونی آن بیش از پیش تثبیت شده است. در ۱۳ام ژوئن ۲۰۱۰، کنگره ملی شیلی قانون مخابرات خود را اصلاح کرد تا با اجرایی‌سازی بی‌طرفی شبکه به اولین کشور جهان در برداشتن چنین گام مهمی تبدیل شود. این قانون، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی را از مسدود کردن، دخالت، تبعیض یا محدود کردن حقوق کاربران برای استفاده، ارسال، دریافت یا ارائه هرگونه محتوای قانونی، برنامه یا خدماتی از طریق اینترنت منع می‌کند.

هنگ کنگ

میانگین سرعت فوق‌العاده ۲۷۰.۷۲ مگابیت بر ثانیه اینترنت در هنگ کنگ، تا حد قابل توجهی توسط مرکز تبادل اینترنت هنگ کنگ (HKIX) تقویت می‌شود. HKIX به عنوان بزرگترین مرکز تبادل اینترنت در آسیا، تقریبا تمام ترافیک اینترنت هنگ کنگ را تسهیل می‌کند. مسیریابی محلی کارآمد داده، تأخیر را به حداقل می‌رساند و سرعت را افزایش می‌دهد تا هنگ کنگ در رتبه‌بندی عملکرد جهانی اینترنت متمایز بایستد. اتصال مستقیم HKIX بین ISPهای محلی، وابستگی به سرورهای بین‌المللی را کاهش می‌دهد و به‌طور مستقیم به سرعت چشمگیر اینترنت در این منطقه کمک می‌نماید.

امارات متحده عربی

امارات با سرعت متوسط اینترنت ۲۵۷.۱۴ مگابیت بر ثانیه، از زیرساخت دیجیتال قدرتمندی برخوردار است. زیرساخت دیجیتال امارات با داشتن ۱۰.۱۴ میلیون کاربر اینترنت در سال ۲۰۲۴ (۹۹ درصد کل جمعیت) از اقتصاد پررونق و ارتباطات اجتماعی آن پشتیبانی می‌کند.

این توانایی دیجیتال بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر برای تبدیل امارات، به ویژه دبی، به یک قطب دیجیتال پیشرو در سطح جهانی است که قادر به رقابت با شهرهایی مانند فرانکفورت، آمستردام، لندن و نیویورک می‌باشد. در دبی، تأخیر ترافیک اینترنت از ۲۰۰ میلی‌ثانیه در سال ۲۰۱۲ به کمتر از ۳ میلی ثانیه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است؛ تحولی که بسیاری از شرکت‌ها و متخصصان بین‌المللی را به نقل مکان به این شهر ترغیب نموده است.

رومانی

رومانی که در اواسط دهه ۱۹۹۰ پا به دنیای اینترنت گذاشت، از بار سنگین زیرساخت‌های قدیمی که بسیاری از کشورهای غربی با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، آسوده بود. این بستر نو آن‌ها را قادر ساخت که مستقیماً به استفاده از فناوری‌های پیشرفته بپردازند.

معماری اولیه اینترنت این کشور از شبکه‌های محلی تشکیل شده بود. ارائه دهندگان خدمات اینترنتی برای شروع به ادغام این شبکه‌ها، فیبر نوری را انتخاب کردند. به این ترتیب، آن‌ها توانستند از زیرساخت‌های قدیمی مبتنی بر مس، که بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده هنوز در حال گذار از آن هستند، عبور کنند.

امروزه، میانگین سرعت اینترنت در بخارست ۲۵۱.۸۹ مگابیت بر ثانیه است که از میانگین ملی ۲۱۲.۵۳ مگابیت بر ثانیه فراتر می‌رود. در سال ۲۰۲۱، آن‌ها سرویس Fiberlink 10G شرکت DIGI را راه‌اندازی کردند که سرعت تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را با قیمت ماهانه ۱۰ دلار ارائه می‌دهد.

ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده زیرساخت های اینترنتی خود را ارتقا داده است و تا فوریه ۲۰۲۴ به سرعت دانلود متوسط ۲۴۲.۳۸ مگابیت بر ثانیه رسیده است. این دستاورد آن را در جایگاه ششم جهانی قرار می دهد.

یک نظرسنجی انجام‌شده توسط شرکتی تحقیقاتی برای انجمن پهنای باند فیبر نوری در سال ۲۰۲۲، بر پیشرفتی کلیدی تأکید نموده است: ایالات متحده اکنون حدود ۶۸ میلیون اتصال پهنای باند فیبر را در خود جای داده است. این گسترش نشان‌دهنده تلاش‌های این کشور برای دسترسی به اینترنت سریعتر و قابل اعتمادتر است.

ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی مانند Race Communications با ارائه اینترنت فیبرنوری ۱۰ گیگابیت بر ثانیه، نیاز روزافزون به اتصالات پرسرعت را برآورده می‌کنند. تلاش‌های آنان برای پاسخگویی به تقاضای اینترنت سریع و قابل اعتماد، محرک نوآوری‌هایی است که هم به کسب و کارها و هم به مصرف‌کنندگان سود می‌رساند.

موناکو

موناکو با رتبه نهم جهانی در زمینه سرعت پهنای باند ثابت از فوریه ۲۰۲۴، در عرصه جهانی اینترنت می‌درخشد. تعهد به نگهداری و ارتقای زیرساخت دیجیتال، موناکو را به الگویی از کارایی اینترنت تبدیل کرده است، با سرعت‌هایی که از فعالیت‌های آنلاین گوناگون، از عملیات تجاری تا استریم محتوای با کیفیت بالا، پشتیبانی می‌کند.

ایسلند

ایسلند از سرعت متوسط اینترنت ۲۴۹.۳۲ مگابیت بر ثانیه برخوردار است. اما چشمگیرتر از آن، میزان اتصال این کشور است - حدود ۹۰ درصد از مردم ایسلند به شبکه‌های فیبر نوری کامل دسترسی دارند. این بدان معناست که آنها می توانند از سرعت حداقل یک گیگابیت بر ثانیه لذت ببرند و بسیاری حتی می‌توانند به سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه نیز دست یابند.

علاوه بر این، ایسلند قهرمان آزادی اینترنت است و به عنوان بهترین محافظ نت در جهان شناخته می شود. به لطف برنامه دولتی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ با هدف ارائه اینترنت به حتی دورافتاده‌ترین مکان‌ها، تقریباً همه می‌توانند از اینترنت بدون محدودیت‌های سنگین لذت ببرند. امروز، تنها بخش بسیار کوچکی (حدود ۱.۵ درصد) از اتصالات اینترنت در ایسلند هنوز از سرویس کندتر ADSL  استفاده می‌کنند.

دانمارک

در دانمارک، میانگین سرعت اینترنت ۲۲۵.۸۱ مگابیت بر ثانیه است. رویکرد دانمارک به زیرساخت اینترنت به دلیل وجود انحصار نسبی رویکردی منحصر بفرد است، به‌طوری‌که شرکت دولتی سابق TDC مالکیت بخش اعظمی از زیرساخت‌های مرحله نهایی (Last Mile) را برعهده دارد. با وجود این، مردم دانمارک از قیمت‌های مناسب و در دسترس‌بودن گسترده اتصالات پرسرعت اینترنت، به رقابت با سایر کشورهای اتحادیه اروپا می‌پردازند. با این حال، رقابت شدید با شرکت‌های برق منطقه‌ای برای راه‌اندازی شبکه‌های فیبر نوری به خانه (FTTH) برای کاربران خانگی و تجاری در حال افزایش است.

تایلند

چشم‌انداز اینترنت تایلند به ویژه در مراکز شهری شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بوده است. شهرهایی مانند چیانگ مای و بانکوک با سرعت متوسط قابل توجه ۲۲۶.۳۶ مگابیت بر ثانیه و یک اکوسیستم دیجیتال پر رونق برای شاغلان دورکار ایدئال هستند.

این بهبود در اتصال، هم نیازهای محلی و هم جامعه رو به رشد عشایر دیجیتال/ دیجیتال نومد را که به دنبال اینترنت قابل اعتماد برای کار و تفریح هستند، برآورده می‌کند. با این حال، کیفیت Wi-Fi به ویژه در آپارتمان‌ها و جزایر دورافتاده، جایی که چالش‌های زیرساختی همچنان وجود دارد، می‌تواند متغیر باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.4 (8 رای)
سیتنا 1
2024-04-25 11:47

افزودن دیدگاه جدید