کدخبر :305785 پرینت
21 مرداد 1403 - 08:52

آشنایی با اثرات رفتار سازمانی بر عملکرد و موفقیت سازمان در دوره dba

موفقیت یک سازمان به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آنها رفتار سازمانی حاکم بر آن است.

متن خبر

گزارش آگهی/ موفقیت یک سازمان به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آنها رفتار سازمانی حاکم بر آن است. ژاپن یکی از کشورهایی است که با بهره گیری از رفتار سازمانی کارآمد به موفقیت‌های قابل توجهی در حوزه کسب و کار، دست یافته است. جهت آشنایی با نظریات نوین و کاربردی در حوزه مدیریت رفتار سازمانی و سایر اصول مدیریت، دوره dba مرجع بسیار مناسبی است.

مقدمه

انسان‌ها توانمندی‌های ناشناخته بسیاری دارند و تک تک آنها به لحاظ این ویژگی‌ها با هم متفاوتند. در یک محیط مناسب با سازمان‌دهی قوی، توانایی کاری دو نفر ممکن است بیش از 3 یا حتی 5 نفر باشد. حالت عکس نیز اتفاق می‌افتد. در یک محیط نامناسب با سازمان‌دهی غیرحرفه‌ای ثمربخشی و بهره‌وری همان دو نفر به صفر می‌رسد. محققان دریافته‌اند که کارکنان هر سازمان نقطه ثقل رشد و پیشرفت آن محسوب می‌شوند و عملکرد و موفقیت هر سازمان به ویژگی‌های رفتاری، تلاش و دانش افرادی بستگی دارد که در آن مشغول فعالیت هستند. حال باید دانست چه نوع رفتارهایی می‌تواند منجر به رشد سازمان شده و چه نوع رفتارهایی، سازمان را از رشد و ترقی باز می‌دارد؟ بررسی این موضوعات در سرفصل «رفتار سازمانی» در دوره‌های تخصصی مدیریت کسب و کار مانند دوره dba مطرح می‌شود. برای آشنایی بیشتر تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

رفتار سازمانی چیست؟

بررسی و مطالعه رفتار افراد در محیط کار، در دهه های اخیر مورد توجه محققان حوزه مدیریت قرار گرفته است. آنها می خواهند مشخصه‌های رفتاری کارکنان و کارگرانی را که در موفقیت سازمان، در بلندمدت موثر هستند، درک و تحلیل کنند. کاتز و کاهن در سال 1996 در کتاب خود با عنوان روانشناسی اجتماعی سازمان‌ها، اظهار کردند که سازمان‌ها برای نیل به موفقیت و افزایش اثربخشی، به کارکنانی نیاز دارند که فراتر از شرح وظایف خود عمل نمایند. رفتارهای داوطلبانه و آگاهانه‌ای که بر عملکرد فردی، گروهی و سازمانی تاثیر دارند، موضوع «رفتار سازمانی» هستند.

برای اینکه قابلیت‌ها و توانمندی‌های منحصر به فرد هر انسان در سازمان بروز و ظهور نماید، عملکرد مدیران نقش تعیین کننده‌ای دارد. مدیران و سرپرستان هر بخش باید کار خود را با این سوال شروع کنند که چه عواملی کارمندان و کارکنان را به حرکت وا می‌دارد؟ سپس برنامه‌ریزی لازم در جهت بهسازی و پرورش این رفتارها، در کل سازمان صورت پذیرد.

عملکرد سازمان

رفتار سازمانی به مطالعه این رفتارها، نحوه کنش و واکنش کارمندان در شرایط مختلف و میزان تاثیرپذیری آنها از یکدیگر می‌پردازد. فرد به تنهایی ممکن است نوعی رفتار داشته باشد و در جمع سازمانی به نوعی دیگر رفتار کند. این رفتارها تحت تاثیر فضای حاکم بر سازمان است.

رفتار سازمانی چگونه بر عملکرد سازمان تاثیر می‌گذارد؟

رفتار سازمانی به صورت مستقیم بر عملکرد و موفقیت سازمان تاثیر دارد. زیرا نیروی انسانی موتور حرکت و نیروی حیاتی سازمان است. مدیران کارآمد در سازمان‌های موفق دنیا، کارکنان را بزرگترین سرمایه‌های خود می‌دانند. به این ترتیب فضایی را ایجاد می‌کنند که هر فرد به عنوان کارگر، سرپرست، کارمند یا مدیر میانی، کاملا مسئولیت‌پذیر بوده و به صورت داوطلبانه در حل مشکلات واحد خود، مداخله مثمر داشته باشد.

از دیگر تاثیرات رفتار سازمانی بر عملکرد و موفقیت سازمان، نقشی است که کارکنان در ارتباط با مشتریان ایفا می‌کنند. رفتار و کنش کارکنان سازمان، بر تصویرسازی و ایجاد وفاداری در مشتریان تاثیر بسزایی دارد. زیرا آنچه مشتری را به سازمان پیوند می‌دهد، کارکنان آن است. این موضوع به ویژه در شرکت‌های خدماتی اهمیت بیشتری دارد. از این رو رفتار سازمانی به طور مستقیم بر ارتقا برندینگ سازمان موثر خواهد بود.

رفتار سازمانی به عنوان یک مزیت رقابتی موثر و پایدار برای کسب و کارهای مختلف محسوب می‌شود. رفتارهای مثبتی همچون امیدواری، تاب‌آوری، خودکارآمدی و خوش بینی، سرمایه روانشناختی سازمان را افزایش داده و به بهبود مزیت رقابتی می‌انجامد.

برای درک بهتر چیستی رفتار سازمانی و تاثیرات آن، به مدیریت رفتار سازمانی در ژاپن، به عنوان یک مدل موفق اشاره خواهیم کرد.

مدیریت رفتار سازمانی در ژاپن

ژاپن به عنوان یکی از کشورهایی که به لحاظ منابع معدنی و طبیعی دچار فقر و کمبود است اما با تکیه بر نیروی انسانی، توانسته اقتصاد موفق و رو به رشدی را خلق کند.

ستون اصلی این موفقیت، برنامه‌ریزی و اعمال روش‌های نوین در مدیریت رفتار سازمانی بوده است. روش‌هایی که با روحیه، آداب و رسوم و فرهنگ مردم ژاپن منطبق می‌باشد. هدف از اعمال این روش‌ها، بسترسازی برای رشد همه جانبه کارکنان و کارگران و شکوفاسازی استعدادهای آنان در جهت حل مشکلات سازمان است. در این سیستم کارگران از تجارب خود استفاده کرده و حتی دست به اختراع و نوآوری می‌زنند.

موفقیت نظام بهره‌وری ژاپن تنها حاصل خوش‌فکری و تلاش کارگران و کارمندان ژاپنی نبوده، بلکه بیشتر مرهون مدیریت سازمان‌هاست. مدیرانی که با ایجاد شبکه ارتباطی کارآمد در محیط تحت نظارت خود، رهبری واحدهای مختلف را به گونه‌ای سامان داده‌اند که یک باور رشد‌دهنده در کارگر ژاپنی شکل گرفته است. این باور باعث ایجاد بیشترین سود و منفعت برای شرکت‌های ژاپنی شده است. جهت‌گیری بلندمدت، مسئولیت جمعی، خودباوری، کوشش دلسوزانه و صادقانه مدیران، وفاداری به سازمان، امنیت شغلی، گرایش پدرانه در مدیریت، هماهنگی و ادراک مشترک، رقابت جمعی، کارایی گروهی، احترام بین فردی و تلاش برای حفظ آبروی افراد و اعتقاد به آزادی برای بیان آنچه به نظر درست می‌آید، از مهمترین ویژگی‌های این سیستم مدیریتی است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مدیریت رفتار سازمانی ژاپن، اهمیت به آموزش و رشد کارکنان به عنوان یک سرمایه بلندمدت است. آموزش‌های لازم به کارمندان، کارکنان و کارگران در هر صنف و سازمان، به عنوان عامل اصلی موفقیت سازمان‌ها و کسب و کارها در ژاپن محسوب می‌شود.

ضرورت آموزش مستمر مدیران

یکی از مهمترین مسائل پیش روی کسب و کارهای مختلف، نحوه صحیح ارتباط و وفادار نمودن کارکنان و کارگران است. بسیاری شرکت‌ها از این مسئله گلایه دارند که قسمتی از نیروی کار بعد از آموختن مهارت‌های لازم از شرکت استعفا می‌دهند. در مقابل گروهی دیگر با کم‌کاری و عدم صداقت، وقت و سرمایه شرکت را بر باد می‌دهد. این موضوعات تاثیر بسیار منفی بر عملکرد و بهره‌وری سازمان داشته و دستیابی به اهداف را ناممکن می‌سازد.

مطالعه رفتار سازمانی، یادگیری و پیاده‌سازی اصول درست آن، این مشکل بزرگ را در سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف برطرف می‌کند. مدیران می‌آموزند چه فضایی را در سازمان یا بخش تحت نظارت خود مهیا کنند که کارگران ضمن رشد و پویایی، با تلاش و خلاقیت در دستیابی به اهداف شرکت سهیم شوند.

یکی از دوره‌های جامع جهت آموزش تخصصی مدیران سطوح مختلف سازمان، دوره dba است. در این دوره افراد با اصول مدیریت و نحوه دستیابی به اهداف سازمانی آشنا خواهند شد.

مدیریت سازمانی

دوره dba چیست؟

دوره dba در ایران به دوره‌ی حرفه‌ای مدیریت کسب و کار شهرت دارد. در این دوره آموزشی، افراد با اصول مدیریت و نظریات جدید جهت راه‌اندازی کسب و کار و حل مسائل و چالش‌های روز کسب و کارها آشنا می‌شوند.

دوره dba معمولا به صورت یکساله و در قالب دوره‌های حضوری یا آنلاین برگزار می‌گردد. موسسات و دانشگاه‌های برتر در ایران و سراسر جهان این دوره را برای آموزش تخصصی مدیران برگزار می کنند. نتایج این دوره به قدری سودمند و کاربردی است که آن را به محبوب‌ترین دوره آموزشی در جهان تبدیل کرده است.

اهم دروسی که در این دوره ارائه می‌گردند عبارتند از: حسابداری، اقتصاد، حقوق، آمار، اصول مدیریت و رهبری، رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، سرمایه‌گذاری، آینده پژوهی، کارآفرینی، تفکر استراتژیک، اصول و فنون مذاکره، بازاریابی، برندینگ و تمام مطالبی که مدیران و صاحبان مشاغل برای رشد و توسعه کسب و کار خود به آنها نیازمندند.

دوره dba برای چه کسانی مفید است؟

دوره dba برای دو گروه از افراد مورد نیاز است. اول کسانی که به عنوان کارآفرین، مدیر یا صاحب یک کسب و کار، جهت راه‌اندازی یا پیشبرد مجموعه تحت نظارت خود، با مسائل مختلف روبرو هستند. در عصر حاضر که تغییرات تکنولوژیکی باعث تحولات گسترده در نظام اقتصادی و اجتماعی شده، مسائل بیشتر و عمیق‌تری پیش پای مشاغل مختلف قرار گرفته است. حل این مسائل و واکنش مناسب به آنها نیازمند دانش جدید و مهارت‌های مدرن است.

دوره dba به صورت عملی و در قالب دروس کاربردی، مهارت‌ها و دانش مورد نیاز مدیران عصر حاضر را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

گروه دوم که به آموزش‌های دوره dba نیاز دارند فارغ التحصیلان یا کارمندانی هستند که می‌خواهند در آینده در پست‌های مدیریتی مشغول کار شده یا کسب و کار مستقلی برای خود راه‌اندازی نمایند. چنین افرادی هم نیازمند دانش و مهارت‌های نوین هستند. این دانش و مهارت‌ها فراتر از آن چیزی است که در دانشگاه و به گونه‌ای صرفا تئوری آموخته‌اند.

کلام آخر

یک کارخانه یا مجموعه صنعتی هر چقدر هم مکانیزه و پیشرفته باشد، باز هم نیازمند کارمندان و کارگران باتجربه و متعهد و همچنین مدیران و سرپرستان لایق خواهد بود. رفتار سازمانی بیان می کند که این افراد در چه محیطی بیشترین کارایی و بهره‌وری را از خود نشان داده و در چه شرایطی می‌توانند بر عملکرد و موفقیت سازمان تاثیر مثبت داشته باشند. برای درک اصول درست رفتار سازمانی، بهترین مسیر دریافت آموزش‌های تخصصی و کاربردی است. این آموزش‌ها را می‌توانید در دوره mba و  دوره dba فرا بگیرید.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.