کدخبر :305196 پرینت
09 مرداد 1403 - 13:54

فرود فضاپیمای استارشیپ در استرالیا

اسپیس‌ایکس در حال مذاکره با مقامات آمریکا و استرالیا است تا موشک استارشیپ خود را در سواحل استرالیا فرود آورده و بازیابی کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از رویترز، اسپیس‌ایکس، کمپانی فضانوردی ایلان ماسک، در حال مذاکره با مقامات آمریکا و استرالیا است تا موشک استارشیپ خود را در سواحل استرالیا فرود آورده و بازیابی کند.

پس از فرود کنترل‌شده‌ استارشیپ در اقیانوس هند در ماه ژوئن، اسپیس‌ایکس به دنبال گسترش کارزار آزمایشی خود است. بازیابی موفقیت‌آمیز موشک‌ها پس از فرود، برای توسعه سریع موشک‌های قابل استفاده مجدد به منظور پرتاب ماهواره‌ها و فرود فضانوردان روی ماه بسیار مهم است.

برنامه شامل پرتاب استارشیپ از تگزاس، فرود آن در دریا در سواحل استرالیا و بازیابی آن در خاک استرالیا است. سناریوهای بازیابی ایده‌آل شامل کشیدن استارشیپ به بندری در سواحل غربی یا شمالی استرالیا است.

این همکاری با تلاش‌های آمریکا برای تقویت قابلیت‌های نظامی استرالیا در پاسخ به افزایش خصومت چین همسو است. این ترتیبات باعث تقویت برنامه دفاع فضایی استرالیا و توسعه روابط فضایی غیرنظامی و نظامی با آمریکا خواهد شد.

توسعه موشک قابل استفاده مجدد «فالکون 9» توسط اسپیس‌ایکس شامل فرودهای آزمایشی در اقیانوس قبل از انتقال به فرودهای زمینی و بر روی بارج‌های دریایی بود. استارشیپ یک موشک 400 فوتی قابل استفاده مجدد است که هدف آن پرتاب ماهواره‌ها، بردن فضانوردان به ماه و تحویل محموله‌های نظامی در سراسر جهان در مدت 90 دقیقه است.

پرواز آزمایشی استارشیپ در ماه ژوئن موفق‌ترین آزمایش آن تاکنون بود و قابلیت‌های این موشک را نشان داد. برنامه «موشک باربری» نیروی هوایی آمریکا قصد دارد از موشک‌های زیرمداری مانند استارشیپ برای تحویل سریع محموله‌های نظامی در سراسر جهان استفاده کند.

آزمایش ژوئن به عنوان یک نمایش حیاتی برای این برنامه تلقی می‌شد، که احتمالاً زمان تحویل را از 12-24 ساعت به حدود 90دقیقه کاهش دهد.

اسپیس‌ایکس از سال 2021 در حال بررسی این موضوع تحت یک قرارداد 102 میلیون دلاری با «پنتاگون» بوده است و قرار است سال آینده با همکاری نیروی فضایی آمریکا وارد مرحله نمونه‌سازی شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.