کدخبر :295308 پرینت
09 خرداد 1403 - 11:28

تفاوت پلای وود، ام دی اف و نئوپان

اگر لوازم چوبی خریده ‌باشید، به‌طور‌حتم دیده‌اید که چقدر انتخاب در بین انواع لوازم با نوع متفاوت تخته دشوار است.

متن خبر

گزارش آگهی/ اگر لوازم چوبی خریده ‌باشید، به‌طور‌حتم دیده‌اید که چقدر انتخاب در بین انواع لوازم با نوع متفاوت تخته دشوار است. برای تصمیم‌گیری بهتر، حتما باید با تفاوت‌های پلای‌وود، ام‌دی‌اف و نئوپان آشنا باشید. بعضی مواقع دیده شده که سودجویان در این زمینه، تخته‌های چوبی را به نام هم گران‌تر می‌فروشند. در‌صورتی که تفاوت ظاهری فراورده‌های چوبی را بدانید، در زمان خرید انواع چوب مانند خرید تخته چندلایی آگاه‌تر عمل خواهید کرد. اگر تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه دارید، این مقاله را از دست ندهید.

تعریف پلای وود، ام دی اف و نئوپان

پلای‌وود، ام‌دی‌اف و نئوپان هر 3 از چوب هستند ولی با شیوه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. برای درک بهتر تفاوت پلای‌وود، ام‌دی‌اف و نئوپان، بهتر است یک تعریف مختصر از هر‌کدام ارائه دهیم و با نحوه ساختشان تا حدودی آشنا شویم.

پلای وود

پلای‌وود یا تخته چندلا، تخته‌ای است که از چند لایه چوب نازک به هم چسبیده تشکیل می‌شود. زاویه قرار‌گیری هر لایه پلای‌وود با لایه قبل و بعد خود متفاوت است؛ در نتیجه، استحکام تخته افزایش پیدا می‌کند. از این تخته به دلیل استحکام بالا در صنایع مختلف مثل ساخت مبلمان، صنایع دستی، قالب‌های بتن ساختمانی و... استفاده می‌شود.

ام دی اف

 ام‌دی‌اف (MDF) نوعی فراورده چوبی بوده که از رشته‌های فیبری تشکیل می‌شود. برای تولید ام‌دی‌اف، ابتدا از خرده چوب یا ساقه گیاهانی مانند نیشکر، رشته‌های فیبری تولید می‌کنند؛ سپس این رشته‌ها را با چسب یا رزین مخلوط کرده و اجازه می‌دهند تا خشک شود. ام‌دی‌اف بسیار ابزارخور است و به راحتی می‌توان روی آن کار کرد؛ در نتیجه در صنایع دکوراسیون و وسایل چوبی استفاده می‌شود.

نئوپان

نئوپان از تکه‌های خرد‌شده یا براده چوب ساخته می‌شود. تکه‌های چوب را با رزین یا چسب مخلوط می‌کنند؛ سپس ترکیب را پرس کرده و اجازه می‌دهند تا خشک شود. ورق‌های نئوپان به‌صورت روکش‌دار و بدون روکش در بازار موجود‌اند ولی خیلی کم در ساخت کابینت، مبلمان و لوازم چوبی به ‌کار می‌روند.

[node:title]

تفاوت پلای وود، ام دی اف و نئوپان در استحکام! پلای وود حرف اول را می  زند.

یکپارچگی لایه‌های چوب در پلای‌وود باعث شده دوام و استحکام این نوع تخته‌ها از بقیه بالا‌تر باشد؛ بنابراین، این نوع تخته بیش‌ترین استحکام را از آن خود می‌کند. در ساختار ام‌دی‌اف، رشته‌های فیبری با کم‌ترین فضای خالی در بینشان به ‌هم چسبیده‌اند؛ در نتیجه، این نوع فراورده چوبی نیز از استحکام مناسبی برخوردار است. با‌این‌حال، دوام ام‌دی‌اف از پلای‌وود بسیار کم‌تر است. نئوپان، کم‌ترین رتبه استحکام را در بین این 3 نوع تخته دریافت می‌کند؛ چراکه خرده‌های چوب در کنار هم نمی‌توانند استحکام فیبر را داشته باشند.

آیا استفاده از ام دی اف راحت تر است؟ تفاوت پلای وود، ام دی اف و نئوپان در کارپذیری

پلای‌وود به‌دلیل استحکام بالا و ساختار چند لایه، سخت‌تر پیچ می‌خورد و بریده می‎شود ولی هیچ‌گونه ترک‌خوردگی در زمان پیچ‌کردن در آن ایجاد نخواهد شد و برای استفاده به عنوان قالب بندی ساختمان بسیار مناسب است. ام‌دی‌اف به دلیل داشتن مغز نرم‌تر، خیلی راحت‌تر از پلای‌وود پیچ می‌خورد ولی در‌صورتی که ابزار مناسب نباشد، دچار ترک‌خوردگی می‎شود. نئوپان به‌دلیل ساختار خود، از ام‌دی‌اف سخت‌تر و از پلای‌وود راحت‌تر پیچ می‌شود. اگر فراورده تولیدی شما نیاز به استحکام چندانی نداشته باشد، می‌توانید با استفاده از ماشین‌آلات و بدون هیچ ترک‌خوردگی، ام‌دی‌اف را سوراخ کنید و برش بزنید.

ام‌دی‌اف در زمان برش‌کاری، گرد‌و‌غبار بیش‌تری نسبت به پلای‌وود و نئوپان ایجاد می‌کند؛ در نتیجه، بهتر است در زمان استفاده از آن، از ماسک و عینک محافظ استفاده کنید. برش‌کاری نئوپان نیز نسبت به پلای‌وود گرد و براده بیش‌تری دارد؛ بنابراین رعایت نکات ایمنی در کار با نئوپان نیز ضروری است.

تفاوت پلای وود، ام دی اف و نئوپان در رنگ پذیری! کدام یکی هموارتر است؟

رنگ‌پذیری تخته با همواری سطح آن رابطه مستقیم دارد؛ هر‌چه سطح هموار‌تر باشد، رنگ‌پذیری بیشتر است. بر‌همین‌اساس، ام‌دی‌اف بیش‌ترین رنگ‌پذیری را دارد. سطح پلای‌وود نسبت به نئوپان بسیار هموار‌تر است؛ پس رنگ‌پذیری بیش‌تری نسبت به نئوپان دارد. سطح نئوپان بسیار ناهموار است و گره‌های زیادی در خود دارد؛ بنابراین اصلا رنگ‌پذیر نیست. برای زیبایی و صافی سطح نئوپان، از روکش استفاده می‌کنند. لوازم چوبی تولید‌شده از ام‌دی‌اف زیبا‌تر و صاف‌تر از 2 تخته دیگر خواهند بود.

[node:title]

تفاوت پلای وود، ام دی اف و نئوپان در مقاومت در برابر رطوبت

پلای‌وود از لحاظ مقاومت در‌برابر رطوبت، در مقام اول قرار می‌گیرد. مقاومت ام‌دی‌اف در‌مقابل رطوبت، خیلی کم‌تر از پلای‌وود است و در‌صورت تماس با آب، باید سریع خشک شود. برای افزایش مقاومت ام‌دی‌اف در‌برابر رطوبت، از روکش‌های شیمیایی بر‌روی آن استفاده می‌کنند. نئوپان در‌برابر آب هیچ مقاومتی ندارد و زود دچار تورم و ترک می‌شود.

تفاوت پلای وود، ام دی اف و نئوپان از نظر وزن

وزن تخته با فشردگی آن در ارتباط است. ام دی اف، بیش‌ترین فشردگی را در بین این 3 فراورده چوبی دارد؛ پس سنگین‌تر بوده و سخت‌تر می‌توان آن را جا‌به‌جا کرد. پلای‌وود نسبت به ام‌دی‌اف، وزن کمتری دارد و راحت جا‌به‌جا می‌شود. نئوپان، کم‌ترین فشردگی را داشته و وزن کم‌تری نسبت به ام‌دی‌اف و پلای‌وود دارد. اگر نیاز به چوب با مقاومت بالا در‌برابر فشار و رطوبت نیاز ندارید و می‌خواهید سازه‌های بزرگی مثل قفسه کتاب درست کنید، نئوپان انتخاب مناسبی خواهد بود؛ چرا‌که حمل آن راحت‌تر از باقی فراورده‌های چوبی است.

تفاوت پلای وود، ام دی اف و نئوپان در قیمت

پلای‌وود از لحاظ ظاهری شباهت بیشتری به چوب دارد. به‌علاوه؛ استحکام بیش‌تر و کار‌پذیری کم‌تری دارد؛ در نتیجه، خود ورقه و محصولات تولید شده از آن قیمت بیشتری نسبت به ام‌دی‌اف و نئوپان دارد. پلای‌وود‌های با‌کیفیتی در بازار هستند که به‌طور‌کامل شکل چوب‌اند و قیمت خیلی بالایی دارند. ام‌دی‌اف از پلای‌وود بسیار ارزان‌تر است؛ به‌همین‌دلیل، کاربرد آن در صنعت چوب و مبلمان‌سازی بسیار رایج است. نئوپان به‌دلیل استحکام کم‌تر، کم‌ترین قیمت را از آن خود کرده است ولی به‌خاطر کیفیت پایین، خیلی استفاده نمی‌شود. می‌بینید که چقدر تفاوت پلای‌وود، ام‌دی‌اف و نئوپان در کیفیت می‌تواند بر قیمت تاثیر بگذارد.

تفاوت پلای وود، ام دی اف و نئوپان چه تاثیری بر کاربرد هر کدام دارد؟

پلای‌وود به‌دلیل ویژگی‌های ایده‌آلش، از مبلمان‎سازی گرفته تا ساختمان‌سازی، در همه جا کاربرد دارد. کابینت، سازه‌های چوبی خارج از ساختمان، پایه‌های مبل، صندلی و هر‌چیزی که نیازمند مقاومت دربرابر شکستگی و رطوبت باشد، از این نوع تخته ساخته می‌شود.

ام‌دی‌اف بیش‌تر در قسمت‌هایی کاربرد دارد که کم‌تر در معرض رطوبت‌ هستند و بیش‌تر جنبه تزیینی دارند. دیواره‌های داخلی ساختمان، میز تحریر، کمد، کتابخانه، ظروف چوبی تزیینی و... در اکثر موارد از این ‌نوع تخته تولید می‌شوند. از آنجایی که عدم‌مقاومت ام‌دی‌اف در‌برابر رطوبت تا حد زیادی با روکش اصلاح می‎شود، از این تخته در تولید کابینت نیز بسیار استفاده می‌کنند.

از نئوپان بیشتر به عنوان سقف کاذب و لایه زیرین کف‌پوش استفاده می‌کنند. استفاده از این نوع چوب در تولید مبلمان خیلی رایج نیست ولی می‌توان کابینت‌بندی و لوازم‌ چوبی ساخته‌شده از آن را مشاهده کرد.

سخن آخر

بررسی کردیم که تفاوت پلای‌وود، ام‌دی‌اف و نئوپان، تا چه حد می‌تواند در کاربرد و قیمت آن‌ها موثر باشد. گاهی افراد، کیفیت را قربانی قیمت می‌کنند. شاید گاهی هزینه‌ها بالا‌تر تمام شود ولی ماندگاری بیش‌تر خواهد بود. مدحت‌چوب، معتبرترین مرکز خرید فراورده‌های چوبی در ایران، امکان مشاوره رایگان و تلفنی را برای تمامی افراد فراهم کرده است. به‌علاوه، ویژگی تمام انواع تخته چوبی را به‌طور‌کامل در سایت خود قرار داده است. شما می‌توانید با تماس با ما و مراجعه به سایت، از ویژگی هر تخته چوبی آگاه شوید، تناسب آن را با اهدافتان بسنجید و خرید کنید.

سوالات متداول

1. آیا از ام‌دی‌اف می‌توان در ساخت کابینت ظرف‌شویی استفاده کرد؟

بهتر است در کابینت از ام‌دی‌اف استفاده نشود؛ چراکه کابینت همواره در معرض رطوبت است ولی اگر اصرار بر ام‌د‌ی‌اف دارید، حتما از نوع روکش‌دار استفاده کنید.

2. آیا می‌توان از کمد‌های نئوپان استفاده کرد؟

اگر اطمینان دارید که چیز سنگینی در آن قرار نخواهد گرفت، بله.

3. بهترین چوب برای تولید کشو کدام است؟

پلای‌وود ولی اگر می‌خواهید با قیمت مناسب‌تری تمام شود، ام‌دی‌اف هم می‌توان استفاده کرد. تنها عیب آن، سنگینی بیش از اندازه خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.