معاون تجاری مخابرات، مطرح کرد: جمع آوری خطوط تلفن ثابت توسط اپراتورها در صورت عدم پرداخت قبوض
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران گفت: بر اساس مصوبه ۲۰۷ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورها موظف هستند تا در صورت عدم پرداخت قبض توسط مشترک برای دو دوره، خط او را به صورت یک طرفه قطع کنند، اگر برای دوره سوم نیز این روند ادامه پیدا کند، خط مشترک به صورت دو طرفه قطع می شود و نهایتا پس از گذشت یک سال از عدم پرداخت، مشترک باید خط را تخلیه کند.
به گزارش سیتنا، دکتر داود زارعیان در گفتوگو با گسترش نیوز گفت: با توجه به شرایط مالی و نوع تلفن ثابت، اقدامات قطع یکطرفه تلفن برای مشترکین انجام میشود.
زارعیان درباره قوانین مربوط به جمع آوری خطوط تلفن ثابت در صورت عدم پرداخت قبوض گفت ادامه داد: واقعیت امر آن است که ما در شرکت مخابرات قصد کمک به مشترکین را داریم. در این راستا، حتی تصمیم داریم تا در صورت عدم پرداخت تا دو سال، هیچ گونه اقدامی برای جمع آوری صورت نگیرد. با این حال، از آن جایی که امکان سوءاستفاده از خط مشترک وجود دارد، اپراتورها بر اساس قانون مشخص، موظف به جمع آوری خط هستند.
وی در خصوص روند فسخ قرارداد خطوط اظهار کرد: خطوط تلفن ثابت بر اساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نیاز به فسخ ندارد؛ در واقع، عدم استفاده و عدم پرداخت کارکرد به معنای فسخ یک طرفه از سوی مشترک محسوب می شود. لذا مشترک برای جلوگیری از سوءاستفاده از خط و در راستای بهره برداری لازم و هزینه های مربوط به نگهداری خطوط، موظف به جمع آوری است.
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران در مورد رده بندی خطوط تلفن در تهران مطرح کرد: خطوط تلفن در تمام کشور دارای یک ساختار رده بندی مشخص است. نخست، خطوط عادی که قالب تلفن ها در این رده قرار می گیرد و همگان متوجه مشخصات آن هستند. قسمت دوم به شماره های منتخب مربوط می شود که بخشی از جامعه از آن برخوردارند.
وی در پایان اضافه کرد: این نوع شماره ها ممکن است که مرتبط با تلفن های عادی باشد اما درهرصورت و بنا به خواست یا اصرار مشترک، در اختیار او قرار بگیرد. به عنوان مثال، مشترک یکسان شدن خط تلفن ثابت و همراه خود را تقاضا می کند و قصد دارد از این امکان استفاده کند. در رده بندی های بعدی، شمارههای طلایی، نقرهای و برنزی قرار می گیرند که هرکدام قیمت خاص خود را دارند.
لازم به ذکر است که قطع خطوط تلفن دارای قوانین خاصی است که شامل اطلاعرسانی به مشترک درباره وضعیت بدهی او است. این اطلاعرسانی میتواند از طریق درج در صورتحساب، استفاده از روشهای ارتباط تلفنی، ارسال پیامک یا استفاده از سایر روشهای ارتباطی مانند ارسال نامه الکترونیکی انجام شود.
در صورتی که خط تلفن ثابت به دلیل بدهی قطع شود، پس از انقضای مهلت پرداخت، صاحب پروانه (مالک) با اطلاعرسانی به مشترک، میتواند اقدام به قطع خط و سپس جمعآوری و تخلیه خط تلفن کند. در صورت تخلیه، مشترک موظف است درخواست جدیدی را ارائه کرده و هزینه اتصال را پرداخت نماید.
با این حال، برخی از مشترکان ممکن است ادعا کنند که فرآیند قطع و تخلیه خط تلفن بدون اطلاعرسانی صورت میگیرد. در چنین مواردی، مشترک میتواند با مراجعه به شرکت مخابرات و با درخواست مشاهده پرونده خود، صحت این ادعا را مورد ارزیابی قرار دهد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید