کدخبر :288339 پرینت
13 آذر 1402 - 23:36

طرح کنفرانس تغییرات اقلیمی؛ ماهواره‌های پلیس برای نظارت بر آلاینده‌ها دست‌بکار می‌شوند

بر اساس طرح ارائه شده در کنفرانس «تغییرات اقلیمی» در دبی، ماهواره‌ها، پلیس آب و هوای آینده خواهند بود؛ به این ترتیب که گروهی از ماهواره‌ها برای نظارت بر منابع آلودگی فسیلی ناشی از نشت نفت و گاز در جهان به فضا پرتاب خواهند شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، کنفرانس COP28 جدیدترین روشی را که کشورهای سراسر جهان برای نظارت بر آلاینده‌ها به آن تکیه خواهند کرد، آشکار کرد.

طبق گزارش Business Insider، ماهواره‌ها، پلیس آب و هوای آینده خواهند بود، به این ترتیب که گروهی از ماهواره‌ها برای نظارت بر منابع آلودگی فسیلی ناشی از نشت نفت و گاز در جهان به فضا پرتاب خواهند شد.

در جریان COP28، بسیاری از شرکت‌های انرژی جهان که تولیدشان حدود ۴۰ درصد از کل تولید جهانی تخمین زده می‌شود، تعهد خود را برای حذف تقریباً کامل انتشار گاز متان تا سال ۲۰۳۰ اعلام کردند.

بسیاری از شرکت‌های نفت و گاز، از جمله شرکت‌های وابسته به دولت‌های ایالتی، این قرارداد را امضا کرده‌اند.

بلافاصله پس از اعلام این اقدام برای کاهش انتشار گاز متان توسط شرکت‌های انرژی، مکانیسمی برای اتکا به ماهواره‌ها به عنوان ابزار اصلی نظارتی جهت تأیید تعهد شرکت‌های امضاکننده این تعهد به آنچه برای کاهش انتشار متان متعهد شده‌اند، اعلام شد.

بر اساس آنچه «اینسایدر» گزارش داده، در میان وعده‌های استفاده از ماهواره‌ها به‌عنوان پلیس آب و هوا از COP28، میلیاردر مایکل بلومبرگ متعهد شد که ۴۰ میلیون دلار به این طرح اختصاص دهد که صندوق دفاع از محیط‌زیست در پرتاب ماهواره‌اش برای نظارت بر اجرای تعهدات اقلیمی در ابتدای سال ۲۰۲۴ سود خواهد برد.

بلومبرگ که به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای جاه‌طلبی‌ها و راه‌حل‌های اقلیمی منصوب شد، با بیزینس اینسایدر صحبت کرد و در مورد این ابتکار گفت که شرکت‌های نفت و گاز اغلب اطلاعاتی در مورد میزان واقعی انتشار گاز متان، از جمله اطلاعات در مورد منابع نشت گازهای گلخانه‌ای ندارند.

متان یکی از گازهایی است که باعث گرم شدن کره زمین می‌شود و تأثیر آن حدود ۸۰ برابر بیشتر از دی‌اکسید کربن است.

این در حالی است که مدت زمان ماندن آن در جو در مقایسه با دی‌اکسید کربن که قرن‌ها در اتمسفر می‌ماند حداکثر به یک دهه می‌رسد و همین عمر کوتاه گاز متان همان چیزی است که دانشمندان را بر آن می‌دارد تا همیشه بر موضوع ضرورت رهایی از اثرات این گاز به عنوان یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای کاهش گرمایش زمین تاکید کنند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.