کدخبر :285876 پرینت
13 مهر 1402 - 12:13

روند رو به رشد استفاده از داده‌های فضایی، همزمان با افزایش تعداد ماهواره‌ها در مدار زمین

به اعتقاد چاد اندرسون بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری اسپیس کپیتال، با گسترش تعداد ماهواره‌ها در مدار زمین تعداد روزافزونی از شرکت‌ها، راه‌هایی برای استفاده از داده‌هایشان پیدا می‌کنند؛ از جمله در حوزه کشاورزی، بیمه و صنایع وابسته به دریانوردی.

متن خبر

به گزارش سیتنا، بیل نلسون، مدیر ناسا می‌گوید: «ایالات‌متحده آمریکا در رقابت فضایی با چین برای بازگشت به ماه است.» نلسون در مصاحبه‌ای با بی بی سی می‌گوید می‌خواهد کاری کند که حتماً آن‌ها اول به ماه برسند.

نلسون می‌گوید حضور شرکت‌های خصوصی بسیار حیاتی است زیرا کمک می‌کنند هزینه عظیم چنین پروژه‌ای بین شرکای مختلف تقسیم شود و به ناسا امکان می‌دهد از «مشارکت و همکاری باکار آفرینان بخش خصوصی و خلاقیت آن‌ها بهره ببرد.»

اشاره او به پروژه اسپیس اکس ایلان ماسک است که در سال ۲۰۲۱ با قراردادی سه میلیارد دلاری (۲.۴ میلیارد پوندی) فضاپیمایی ماه نشین ساخت و توسعه و تولید پرقدرت‌ترین راکتی که تابه‌حال ساخته‌شده است را شروع کرد.

شرکت‌های خصوصی دیگر نیز از این رقابت فضایی سود می‌برند. در اوایل امسال ناسا قراردادی ۳.۴ میلیارد دلاری برای همکاری با پروژه بلو اوریجین جف بزوس امضا کرد. این قرارداد هم برای ساخت یک فضاپیمای ماه نشین بود اما باهدف فرود بر ماه در سال‌های دورتر.

این دو شرکت فقط دو نمونه از شرکت‌های فراوانی هستند که از قراردادهای میلیارد دلاری با دولت سود می‌برند. این سرمایه‌ای است که دولت حاضر است برای جلو افتادن از چین هزینه کند. البته این رقابت فضایی تنها بخشی از تنش‌های فراگیرتر بین این دو کشور به‌عنوان دو قدرت برتر اقتصادی جهان است.

اواخر ماه اوت امسال، هند چهارمین کشوری شد که توانست فرود نرمی بر سطح ماه داشته باشد. هند اولین کشوری است که توانست به قطب جنوب ماه برسد.

با وجود این موفقیت‌های هند، ناسا همچنان بیشتر مراقب پیشرفت برنامه‌های فضایی چین است.

چین تنها کشوری است که ایستگاه فضایی متعلق به خودش را دارد. این کشور توانسته نمونه‌هایی از ماه را به زمین بیاورد و برنامه‌هایی برای رسیدن به نقاط قطبی ماه دارد.

تمام این پیشرفت‌ها، نلسون را نگران کرده است: «نگرانی من این است که موفق به کشف آب در قطب جنوب ماه شویم و چین بتواند زودتر از ما به آنجا برسد و ادعا کند آن منطقه مال آن‌ها است و بگوید شما نمی‌توانید وارد بشوید واینجا مال ما است.»

هرچند قرارداد با شرکت‌های معروفی مانند اسپیس اکس در صدر اخبار قرار می‌گیرند اما سرمایه‌گذاری‌های ناسا بردی بیشتر از این‌ها در اقتصاد ایالات‌متحده آمریکا دارد.

شنید او سالیوان، یکی از مهندسان سابق در ناسا که حالا استاد اقتصاد فضایی در دانشگاه اقتصاد هاروارد است می‌گوید این سرمایه‌گذاری رشد این شرکت‌های کوچک مخصوصاً شرکت‌های تازه‌کار (استارت آپ) را سرعت می‌بخشد.

معمولاً دولت نقش مشتری اول شرکت‌های تازه‌کار را دارد و این قرارداد اولیه با دولت به آن‌ها کمک می‌کند سراغ سرمایه‌گذاران خصوصی بروند و سرمایه بیشتری برای پروژه‌های خود جذب کنند.

خانم او سالیوان می‌گوید: «بیشتر وقت‌ها درباره سرمایه‌گذاری‌ها پرخطر و سهام خصوصی حرف می‌زنیم اما واقعیت این است که نقش دولت در این موارد اگر مهم‌تر نباشد، به همان اندازه اهمیت دارد.»

مسابقه بازگشت به ماه ممکن است جذابیت زیادی داشته باشد اما در کنار آن، توانسته باعث رشد انفجاری و سودآور بسیاری فعالیت‌های فضایی شود.

در سال ۱۹۵۷ روسیه در اولین مسابقه فضایی با ایالات‌متحده، اولین کشوری شد که توانست ماهواره‌ای را در مدار قرار دهد. هم‌اکنون، طبق گزارش آژانس فضایی اروپا، حدود ۱۰۵۰۰ ماهواره در مدار کره زمین در حال حرکت‌اند.

چاد اندرسون بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری اسپیس کپیتال، اعتبار زیادی برای شرکت اسپیس اکس در توسعه صنایع فضایی قائل است.

او می‌گوید: «تنها دلیلی که ما امروز می‌توانیم در مورد فضا به‌عنوان یک موقعیت سرمایه‌گذاری صحبت کنیم، وجود اسپیس اکس است. ۱۰ تا سال پیش که اسپیس اکس اولین پرواز خصوصی خود را به فضا انجام داد، کل بازار به شکل انحصاری در دست دولت بود.»

بر اساس گزارش مرکز مطالعاتی برایس تک، بیش از نیمی از ماهواره‌هایی که در اطراف زمین هستند، در سه سال اخیر در مدار قرارگرفته‌اند.

این افزایش تعداد به لطف تلاش دو شرکت بوده است: شرکت وان وب و دیگری شرکت استارلینک متعلق به ایلان ماسک.

اندرسون توضیح می‌دهد: «اقتصاد فضایی بسیار گسترده‌تر از موشک‌ها و بخش سخت‌افزاری ماهواره‌ها است. ستون فقرات پنهان سفرهای فضایی است که اقتصاد جهانی را تغذیه می‌کند و نیرو می‌بخشد.»

به اعتقاد اندرسون، با گسترش تعداد ماهواره‌ها در مدار زمین تعداد روزافزونی از شرکت‌ها، راه‌هایی برای استفاده از داده‌هایشان پیدا می‌کنند. از جمله در حوزه کشاورزی، بیمه و صنایع وابسته به دریانوردی.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.