کدخبر :286060 پرینت
19 مهر 1402 - 07:57

مانیتور خمیده یا تخت؟ کدام بهتر است؟

اگر با هدف خرید یک مانیتور جدید به بازار مراجعه کنید، با تنوع بسیار بالایی مواجه خواهید شد؛ اما به طور کلی انواع مانیتورهای امروزی را می‌توان در یکی از دو گروه تخت یا خمیده جای داد. نام این محصولات، تا حدودی ماهیت آنها را نشان می‌دهد اما به راستی مانیتور خمیده یا تخت؟ کدام بهتر است؟

متن خبر

گزارش آگهی/ در پاسخ به پرسش مطرح شده، باید گفت که در کل، مانیتور خمیده، مدرن‌تر و پیشرفته‌تر است؛ اما قیمت بالاتری نیز دارد؛ به همین علت انتخاب آن برای اکثر مردم، چالش برانگیز است. در واقع باید به پاسخ این سوال برسیم که مانیتور خمیده، ارزش خرید دارد، یا خیر؟ جهت پاسخ به پرسش مطرح شده، لازم است ویژگی‌های هر دو مانیتور تخت و خمیده را بیان کنیم. در نهایت این شما هستید که با توجه به شرایط خود، درباره برتری یکی از این دو محصول، تصمیم می‌گیرید.

مانیتور تخت

مانیتور از مهم‌ترین بخش‌های هر سیستم رایانه‌ای است که خروجی کار را به ما نمایش می‌دهد. مانیتورهای تخت، همان صفحه نمایش‌های معمولی مستطیل شکل هستند که از سطح صافی برخوردار می‌باشند. این مانیتورها از نظر تکونولوژی ساخت به دسته‌های مختلفی تقسیم شده، ممکن است، از نوع ال ای دی، ال سی دی، سی آر تی، OLED، پلاسما، اولتراواید و ... باشند.

در یک دسته بندی دیگر انواع مانیتور تخت را بر اساس کاربرد آنها طبقه بندی می‌کنند؛ به عنوان مثال از مانیتورهای گیمینگ، اداری، مناسب طراحی و ... نام می‌بریم.

مانیتور خمیده

همان طور که از نام محصول مشخص است، مانیتور خمیده در نقطه مقابل مانیتور تخت قرار گرفته و حالت منحنی دارد. این ویژگی، زاویه دید بهتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. مانیتورهای خمیده، به خصوص برای انجام بازی و فعالیت‌های گرافیکی حرفه‌ای مناسب به نظر می‌رسد.

شایان ذکر است که مانیتورهای خمیده از نظر کیفیت و فناوری، فرق چندانی با مانیتورهای تخت ندارند. تفاوت عمده این دو محصول به ظاهر آنها مربوط می‌شود. مانیتورهای خمیده نیز تنوع بالایی از نظر سایز، طرح، مدل و شاخصه‌های کیفی دارند و توسط برندهای مختلفی به فروش می‌رسند.

بررسی تفاوت‌های مانیتور تخت و خمیده

مانیتور خمیده

بهترین راه جهت مقایسه دو مانیتور تخت و خمیده، بیان تفاوت‌های آنهاست؛ به همین دلیل در این بخش از مقاله، دو محصول مذکور را از جنبه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کرده و مهم‌ترین تفاوت‌های آنها را بیان می‌نماییم.

تفاوت ظاهری مانیتورهای تخت و خمیده

اختلاف ظاهری دو محصول، ساده به نظر می‌رسد اما تجربه کاربری بسیار متفاوتی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. زمانی که شما در مقابل یک مانیتور خمیده قرار می‌گیرید، به همه بخش‌های صفحه نمایش به صورت یکسان دسترسی خواهید داشت. این ویژگی، به خصوص برای گیمرها مفید است؛ چرا که سرعت واکنش دهی را بالا برده و حتی می‌تواند، نتیجه بازی را تغییر دهد.

تفاوت مانیتورهای تخت و خمیده از نظر فناوری و تکنولوژی ساخت

همان طور که پیشتر نیز تا حدودی اشاره شد، مسائلی مانند تکنولوژی ساخت و میزان پیشرفته بودن فناوری، ربطی به تخت یا خمیده بودن مانیتور ندارند. هر دو محصول از تنوع بالای مدل و برند برخوردار هستند؛ ارقام مختلف آنها از نظر رزولوشن، وضوح، تراکم پیسکلی، زمان پاسخ‌دهی و مواردی از این قبیل با هم فرق دارند.

تفاوت نسبت نمایش مانیتور تخت با مانیتور خمیده

این ویژگی از تفاوت در مشخصات ظاهری مانیتورها ناشی می‌شود. هر چه نسبت نمایش مانیتور، بالاتر باشد، تصاویر را عریض‌تر نشان خواهد داد. به طور معمول نسبت نمایش تصاویر در مانیتورهای تخت، 16:9 و 16:10 است؛ در حالی که این اعداد برای مانیتورهای خمیده به 32:9 می‌رسند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مانیتورهای خمیده این است که به علت داشتن نسبت تصاویر بالاتر، در هر ثانیه اطلاعات بیشتری را نمایش می‌دهند. به همین علت صفحه نمایش‌های مذکور، به شدت مورد توجه علاقه مندان به بازی‌های رایانه‌ای هستند.

تفاوت مانیتور تخت و خمیده از نظر قابلیت تنظیم شیب و ارتفاع

در مانیتورهای تخت، امکان چرخاندن مانیتور و تنظیم زاویه عمودی وجود دارد؛ یعنی می‌توان ارتفاع و شیب را به دلخواه تغییر داد؛ در حالی که مانیتور خمیده، این قابلیت را ندارد.

قیمت مانیتورهای تخت و خمیده

هر چند که مانیتورهای تخت و خمیده از نظر فناوری، تفاوتی با هم ندارند اما قیمت مانیتورهای خمیده، به مراتب بالاتر از مانیتورهای تخت می‌باشد. علت آن است که ساخت صفحه نمایش به صورت خمیده، مشکل‌تر است. از طرفی حالت منحنی داشتن مانیتور، مزایای زیادی برای کاربران به همراه دارد و همین مسئله، بر افزایش قیمت محصول تاثیر می گذارد. به همین دلیل اگر در خرید مانیتور کامپیوتر، قیمت مسئله مهمی است، بهتر است نمونه‌های تخت را انتخاب نمایید.

مزایای مانیتور خمیده

مانیتور خمیده

انحنا داشتن لبه‌های کناری مانیتور، مزایایی را به همراه دارد که برخی از آنها در زیر آمده‌اند:

  • در مانیتورهای خمیده، تصاویر، حالت سه بعدی دارند و اصطلاحاً ملموس‌تر هستند.
  • خمیده بودن مانیتور، باعث کاهش خستگی چشم در هنگام تماشای آن می‌شود؛ در نتیجه می‌توان طی ساعات متوالی از مانیتور استفاده کرد.
  • در مانیتور خمیده، انحراف تصویر در زوایای مختلف، مشاهده نمی‌گردد؛ تصاویر به صورت یکنواخت و متمرکز نمایش داده می‌شوند؛ در نتیجه نویز کمتری را شاهد خواهید بود.
  • بهتر بودن زاویه دید در مانیتور خمیده، باعث می‌شود که رنگ‌ها واقعی‌تر جلوه کنند و جزئیات تصاویر، بهتر دیده شوند.
  • در اختیار داشتن زوایه دید بهتر، عدم نیاز به چرخاندن سر و گردن یا چشم‌ها و خستگی کمتر چشم، موجب افزایش تمرکز کاربر می‌شوند؛ به همین علت اکثر گیمرها، مانیتورهای خمیده را انتخاب می‌کنند.

معایب مانیتور خمیده

در کنار همه مزایایی که برای مانیتور خمیده، ذکر شد، معایبی نیز در آن مشاهده می‌شود. برخی از این معایب عبارتند از:

  • طراحی مانیتور خمیده، به گونه‌ای است که فضای زیادی از میز کار را اشغال می‌کند.
  • مانیتور خمیده را نمی‌توان به راحتی بر روی دیوار نصب نمود.
  • در صورت نصب دیواری این مانیتور با استفاده از لوازم خاص، ظاهر نه چندان جذابی ایجاد خواهد شد.
  • مانیتورهای خمیده، نسبتاً گران قیمت هستند.
  • گاهی اوقات در بخش‌های دارای انحنای مانیتور خمیده، شاهد بازتاب نور هستیم.
  • در برخی موارد که چند کاربر به صورت هم‌زمان از مانیتور خمیده استفاده می‌کنند، افراد کناری دید خوبی نخواهند داشت.

مزایای مانیتور تخت

با وجود جدیدتر بودن مانیتورهای خمیده، هنوز هم مانیتور تخت، جایگاه ویژه‌ای دارد و کاربران زیادی آن را ترجیح می‌دهند.

بخشی از مزایای مانیتور تحت در ادامه ذکر شده‌اند:

  • در مقایسه با مانیتورهای خمیده، قیمت مناسبی دارند.
  • اشغال فضای کم
  • ظاهر بهتر و امکان استفاده از آنها در وضعیت‌های مختلف، بر روی میز، دیوار و ...
  • یکنواخت بودن فرکانس نور در همه قسمت‌های مانیتور و عدم بازتاب نور از بخش‌های کناری

معایب مانیتور تخت

معایب مانیتور تخت را می‌توان نقطه مقابل مزایای مانیتور خمیده دانست؛ به عنوان مثال به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • خستگی بیشتر چشم
  • میزان انحراف زاویه‌ای و نویز تصاویر، بیشتر است.
  • زاویه دید کمتر، باعث کاهش سرعت پاسخ دهی در هنگام بازی می‌شود.
  • تصاویر با جزئیات کمتری دیده می‌شوند.

مانیتور خمیده بخریم یا مانیتور تخت؟

حال نوبت به این رسیده که به سؤال مانیتور خمیده یا تخت؟ کدام بهتر است، پاسخ دهیم. واقعیت این است که برتری دادن یکی از این دو به دیگری، چندان صحیح به نظر نمی‌رسد؛ به عبارت دیگر انتخاب مانیتور تخت یا خمیده، به نحوه استفاده از آنها، شرایط کاربر و البته بودجه افراد بستگی دارد.

اگر به دنبال یک پاسخ قطعی هستید و قیمت کالا برایتان مهم نیست، باید بگوییم که به طور کلی مانیتور خمیده، جدیدتر و پیشرفته‌تر است و طبیعتاً بهتر می‌باشد. اگر محدودیت مالی ندارید، توصیه می‌کنیم که به سراغ مانیتور خمیده از برند معتبر بروید که سایز نسبتاً بالایی نیز داشته باشد؛ زیرا برخی مزایای ذکر شده برای این مانیتور در سایزهای کوچک، چندان ملموس نیستند.

اگر یک کاربر عادی هستید، لازم نیست، هزینه زیادی برای خرید مانیتور خمیده پرداخت کنید. توجه داشته باشید که آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، کیفیت ساخت، رزولوشن و اصالت مانیتور است.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.