آغاز رقابت ملی بازیسازان ایران/ سرمایهگذاری 100 میلیارد ریالی در بازیهای برتر
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: جشنواره بازیهای رایانهای فجر نمایش توانمندی بازیسازان و عرصهای برای معرفی دستاوردهای فرهنگی هنری بازیسازان کشور است و به دلیل اهمیت اقتصاد فرهنگ، این جشنواره علاوه بر دستاوردهای فرهنگی و هنری، جوایز سرمایهگذاری هم خواهد داشت.
به گزارش سیتنا، نشست خبری نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر با حضور مدیرعامل بنیاد و دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: در کشور سالانه بیش از 100 بازی موبایلی و چند بازی رایانهای قوی توسط بخش خصوصی تولید و منتشر میشود که تعدادی از آنها به بازارهای بینالمللی هم راه پیدا میکنند و مخاطبان چند میلیونی در داخل و خارج از کشور دارند.
وی افزود: ما سالانه شاهد فضای تولید، رشد و نشر بازیها در زیست بوم صنعت بازی کشور هستیم و این قدرت و توانمندی طی سالهای گذشته به دلیل عدم برگزاری رویدادهایی در سطح جشنواره بازیهای رایانهای، در معرض نمایش رسانهها قرار نگرفته است.
او تصریح کرد: در دوره مدیریت جدید بنیاد ملی بازیهای رایانهای طی سفرهای استانی انجام شده با استعدادهای مختلف و علاقهمندی در حوزه صنعت بازی کشور آشنا شدیم که علاقهمند به ارتباطگیری با ناشران و مجموعههای سرمایهگذاری بودند اما رویدادی نبود که زمینه اتصال آنها به یکدیگر را فراهم کند.
حاجی هاشمی افزود: یکی از نقاط ضعفی که بازیسازان و شرکتهای نشر بازی به ما اعلام کردند این بود که ارتباط و شبکهسازی بین فعالان زیست بوم بازی ایجاد نشده است. البته رویدادهای کوچکی به همت خود بازیسازان برگزار میشود؛ اما به نظر میرسد نیاز به یک رویداد ملی است تا بتوان این ارتباط را ایجاد کرد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به ظرفیت بازیهای رایانهای در فرهنگسازی و اعتلای هویت ایرانی اسلامی اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که بازی به عنوان یک رسانه مهم علاوه بر کودکان، نوجوانان و جوانان در میان بزرگسالان هم جای خود را باز کرده است. آخرین پیمایش بنیاد در حوزه مصرف بازیهای دیجیتال کشور حاکی از آن است که هم اکنون 34 میلیون بازیکن بازیهای رایانهای در کشور داریم که به طور متوسط 95 دقیقه در روز بازی میکنند. همچنین متوسط سن بازیکنان کشور به 23 سال رسیده است.
وی افزود: ما تولیدکنندگان بسیار خوبی در صنعت بازی کشور داریم. بررسیهای ما نشان داده که هم اکنون حدود 50 بازی با بالای یک میلیون نصب در فروشگاههای داخلی وجود دارد که در شرکتهای خصوصی کشور تولید شدهاند. ظرفیت عظیمی که در تولید، نشر و مصرف بازی در کشور وجود دارد برای دست اندرکاران حوزه فرهنگ و بخشهای علمی و دانشگاهی میتواند، مهم باشد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: بنیاد در دو جنبه علمی و تجاری رویدادهایی را برگزار میکند. جایزه بازیهای جدی که امسال شاهد برگزاری ششمین دوره آن خواهیم بود از جمله رویدادهای بنیاد در بخش علمی، دانشگاهی صنعت بازی است. در بخش دیگر هم بازیهایی هستند که برای مخاطبان عمومی تولید و منتشر میشوند که جنبههای فناورانه، تجاری، فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارند. با توجه به این ظرفیت عظیم تصمیم گرفتیم که جشنواره بازیهای رایانهای را بعد از چهار سال وقفه امسال با قوت بیشتر و با عنوان جشنواره بازیهای رایانهای فجر برگزار کنیم.
حاجی هاشمی گفت: جشنواره بازیهای رایانهای فجر نمایش توانمندی بازیسازان و عرصهای برای معرفی دستاوردهای فرهنگی هنری بازیسازان کشور است که دی ماه امسال برگزار میشود. این رویداد در این دوره با رویکرد جدیدی برگزار میشود و به دلیل اهمیت اقتصاد فرهنگ، این جشنواره علاوه بر دستاوردهای فرهنگی و هنری، جوایز سرمایهگذاری هم خواهد داشت و انشالله به بستر معرفی و رشد زیست بوم بازیهای رایانهای در کشور تبدیل خواهد شد.
حاجی هاشمی با اشار به همراهی و همکاری ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برگزاری نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر گفت: ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان حامی با این جشنواره همکاری خواهند داشت و در واقع نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر اولین رویداد سرمایهگذاری را نیز درون خود دارد. این رویداد سرمایهگذاری برای ارتباط میان بازیسازان و مجموعههای سرمایهگذار پیش رویدادهایی خواهد داشت و مجری این بخش مجموعه صد استارتاپ است که تجربه برگزاری رویدادهای سرمایهگذاری را دارد. این پیش رویدادها از ماه آینده آغاز و تا دی ماه ادامه دارد و جمعبندی نهایی داوری بخش فرهنگی هنری جشنواره و رویدادهای سرمایهگذاری دی ماه امسال طی مراسم اختتامیه جشنواره اعلام و از برگزیدگان تقدیر میشود.
لزوم توجه مستقل به زیرساخت مالی اکوسیستم بازیهای رایانهای
مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست با اشاره به اهمیت بازیهای رایانهای به عنوان یکی از مهمترین حوزههای رسانهای کشور گفت: حوزه بازیهای رایانهای از جهت تعداد بازیکنان و فعالان، گردش مالی و تاثیر بر فرهنگ و هویت ملی مهمترین رسانه عصر حاضر هستند. اما در بعد حکمرانی و کلان دچار اختلال شناختی در مواجهه با بازیهای رایانهای شدهایم و به مسئله بازی آن طور که باید در نقشه حاکمیتی کشور توجه نکردهایم و به فعالان این اکوسیستم آن طور که باید توجه نشده است.
وی افزود: بحث زیرساخت مالی اکوسیستم بازیهای رایانهای، یکی از مهمترین سرفصلها به حساب میآید و باید تا جایی که میشود به زیرساخت مالی این اکوسیستم به صورت مستقل توجه کرد و مقدمه این امر توسعه اولیه زیرساختهای مالی این زیست بوم است.
حسنلو ادامه داد: میان ایجاد زیرساخت اخذ تسهیلات و منابع مالی از بانکها فاصله معناداری وجود دارد و مجموعههای واسط و حاکمیتی وظیفه دارند که این فاصله را با ایجاد جریانهای مالی پایدار غیربانکی کم کنند تا هم سختگیریهای بانکی را نداشته باشد و هم منابع قابل توجه و ارزشمند باشد تا بتواند این اکوسیستم را توسعه دهد.
وی افزود: کارکرد جشنوارهها این است که اتصالها و روابط بین شبکه را تقویت خواهد کرد و این شبکه را به اجتماع تبدیل میکند. امیدوارم در نهایت این فرآیند حیاتی در این جشنواره نیز شکل بگیرد و در نهایت به بلوغی برسیم که این فرآیند تسریع شود.
دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری توضیح داد: در گام اول منابعی که با کمک بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق پژوهش فناوری صنایع خلاق برای این جشنواره اختصاص داده شده، میتواند موثر باشد. این منابع میتواند منابع اولیه برای رشد شتابدهی شرکتهای نوپا در این حوزه باشد. باید این منابع در مرحله بعد تقویت شود تا این چرخه طبیعی و معمول ادامه پیدا کند.
محمدصادق دهنادی مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز در این نشست با اشاره به اهداف برگزاری نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر بر ایجاد شبکهسازی علمی و فناوری برای نمایش توانمندیهای بازیسازان ایرانی گفت: در بخش رقابتی این رویداد بهترین بهترین دستاورد در بخشهای بهترین بازی سال، بهترین دستاورد فنی، طراحی بازی، هنری، صداگذاری و موسیقی، داستان و روایت در بازی و فرهنگی معرفی میشوند. در بخش بهترین بازی در سبکهای (ژانر) اکشن، ماجرایی، نقشآفرینی، استراتژی و شبیهسازی، ماجرایی اکشن، سکوبازی، ورزشی، تفننی، مسابقه ای، پازل، دفاع از قلعه، تیراندازی، کلمهای و اطلاعات عمومی نیز معرفی میشوند. بخش ویژه جشنواره نیز شامل بازیهای قابل تقدیر در موضوعات خانواده، مقاومت، روایت پیشرفت، بهترین بازی از نگاه مردم، بهترین به روزرسانی و بازی مورد انتظار خواهد بود.
دهنادی همچنین افزود: فرصت ارسال آثار به جشنواره از 17 مهرماه آغاز و تا ٢٢ آبان ماه ادامه خواهد داشت و آیین اختتامیه این جشنواره نیز در ماه برگزار میشود. علاقمندان میتوانند، برای مطالعه شیوهنامه و نحوه انتخاب آثار و ثبتنام در این جشنواره به سایت دبیرخانه رویداد به نشانی ir.FajrgamefesƟval.www://hƩp مراجعه و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ٠٢١۵٨١٢٩ تماس بگیرید.
در این نشست همچنین سید مهدی سادات حیات شاهی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق نیز درباره نحوه تخصیص جوایز سرمایهگذاری و روند تداوم این حمایتها توضیحاتی ارائه داد.
در پایان این نشست نیز تفاهمنامه همکاری در حوزه سرمایهگذاری و حمایت از بازیهای رایانهای میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق به امضاء رسید.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید