کدخبر :283789 پرینت
19 مرداد 1402 - 14:51

فرمان اجرایی ممنوعیت سرمایه‌گذاری فناوری آمریکایی در چین صادر شد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، یک فرمانی اجرایی صادر کرد که سرمایه‌گذاری آمریکایی را در فناوری‌های حساس چین منع و اطلاع‌رسانی به دولت درباره چنین سرمایه‌گذاری‌هایی را لازم می‌کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از رویترز، این فرمان وزارت خزانه‌داری ایالات متحده را ملزم می‌کند تا برخی از سرمایه‌گذاری‌های آمریکایی در نهادهای چینی در سه بخش نیمه‌هادی‌ها و میکروالکترونیک، فناوری‌های اطلاعات کوانتومی و برخی سیستم‌های هوش مصنوعی را ممنوع یا محدود کند.

بایدن در نامه‌ای خطاب به کنگره گفت که وی برای مقابله با افزایش تهدید از سوی کشورهایی مانند چین در فناوری‌های حساس و مورد استفاده در ارتش، اطلاعات، نظارت یا قابلیت‌های سایبری، وضعیت اضطراری ملی اعلام می‌کند.

فرمان اجرایی بایدن سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چینی که نرم‌افزارهایی برای طراحی تراشه‌ها و ابزارهایی برای تولید آنها طراحی می‌کنند را هدف قرار می‌دهد. آمریکا، ژاپن و هلند در این زمینه‌ها پیشتاز هستند، اما دولت چین در تلاش است تا گزینه‌های خانگی ایجاد کند.

به گفته رویترز، اقدام اخیر دولت آمریکا می‌تواند باعث ایجاد تنش بین دو اقتصاد بزرگ جهان شود، اما مقامات آمریکایی اصرار دارند که این ممنوعیت‌ها نه برای جدا کردن اقتصادهای بسیار وابسته دو کشور، بلکه برای پرداختن به حادترین تهدیدهای امنیت ملی است.

چاک شومر، رهبر دموکرات سنا هم گفت: «دیرزمانی است که سرمایه آمریکایی پیشرفت ارتش چین را میسر کرده است. امروز ایالات متحده اولین گام استراتژیک را برداشت تا اطمینان حاصل کند که سرمایه‌گذاری آمریکا در راستای تأمین اعتبار برای ارتش چین به کار نمی‌رود.»

از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان گلایه کردند که فرمان اجرایی بایدن تمام موارد ممکن را شامل نشده است. مایکل مکال، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، در عین ستودن اقدام بایدن برای محدود کردن سرمایه‌گذاری‌های جدید در چین، گفت: «منظور نکردن سرمایه‌گذاری‌های موجود در بخش فناوری، و همچنین عدم شمول بخش‌هایی مانند بیوتکنولوژی و انرژی نگران‌کننده است.»

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.