فضاپیمای استارشیپ دوباره منفجر شد
اسپیسایکس (spaceX) آخرین نمونه از فضاپیماهای استارشیپ خود به نام SN۹ را برای اولین آزمایش به هوا فرستاد تا ارتفاع ۶ مایلی (۹.۶ کیلومتری) مشابه فضاپیمای SN۸ را طی کند اما نتیجه این آزمایش با آزمایش قبلی یکسان بود و این فضاپیمای بزرگ هم هنگام فرود منفجر شد.
به گزارش دیلیمیل، فضاپیمای SN۹ در ساعت ۳:۲۴ بعدازظهر روز سهشنبه به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۳:۵۴ به وقت تهران) از مرکز بوکاچیکای(Boca Chica) اسپیسایکس در تگزاس به پرواز درآمد و به نظر میرسید هنگام صعود در آسمان تمام نشانههای یک پرواز موفقیت آمیز را داشته باشد از جمله تخلیه و خاموش کردن یک به یک موتورهای رپتور(Raptor) و انجام مانور "شیرجه به روی شکم".
این فضاپیما هدف ۶ مایلی خود را پس از چهار دقیقه طی کرد و سپس فرود آیرودینامیکی به سمت کناره را آغاز ولی بر روی زمین سقوط کرد.
این فضاپیما نتوانست در هنگام فرود به حالت عمودی قرار گیرد که این موضوع مانع اتصالش به سکوی فرود شد و با صدای به شدت بلند فرود آمد و منفجر شد و در میان شعلههای نارنجی و خاکستر محو شد اما آتش گسترش پیدا نکرد.
مشخص نیست که آیا سقوط SN۹ مانند نمونهی مشابه قبلی یک موفقیت محسوب میشود و ایلان ماسک آن را "ماموریت پیروزی" میخواند یا خیر، اما این میلیاردر گفته است که قصد دارد برای مدتی از فضای توییتر دور شود پس دنیا هرگز پاسخ این سوال را نخواهد گرفت.
جان اینسپراکر (John Insprucker) مهندس اصلی اسپیسایکس میگوید: ما یک پرواز عالی دیگر داشتیم و فقط باید کمی بیشتر روی بخش فرود کار کنیم. ما نشان دادیم که توانستیم موتورها را به مخازن پیشرانه برای فرود تبدیل کنیم.
سرعت بازگشت مجدد به جو مانند آنچه در ماه دسامبر دیدیم خوب بود و اکنون اطلاعات مفیدی در مورد کنترل مانور چرخشی داریم.
این عملیات پس از آنکه ادارهی هوانوردی فدرال اجازه ماموریت را در صبح روز سهشنبه به SN۹ داد انجام گرفت. این مجوز هفته پیش به دلیل عدم رعایت شرایط لازم و به دلیل مشکلات در زمان پرتاب SN۸ لغو شده بود.
شرکت ماسک از این اداره درخواست معافیت کرده و میخواست از حداکثر خطر عمومی که توسط قوانین اداره فدرال مجاز اعلام شده است عبور کند. اگرچه این درخواست رد شد اما اسپیسایکس آزمایشش را پیش برد. در نتیجه این عدم رعایت قوانین، تمام آزمایشهای مرکز بوکاچیکا تعلیق شد تا اینکه اسپیسایکس تحقیقات لازم در مورد علت انفجار SN۸ را ارائه داد.
فضاپیمای SN۹ روز سهشنبه بر روی سکوی پرتاب منتظر ماند در حالی که جدیدترین نمونه استارشیپ به نام SN۱۰ در سکوی نزدیک به آن قرار داشت که میتوانست در اواخر ماه جاری پرواز خود را انجام دهد.
چند ثانیه بعد از شروع پرتاب صدای مهیبی از پایههای آن برخاست و موتورهای رپتور برای شروع پرواز آتش گرفتند.
این فضاپیما از بالای خلیج مکزیک گذشت و پس از حدود ۵ دقیقه طبق برنامه چرخید و در یک سقوط آزاد به جنوب چرقی تگزاس در نزدیکی مرز مکزیک فرود آمد.
چرخش به پهلو که ماسک آن را مانور "سقوط شکمی" مینامد برای تقلید از روشی که استارشیپ هنگام بازگشت به جو زمین استفاده میکند طراحی شده بود. این فضاپیما با بخش شکمی وارد جو میشود تا سرعت فرود را هنگام نزدیک شدن به زمین کاهش دهد. اگرچه که این موشک باید هنگام فرود گردشی انجام دهد تا بتواند بر سکویی که از آن بلند شده بشیند به نظر میرسد SN۹ نتوانست در زمان مناسب این کار را انجام دهد و بر روی سکو منفجر شد و تنها ابری غلیظ از دود و آوار برجای گذاشت.
توسعهی فضاپیماهای استارشیپ بسیار سریع بوده است با نمونههای اولیه جدید و مدلهای نسلهای آینده که همزمان تولید میشوند باعث تغییرات سریع میگردند.
در طول سل گذشته اسپیسایکس دو آزمایش پرواز در اتفاع کم را با SN۵ و SN۶ را به پایان رسانده است.
ماسک اخیرا برنامهی بلندپروازانهی دیگری نیز دارد او میخواهد تا سال ۲۰۲۶ انسان را به مریخ ببرد. ۷ سال پیش از زمانی که ناسا برای بردن انسانها به مریخ برنامهریزی کرده است و موشکهای استارشیپ در تحقق این رویا نقش اصلی را ایفا میکنند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید