نظارتپذیری، قابلسنجش بودن و امکان مدیریت از دلایل استفاده از سامانهی شاد است
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از دلایل حرکت به سمت شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) را نظارتپذیری، قابلسنجش بودن و امکان مدیریت دانست.
به گزارش سیتنا، علیرضا کمرئی، در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش در پاسخ به این پرسش که چرا مدرسه تلویزیونی از اواسط تعطیلات نوروزی کمرنگ شد و جای خود را به آموزشهای مجازی داد؟ گفت: بر اساس چهاراصل اقدام به طراحی برنامهای کردیم، اولین اصل عادلانه بودن آموزش و حداکثر فراگیری؛ اصل دوم مهیا بودن امکانات بود. فرصتی برای طراحی جدید یک بستر و تجربه تعطیلی فراگیر نداشتیم و اصل سوم رعایت پروتکلهای وزارت بهداشت بود. امنیت و سلامت اولیتر از آموزش است. اصل چهارم نیز انعطافپذیری برنامه بود.
پخش 28 برنامه آموزشی از تلویزیون
کمرئی بابیان اینکه از هفتم اسفند برنامهریزی با رسانه ملی آغاز و کلید مدرسه تلویزیونی دهم اسفند زده شد، گفت: آموزش تلویزیونی کمرنگ نشده و تا پایان زمان تحصیل تداوم دارد و حتی پررنگتر هم خواهد شد با 12 برنامه شروع کردیم و اکنون 28 برنامه از سه شبکه آموزش، معارف و چهارم پخش میشود. درباره پخش آموزش دروس شاخه کاردانش هم طراحیهای گستردهتری خواهیم داشت.
حداقل 70 درصد دانش آموزان از برنامههای آموزشی تلویزیون استفاده کردهاند
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بیش از 1500 تا 1600 برنامه در همه مقاطع تحصیلی و رشتهها از طریق تلویزیون تهیه و پخش شده است. 93 تا 97 درصد پوشش تلویزیون وجود دارد، اما برآوردی از اینکه کدام دانشآموزان پای آموزشهای تلویزیونی نشستهاند نداریم. هرچند طبق ارزیابیهای برای ما اثبات شده که حدود 70 درصد دانش آموزان پای تلویزیون نشستهاند و آموزشها را دنبال کردهاند و بیش از 9 میلیون بار دانلود از طریق تلوبیون انجامشده است.
نظارتپذیری، قابلسنجش و امکان مدیریت از دلایل حرکت به سامانه شاد است
وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل حرکت ما به سمت سامانههای مشخص نظارتپذیر همین نقیصه آموزشهای تلویزیونی بود که نمیتوانستیم ارزیابی از میزان و نحوه استفاده از این آموزشهای تلویزیونی داشته باشیم و قابلسنجش و مدیریت نبود. برخی مناطق هم اصلاً دسترسی نداشتند و درسنامههایی ارسال شد و راهبران آموزشی بهصورت حضوری آموزش را ادامه دادند.
تأکید وزارت آموزش و پرورش بر استمرار آموزش تا پایان محتوای درسی است و نه بحث آزمون و ارزشیابی
کمرئی در پاسخ به بحث رئیس کمیسیون آموزش مبنی بر اینکه «اخیراً وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که با راهاندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صددرصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم» گفت: تأکید وزیر آموزش و پرورش استمرار آموزش تا پایان محتوای درسی است و نه بحث آزمون و ارزشیابی. آزمون و ارزشیابی تا جایی که واقع شود، آموزش برای معلم مسجل شده و دانشآموز در معرض یادگیری قرارگرفته است ما هنوز در حین آموزش هستیم. باید از یک کف دروس ارائهشده یقین حاصل کنیم و آن را ملاک قرار دهیم.
امتحانات پایه دوازدهم قطعاً حضوری است و حجم امتحانات هم 80 درصد محتوا با 20 نمره خواهد بود
وی ادامه داد: در پایه دوازدهم شبهاتی مبنی بر غیرحضوری بودن آزمونها مطرحشده بود که برطرف شد و امتحانات نهایی پایه دوازدهم قطعاً حضوری خواهد بود. درباره حجم دروس باید با سازمان سنجش یک مبادله اطلاعات انجام دهیم؛ روی 80 درصد توافق کردهایم؛ اما درباره سایر پایههای دوره متوسطه ما این سناریو را مدنظر داریم که چون آموزشهای ارائهشده از سوی معلمان در دوره تعطیلات هم حائز اهمیت است80 درصد محتوای درسی، 20 نمره ارزیابی دانشآموز را به خود اختصاص دهد و آموزشهای ارائه شده باقیمانده، با سؤالات اختیاری 4 نمره داشته باشد و یک فرصتی برای آنها باشد که یکپنجم پایانی کتاب را مطالعه کردهاند.
مدل اجرایی شبکه شاد مانند مدرسه است؛ فقط وارد فضای مجازی شده است
کمرئی درباره اجباری شدن استفاده و عضویت در شبکه شاد برای معلمان و دانشآموزان و سایر سؤالات مطرحشده از سوی رئیس کمیسیون آموزش گفت: دغدغههای مالی و حقوقی پیرامون شبکه شاد باید در حوزههای کارشناسی مربوطه بحث شود؛ اما هر دو پلتفرمی که در اختیار آموزش و پرورش قرارگرفته در پشت آن افراد زبدهای از دانشگاه شریف حضور داشتند و در پلتفرم تعاملی آموزش الکترونیکی نیز شرکت همراه اول ورود کرده و هر دو پلتفرم بهصورت رایگان ارائهشده و پلتفرم شبکه تعاملی را همراه اول تا 15 سال تضمین کرده است که خدمات پشتیبانی و به روزسانی را انجام دهد، اما ابعاد حقوقی دیگر باید در جای خودش بررسی شود.
وی افزود: این پلتفرم در 15 روزه عینیت یافته و مأموریت آموزشی ما ارجح بوده است و خود ما وارد ابعاد اجرایی و فنی نشدهایم، اما مدل اجرایی شبکه شاد همانند مدرسه است؛ فقط وارد فضای مجازی شده است. بچهها فقط تعامل متنی رادارند و یک پیامرسان متناظر با ساختار مدرسه است و اطلاعات را از سناد گرفتهایم و موارد امنیتی تا حد ضرورت رعایت شده است. دلیل عدم حضور پیامرسانهای داخلی این بوده که آنها در زمان امضای قرارداد ضعیف پایکار آمدند و مشارکتشان در نیمهراه قطع شد.
در فضای مجازی امکان تعامل با معلم بیشتر است
وی در پاسخ به اینکه بیش از 27 و نیم میلیون دانلود آموزشهای تلویزیونی از تلوبیون و سروش انجام شده است، چرا برای تقویت مدرسه تلویزیونی تلاش نمیشود؟ گفت: از رسانهها بهعنوان مکمل استفاده میکنیم و هر نوع رسانهای حکم رسانه مکمل را دارد. در شرایطی تلویزیون جایگزین معلم شده بود اما ماهیت تعاملی ندارد و امکان ادامه به روش قبلی نبود اما در فضای مجازی امکان تعاملی بودن با معلم بیشتر برقرار است.
کمرئی ادامه داد: 11 میلیون نفر عضو شبکه شاد هستند و نشان دهنده این است که این قابلیت در شبکه وجود دارد. درباره مدارس ضرورت نصب شبکه را تأکید کردیم. اجباری است و معلوم نیست شرایط مشابه کرونا را بازداشته باشیم یا خیر. در کشور در معرض بلایای طبیعی قرار داریم و باید واکنش سریع داشته باشیم. اکنون آموزش و پرورش در حال تهیه دستورالعمل آموزش در فضای بحران و در مقدمات کار است.
ارزشیابی دانشآموزان پایه هفتم تا یازدهم چگونه خواهد بود؟
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری امتحانات دانشآموزان هفتم تا یازدهم (متوسطه اول و دوم بهجز دوازدهم) گفت: از عید به اینسو چند سناریو داشتیم و بر روی روشهای ارزیابی برای پایان خوب متمرکز شدیم. ارزشیابی در شش پایه اول دوره ابتدایی که توصیفی است و آزمون هماهنگ پایه ششم هم منتفی شده است. امتحانات پایه نهم نیز به جهت تأثیر در هدایت تحصیلی، بهصورت هماهنگ استانی برگزار میشد اما امسال هماهنگ نخواهد بود و آن را ضروری نمیدانیم.
وی ادامه داد: برای ارزشیابیها، ابتدا باید دید دانشآموزان فضای آموزش حضوری را تجربه میکنند یا خیر؟ اگر بازگشت به مدرسه داشته باشند طبیعتاً ارزشیابیهای ما مشابه روشهای سنجش قبلی است؛ بهغیراز موضوع حجم دروس که بر اساس مدل ارائهشده، مدیر و معلم درباره آن بهصورت غیرمتمرکز تصمیم میگیرند و آموزش را پایان میدهند؛ اما حالت دوم این است که امکان حضور مهیا نشود.
ترجیح وزارت آموزشوپرورش برگزاری آزمونهای حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی است
کمرئی افزود: البته ترجیح ما آزمونهای حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی و در صورت صدور مجوز از سوی مراجع مربوطه است؛ اما اگر نشد؛ چارهای جز ارزشیابی غیرحضوری نداریم که طراحیشده و دستورالعمل آن تبیین شد و یک مرحله در شورای عالی کلیات آن بحث شده است و به این شکل است که معلمان بر اساس آموختههای دانشآموزان به میزان حجم تدریس شده با روشهای چهارگانه مکمل و بر اساس ارزشیابی مستمر نوبت اول دانشآموز و همچنین عملکرد یکماهه بعدازآن تا تعطیلی مدارس، ارزشیابی نهایی را انجام دهند. درواقع همان کاری بود که در دوره ابتدایی انجام میشود و حالا به پایههای بالاتر تعمیم پیدا میکند.
وی در پاسخ به اینکه آیا آخر سال آزمون اینترنتی گرفته خواهد شد یا خیر گفت: آزمون اینترنتی هماهنگ گرفته نخواهد شد ولی معلمان آزمونها و ارزشیابیها را انجام میدهند و تکالیف را از سوی دانشآموزان دریافت میکنند. ارزشیابی از فرایند آموزش انجام میشود.
ارزشیابی دانشآموزان پایه دوازدهم چگونه خواهد بود؟
وی درباره پایه دوازدهم بار دیگر گفت: امتحانات پایه دوازدهم قطعاً حضوری خواهد بود و حجم امتحانات هم 80 درصد محتوا با 20 نمره خواهد بود و 20 درصد هم نمره اختیاری است تا آموزشهای ارائهشده دوره کرونا هم ترتیب اثر داده شود. آزمون کنکور هم بر اساس آن خواهد بود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید