درآمد صنعت بازی بیش از ورزشهای حرفهای است
تیجیسی ۲۰۱۸ به عنوان بزرگترین رویداد بازیسازی خاورمیانه با معرفی بهترین بازیهای گیمیستان به کار خود پایان داد.
به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، رویداد Tehran Game Convention ۲۰۱۸ با حضور بیش از ۱۳۰۰ شرکت کننده، ۴۶ سخنران خارجی و ۲۶ سخنران داخلی، بیش از ۲۰ ناشر خارجی و شرکتهای بازیساز ایرانی و خارجی، ۱۴ و ۱۵ تیرماه برگزار شد.
در این رویداد، کیت ادواردز - مدیر سابق اتحادیه تولیدکنندگان بازی جهان (IGDA) - به بازیسازان ایرانی توصیه کرد: فرهنگ خود را در آغوش بگیرید. ایران باستان سرآغاز بسیاری از بازیها در جهان بوده است و خیلی از کشورهای آسیایی موفق در حوزه بازیسازی، چنین تاریخچهای ندارند. درآمد صنعت بازیهای رایانهای در دنیا سال گذشته از درآمد کل ورزشهای حرفهای دنیا بیشتر بود و این نشان میدهد کار ما اثرگذاری اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارد.
حسن کریمی قدوسی - مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای - نیز در این رویداد با تشریح سه استراتژی بنیاد برای موفقیت بازیهای ایرانی در بازار داخل و در بازارهای بینالمللی، گفت: تقویت صنعت داخلی، بینالمللی کردن صنعت بازیهای رایانهای در کنار حفظ هویت بومی و محافظت از بازارهای داخلی، سه استراتژی اصلی بنیاد است و افق روشنی پیش روی صنعت بازیسازی ایران متصور هستیم.
در بخش نمایشگاهی این رویداد نیز ۶۰ شرکت داخلی و خارجی حضور داشتند. با تمهیدات اندیشیدهشده از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، اهداف و تمرکز این رویداد روی توسعه دانش بازیسازان ایرانی و صادرات بازیهای کشورمان به بازارهای جهانی بود. بسیاری از تیمهای بازیسازی برای برطرف کردن مشکلاتشان و بهبود کیفی پروژهها، در کنفرانسهای متنوع این رویداد شرکت کردند. همچنین پس از برگزاری TGC۲۰۱۷، تیمهای بازیسازی مختلفی پروژههای بینالمللی خود را آغاز کرده بودند که رویداد امسال فرصتی برای آنها در جهت مذاکره با ناشران خارجی محسوب میشد.
بهترین بازیهای گیمیستان ۲۰۱۸
در مراسم اختتامیه TGC۲۰۱۸، برندگان نخستین دوره جایزه گیمیستان معرفی شدند. گیمیستان نام منطقهای فرضی است که در آن ۳۳ کشور آسیایی و آفریقایی، از هند و مراکش تا قزاقستان و یمن و همچنین کشورهای مانند ترکیه و مصر در آن حضور دارند. ویژگی این کشورها این است که تیمهای جوان و خلاق بازیساز در آنجا حضور داشته و صنعت بازیهای ویدئویی در این منطقه در حال رشد است. بیش از ۲ میلیارد نفر در این منطقه زندگی کرده و ۴۰ درصد آنها روزانه به بازی کردن میپردازند.
در نخستین دوره این رویداد ۹۰ بازی از ۹ کشور جهان به رقابت پرداختند که شامل ۶۵ بازی موبایلی و ۲۵ بازی در کنسول PC میشد. نامزدهای گیمیستان یک ماه پیش از مراسم معرفی شدند و به آنها فرصت داده شد در نخستین روز رویداد TGC، بازیهای خود را به بیش از ۲۰ ناشر بینالمللی و سرمایهگذاران و ناشران داخلی معرفی کنند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید