کدخبر :204927 پرینت
04 آذر 1396 - 13:47
مسوول نظارت بر حراجی‌های اینترنتی کدام نهاد است؟

عملکرد معکوس «جمعه سیاه» در ایران/ کالاهایی که با تخفیف 70 درصدی، با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی فروخته شدند

سنت آمریکایی «جمعه سیاه» که به دلایل نامشخص هر سال در ایران نیز پررنگ تر می شود امسال شکل عملی تری به خود ‏گرفت که البته با اتفاقی عجیب در آن نه تنها مانند نمونه آمریکایی خود عمل نکرد بلکه موجب نارضایتی بسیاری از خریداران ‏نیز شد.‏

متن خبر

به گزارش سیتنا، سایت انتخاب نوشت: بلک فرایدی یا جمعه سیاه به آخرین جمعه ماه نوامبر گفته می شود. یعنی درست پس از برگزاری جشن ‏موسوم به شکرگذاری و در آستانه سال نو میلادی. در این روز که به جز آمریکا، چند کشور اروپایی نیز مشابه آن را برگزار ‏می کنند، فروشگاه های بزرگ تخفیف هایی تا 70 درصد به مشتریان خود می دهند.‏

اما اینکه چرا باید نمونه ایرانی این جمعه سیاه باید همزمان با نمونه آمریکایی آن برگزار شود برای کسی روشن نیست. همان ‏گونه که ذکر شد نزدیکی به سال نو میلادی، توجیه مناسبی برای قرار دادن چنین روزی در تقویم است اما نه برای نمونه ‏ایرانی آن.‏

با این وجود امسال دست کم دو فروشگاه بزرگ اینترنتی و چند برند کفش و لباس در تهران چنین روزی – سوم آذر ماه - را ‏رسمیت دادند و مانند نمونه های خارجی هم صف خرید تشکیل شد و هم ترافیک خرید آنلاین. با این حال اعتراض های ‏مردمی به ویژه در شبکه های اجتماعی نشان داد که غالب کالاهای عرضه شده در این روز، حتی قیمتی بالاتر از زمان عادی ‏خود داشتند. در واقع خریداران با یک اتفاق عجیب مواجه شده بودند؛ به این ترتیب که فروشگاه ها ابتدا قیمت کالاها را تا دو ‏برابر افزایش می دادند و سپس کمتر از 50 درصد روی آن تخفیف می دادند. به بیان ساده تر، نه تنها تخفیفی در کار نبود ‏بلکه قیمت عادی کالا نیز افزایش یافته بود.‏

اگرچه نمی توان این موضوع را به تمامی کالاهای ارائه شده در این روز تعمیم داد اما تعدد این کالاها چنان سایه سنگینی ‏روی کل جمعه سیاه انداخته بود که کام بسیاری از خریداران را تلخ کرد.‏

به گفته کارشناسان چهار دلیل را می توان برای تخفیف های نجومی فروشگاه ها در دنیا یافت: یکی به خاطر اتمام تاریخ ‏مصرف کالاها، دوم به دلیل فصلی بودن برخی محصولات، سوم به علت از مد افتادن، چهارم به دلیل تغییر شغل فروشگاه.‏

اما اتفاقی که روز جمعه گذشته در کشور رخ داد تقریبا هیچ یک از این موارد را دربرنمی‌گرفت؛ در فروشگاه ها، صف خرید ‏حتی از شب گذشته شکل گرفت؛ اما عمده کالاهایی که به دست مشتریان رسید تخفیفی در قیمت آن اعمال نشده بود. این ‏موضوع به ویژه در فروشگاه های کفش که در این حراج شرکت کرده بودند به چشم می خورد.‏

در فروشگاه های اینترنتی وضع حتی بدتر بود. با ورود به ساعت 24 و آغاز روز جمعه سوم آذر، دو سایت مشهور فروش ‏اینترنتی کلیک باران شد و در همان دقایق اولیه سرور آنها پایین آمد.‏

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.