جمعه سیاه اینترنت؛ اختلال بیسابقه سایبری!
نقص فنی که در سیستم کلود مایکروسافت به وجود آمد باعث شد تا کامپیوتر تمام موسساتی که از آن استفاده میکنند تحت تاثیر قرار بگیرند و یک صفحه آبی برای بازیابی به نمایش درآید که به عقیده ایلان ماسک، بزرگترین شکست فناوری اطلاعات تاکنون بوده است.
به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، از اولین ساعات بامداد جمعه ۲۹ تیر، اختلال در برنامه آژور مایکروسافت که به عنوان ابر مجازی، دادههای اطلاعاتی در آن ذخیره میشود سبب از کار افتادن یا اختلال در سرویسهای اینترنتی در سراسر جهان شد که از آن برای بازیافت و پردازش اطلاعات استفاده میکنند.
این اختلال که از آمریکا تا ژاپن گسترده شد، سبب تعطیلی اغلب خدمات از جمله فرودگاهها، سیستمهای اطلاعاتی و امنیتی در مبادی ورودی و خروجی فرودگاهها، اختلال در برنامه قطارها، سیستم حمل و نقل، بانکهاو موسسههای مالی، بیمارستانها، رسانهها و شبکههای تلویزیونی و حتی تماس اضطراری شده است.
با این حال در برخی از کشورها از عصر روز جمعه این اختلال کاهش یافته و برخی شرکتها و موسسات موفق شدند به حالت عادی بازگردند.
این اختلال زمانی آغاز شد که برنامههای تحت ویندوز در رایانهها در اولین ساعت روز جمعه به روز رسانی شدند اما به دلیل یک نقص در برنامه،سیستم امنیتی ویندوز، سرویسهای آن را از دسترس خارج کرد.
یک متخصص فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی گفت: «نقص فنی که در سیستم کلود مایکروسافت به وجود آمد باعث شد تا کامپیوتر تمام موسساتی که از آن استفاده میکنند تحت تاثیر قرار بگیرند و یک صفحه آبی برای بازیابی به نمایش درآید، تا اینجا مشکل اصلی تقریبا برطرف شده اما این صفحه آبی همچنان روی بسیاری از کامپیوترها باقی مانده تا مانع از فرصتطلبی هکرها برای رخنه در برنامههای ویندوز از جمله آژور شود اما چنین واقعهای نشان میدهد که چگونه یک نقص فنی میتواند سبب یک اختلال جهانی گسترده شود.»
ایلان ماسک، مالک شبکه «ایکس» نیز آن را «بزرگترین شکست فناوری اطلاعات تاکنون» خواند.
جمعه آشوبزده
تعداد پروازهای لغو شده در جهان تا عصر جمعه به بیش از ۴۳۰۰۰ مورد رسید که اتفاقی کمسابقه است. بسیاری از پروازها روز جمعه در آمریکا لغو شدند اما تا عصر جمعه به تدریج وضعیت درحال بازگشت به عادیشدن است.
کارشناسان فناوری اطلاعات میگویند هنوز زود است تا درباره ابعاد خسارات مالی ناشی از این اختلال جهانی تخمین زده شود اما چنین واقعهای در روز جمعه نه تنها سبب ضرر و زیان موسسات مختلف شده بلکه بازار مالی جهان را نیز با ضرر هنگفتی روبرو کرده است.
در آمریکا سرویس امداد اضطراری ۹۹۹ دچار اختلال شدید شد و در این کشور و بسیاری از کشورهای دیگر دسترسی به کارت های اعتباری از جمله مستر و ویزا قطع شد و بسیاری از مردم با مشکلات بسیاری روبرو شدند. سیستم پرداخت در فروشگاههای بسیاری از شهرهای بزرگ از کار افتاد و حتی برخی از خودپردازها نیز از دسترس خارج شدند.
اختلال جهانی سبب شد تا مسئولان برگزاری المپیک نتوانند کارت شناسایی ورزشکاران و تیمهای همراه آنها را صادر کنند و در ساعات اولیه صبح دهکده المپیک نیز با مشکل از کار افتادن کامپیوترها روبرو شد. در برخی فرودگاهها از جمله هند و مالزی، خطوط هوایی ناچار شدند از وایت برد و یا کارت پرواز دستنویس استفاده کنند تا با ازدحام شدید در فرودگاهها مقابله کنند.
آشفتگی در بریتانیا
کارکنان ادارات و موسسات مختلف امروز صبح وقتی کامپیوترهای خود را روشن کردند با یک صفحه آبی روبرو شدند. این صفحه آبی باعث شد تا فرودگاههای بریتانیا از جمله «هیترو» که یکی از چند فرودگاه شلوغ جهان است، تقریبا از کار بیافتند.
بانکها و بورس لندن نیز از انجام فعالیت معمول خود محروم شدند. حتی شبکه«اسکای نیوز» و شبکه کودک «بی بی سی» برای مدتی از دسترس خارج شدند. سایر شبکههای رادیویی و تلویزیونی بریتانیا نیز دچار اختلال شدند. بیمارستانها و مراکز اورژانس و همچنین سیستم امداد با مشکلاتی روبروشدند که تا ظهر به حال عادی بازگشتند ولی اغلب قطارهای شهری و بینشهریدچار بینظمی یا توقف شدند. اما در ساعات بعدی به تدریج وضعیت بهتر شد و بسیاری از خدمات دروضعیت عادی شدن قرار گرفتند.
فروشگاه های زنجیرهای از جمله موریسونزو سینزبری با مشکل پرداخت از طریق کارت اعتباری روبرو شدند و بسیاری از خدمات دیگر تا ظهر جمعه بطور کاملمتوقف مانده بودند.
این آشفتگی سبب تشکیل جلسه کبرا، جلسه بحران مدیریت در بریتانیا شد تا به اختلالات فناوری اطلاعات رسیدگی شود و کیئر استارمر نخستوزیر بریتانیا در جریان آخرین تحولات درباره این بحران قرار گرفت.
پایان آشوب
با وجود عذرخواهی «کراود استرایک» که مسئول این بحران جهانی بود، اما سهام مایکروسافت و کراود استرایک به شدت سقوط کرد.
برخی شرکتها از جمله تسلا و حتی موسسههای ملی امنیت سایبری مانند سوئیس گفتند استفاده از کراود استرایک را کنار گذاشته یا به بازنگری درباره آن خواهند پرداخت.
به گزارش «اسکاینیوز» کارشناسان فناوری میگویند هفتهها طول خواهد کشید تا وضعیت به پیش از جمعه سیاه اینترنت بازگردد.
راهکار ۱۵ بار خاموش و روشن کردن کامپیوتر که مایکروسافت ظهر جمعه برای حل مشکل خلاص شدن از دست صفحه آبی ارائه کرد، برای بسیاری از موسسات راهگشا بود و اغلب موسسهها و صنایع از عصر جمعه درحال بازگشت به وضعیت عادی هستند.
این درحالی است که کاربرانی که از سیستمهای عامل اپل استفاده میکنندباردیگر فرصت یافتهاند تا درباره مزایای اپل قلمفرسایی کنند.
این درحالی است که بیش از ۷۴ درصد کامپیوترهای جهان به ویژه در موسسات دولتی و شرکتهای بزرگ از سیستم ویندوز استفاده میکنند.
رسانههای تخصصی فناوری اطلاعات بحران جهانی اختلال در خدمات اینترنتی را «بدترین» از نوع خود در تاریخ خواندهاند که میتواند زنگ خطر جدی برای امنیت سایبری باشد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید