شرکت شبکه مخابراتی بانکی تاسیس می شود
بانک مرکزی و شرکت مخابرات ایران برای راه اندازی شبکه اختصاصی ارتباطی بانک ها شرکتی با نام شابک راه اندازی می کنند.
به گزارش سیتنا به نقل از عصر ارتباط ، شابک که برگرفته از شبکه ارتباطی بانکی کشور است هماکنون در مرحله تشکیل هیات موسس قرار دارد و به زودی شرکت آن تاسیس میشود.
سهامدار عمده این شرکت، شرکت مخابرات ایران خواهد بود اما هنوز سهام قطعی هیچ کدام از شرکتهای درگیر در راهاندازی این شبکه مانند شرکت مخابرات ایران، بانک مرکزی، گروه ملی انفورماتیک مشخص نشده است.
علاوه بر سهامداری مخابرات ایران، بانک مرکزی و گروه ملی انفورماتیک در شابک ممکن است بانکهای کشور نیز به عنوان استفادهکنندگان از این شبکه سهامدار آن شوند.
شابک هماکنون در مرحله پیشطراحی بوده و توسط تیم مشترکی از گروه شرکتهای ملی انفورماتیک و شرکت مخابرات ایران و با نظارت بانک مرکزی پیادهسازی میشود.
گروه ملی انفورماتیک و شرکت مخابرات ایران در واقع بازوهای اجرایی راهاندازی این شبکه خواهند بود و بانک مرکزی نیز به عنوان سیاستگذار در حوزه بانکداری کشور بر عملکرد این طرح نظارت خواهد کرد.
یکی از مهمترین ویژگیهای شابک این است که به بانکها SLA داده و کیفیت خدمات و امنیت ارتباطات آنها را ضمانت میکند و در صورت به وجود آمدن کوچکترین مشکلی، طی قراردادی که با مشتریانش - بانکها- دارد به آنها جریمه میپردازد.
اجرایی شدن پروژه
ایجاد شبکه ابر مخابراتی بانکی کشور در یک دوره زمانی پنجساله یعنی بین سالهای 91 تا 95 برنامهریزی شده و قرار است طی این مدت 30 هزار ایستگاه کاری بانکی اعم از هر نقطهای که تراکنش در آن تولید میشود همچون پایانههای فروشگاهی، دستگاههای خودپرداز، شعب بانکی و کیوسکهای اطلاعرسانی تحت پوشش شبکه شابک قرار گیرند. هدف اصلی شابک، رفع برخی مشکلات کنونی ارتباطات بانکی و تامین امنیت تبادلات مالی است.
پروژه شابک در واقع از سه فاز تشکیل میشود. پس از طراحی مفهومی پروژه که طی 6ماهه نخست سال آینده صورت خواهد گرفت، فاز اول پروژه در تهران آغاز میشود. با توجه به اینکه تمام مراکز اصلی (Head Quarter) بانکهای بزرگ در تهران قرار دارند و عموما شعب ممتاز و سایتهای مهمشان در این شهر است، تصمیم گرفته شد فاز نخست پروژه شابک در تهران آغاز و در 50 مرکز مخابراتی تهران پیادهسازی شود.
بانک مرکزی امیدوار است با انجام این پروژه، سطح کیفیت خدمات و امنیت را در شبکه بانکی کشور افزایش دهد و مواردی چون قطعیهای ارتباطات استانی و زمان بسیار زیاد انتظار برای اخذ سرویس ارتباطی برای بانکها کاهش یابد.
طرح نهایی و جزییات این پروژه در آینده بسیار نزدیک توسط تیم مشترکی از گروه ملی انفورماتیک و شرکت مخابرات ایران تهیه شده و تجربه شرکت مخابرات ایران در شبکهداری در سطح کشوری و نیز دانش و تجربه گروه ملی انفورماتیک در طراحی و پیادهسازی سامانههای ملی بانکی، نوید اجرای طرحی جامع و موثر و افزایش سطح رضایتمندی مردم از خدمات بانکی را میدهد.
طراحی و پیادهسازی این طرح در سه لایه دسترسی (Access)، لبه (Edge) و هسته (Core) و در سه فاز انجام میشود و در انجام این پروژه بر طراحی متمرکز و یکپارچه تاکید شده است. فاز اول انجام این پروژه روی زیرساختهای مورد نیاز برای ایجاد این شبکه و استفاده از فیبرهای تاریک و خطوط پشتیبان مطمئن برای ایجاد هسته این شبکه متمرکز شده است و در این فاز سایتهای اصلی و مراکز داده بانکها و شعب ممتاز در سطح استان تهران تحت پوشش قرار خواهند گرفت. در فازهای دو و سه نیز سایر نقاط کشور به ترتیب تحت پوشش این شبکه قرار خواهد گرفت و پیشبینی میشود در مجموع امکانات این شبکه در بیش از 800 مرکز مخابراتی در سطح کشور پیادهسازی شود و نهایتا بیش از 30هزار ایستگاه کاری بانکی تحت پوشش این شبکه قرار خواهند گرفت.
شابک چه میکند؟
بانکهای کشور طی سالهای گذشته با توسل به خطوط MPLS، VSAT و خطوط بیسیم هر یک، شبکهای مخابراتی را برای خود ایجاد کردهاند که امکان قطعی این خطوط بدون اینکه قرارداد سطح کیفیت خدمات (SLA) مدون و مشخصی در میان باشد همیشه وجود دارد اما شابک میخواهد ضمانت کیفیت خدمات را به بانکها بدهد.
شابک خطوط ارتباطی زمینی، هوایی و بیسیم را که بانکها مورد استفاده قرار میدهند به گونهای مدیریت میکند تا در صورت قطعی هر یک از این کانالهای ارتباطی، کانال دیگری جایگزین شده و بانک هرگز با مشکل قطعی ارتباط مواجه نشود. در این شبکه سعی میشود سبد محصول متنوعی در لایه دسترسی در اختیار بانکها قرار داده شود تا بسته به نوع و اهمیت شعبه، ارتباطات شعبه با شابک اجرا شود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید