بررسی وضعیت ارائهی خدمات تلفن ثابت در کشور
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، ضمن بررسی وضعیت ارائه خدمات تلفن ثابت در کشور، بر سوء مدیریت در شرکت های مخابرات استانی، وجود تبعیضی ناخواسته و غیرعمدی در کشور و ضعف مراجع نظارت کننده بر بخش تاکید کرد.
به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری سیتنا، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری های نوین مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: از آنجا که تلفن ثابت، تلفن همگانی و دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات شهری و روستایی، زیرساختهای اساسی برای ارتباطات دهک های پایین درآمدی و اقشار آسیب پذیر به حساب می آیند، دولت موظف است برنامه های تعهد ارائه خدمات عام و دسترسی عموم مردم در هر استان و در کل کشور را معین و به تامین منابع مالی و تعیین مجری، اجرای آنها را عملی سازد.
در ادامهی این گزارش آمده است: وجود بیش از چهار میلیون منصوبه مازاد و عدم توانایی شرکت های مخابرات استانی برای اجابت 200 هزار تقاضای جدید و نوسانات شدید کنونی در ضریب نفوذ های استانی تلفن ثابت، کمبود تلفن همگانی و اتصال پرسرعت کابلی نسبت به میانگین های کشوری آنها، نشان از نوعی سوء مدیریت در شرکت های استانی مخابرات، وجود تبعیضی ناخواسته و غیرعمدی در کشور و ضعف مراجع نظارت کننده بر بخش دارد.
در ادامهی این گزارش خاطرنشان شده است: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باید استانداردهایی را در زمینه اعلام ماهیانه تقاضاهای اجابت نشده برای دریافت اشتراک تلفن ثابت و دسترسی به اینترنت، حداکثر مدت زمان توقف تقاضای اجابت نشده در لیست انتظار دریافت اشتراک جدید صوتی و داده ای و جرائم عدول از استانداردو حداکثر زمان توقف در لیست انتظار را تدوین و تصویب کند و آنها را به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ کند. همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید موظف به ارائه گزارش ماهیانه و سالیانه ، از وضعیت کیفیت و کمیت خدمات اپراتورها به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و کمیسیون های مجلس شورای اسلامی شود.
در پایان پیشنهاد شده است؛ بدیهی است که برای رسیدن به افزایش ضریب نفوذ خدمات تلفن ثابت از 36 درصد کنونی به درصدهای بالاتر ، انجام اقدامات زیر ضروری است:
• کیفیت خدمات تلفن ثابت ارتقا یابد،
• تعرفه ها و حق اشتراک اولیه برای مناطق کمتر توسعه یافته ، تعدیل شود،
• خدمات افزودنی بیشتری ارائه شود،
• بر تعداد خدمات ارزش افزوده اضافه شود،
• مدیریت روابط مشتری ایجاد یا کارآمد شود،
• از اطلاع رسانی، تبلیغات و بازاریابی فعال استفاده شود،
• اولویت های توسعه ای به استان هایی داده شود که ضریب نفوذ کنونی شان، زیر میانگین کشوری است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید