کدخبر :9779 پرینت
09 مهر 1392 - 19:51

گفت‎وگوی تفضیلی سیتنا با بنیانگذار دوره MBA حرفه‎ای در ایران

متن خبر

یکی از مهم ترین فاکتورهای داشتن جامعه ای پیشرفته و حتی کسب و کار موفق در دنیای امروز، داشتن مدیران کاردان و آموزش دیده و اعمال مدیریت درست و علمی است. در همین راستا موسسات آموزشی مختلفی در ایران، با هدف تربیت مدیران شایسته و ارتقاء دانش مدیریت تاسیس شده اند تا بر پایه این تعالیم و با پیشرفت مدیریت، جامعه نیز به سوی ترقی بیشتر سوق داده شود و کسب و کارها به سمت تعالی پیش روند به همین منظور خبرنگار سازمان خبری سیتنا با حامد دهنوی قائم مقام مدیرعامل در موسسه مشاوران، اولین موسسه ای که بنیانگذار دوره مدیریت حرفه ای (MBA حرفه ای) در ایران است، گفت‎وگویی داشته است که در ذیل می خوانید:

 

آقای دهنوی در ابتدا از پیشینه موسسه و چگونگی شکل گیری آن برایمان توضیح دهید؟

 

سابقه موسسه به سال 85 برمی گردد؛ اندیشه تاسیس از آنجا که جایگاه مهارت های کاربردی و خاصه علم مدیریت و موضوع دانش مدیریت به صورت یک موضوع خاص برای موسسه اهمیت پیدا کرد به وجود آمد و با توجه به شعار مجموعه؛ "مشاوران، مشاور مدیران است " و همچنین انجام  مطالعات زمینه ای در بحث آموزش عالی و شناسایی نقاط ضعف و قوت آموزش عالی در کشورمان و سایر کشورهای دنیا در علم و عمل مدیریت؛ که ماحصل آن چندین جلد کتاب منتشر شده است؛ در سال 87 با توجه به برنامه هایی که وزارت کار از طریق سازمان فنی و حرفه ایی که ارائه دهنده آموزش های فنی و مهارتی است، موسسه توانست مجوز تاسیس آموزشگاه از سازمان فنی و حرفه ای را بگیرد و به یک آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد تبدیل شد.

در این سال با همکاری سازمان فنی و حرفه ای، یک دوره در قالب دوره مدیریتی مهارتی پیشنهاد داده شد به نام  MBA حرفه ای یک ساله که برای اولین بار در کشور مطرح شد و سرفصل ها و سیلابس های آن طی مطالعاتی بیرون کشیده شد و با مطالعه و الگو برداری از مدارس کسب و کار موفق دنیا یا همان Business School ها، دوره ای طراحی شد که پاسخی به نیازهای کسب و کار مشاغل و حرف مختلف باشد، که طی آن تمام نیازها از جمله آموزشی، پژوهشی  مشاوره ای پاسخ داده می شود. در آن مقطع زمانی با توجه به اینکه طرح نوعی بود، سازمان حامی این طرح شده و فراخوانی داده شد برای شرکت های دولتی و خصوصی که مدیران و کارشناسان ارشد این دوره ها را سپری کنند که نزدیک به 300 شرکت مختلف، در آن مقطع در این دوره شرکت کردند.

موسسه مشاوران با نیت راه اندازی International Business School تاسیس شده تا پاسخی باشد به نیازهای کسب و کار در ایران.

 

لطفا در مورد دوره MBA حرفه ای توضیح دهید:

 

MBA حرفه ای یک دوره یکساله است که در قالب سه سطح برگزار می شود، در این سطوح مختلف، افراد با عرصه های مختلف کسب و کار آشنا می شوند که ابعاد مختلفی دارد، بخشی از آن سازمان و مدیریت آن است، ابعاد مالی سازمان، موضوع بازاریابی و فروش و توسعه بازار بعد منابع انسانی، رفتار سازمانی، رهبری در سازمان و تولید محصول و ارائه آن در بازار که مجموعه همه این مهارتها زیر چتر دوره ای به نام MBA حرفه ای قراردارد.

 

مخاطبان این دوره چه کسانی هستند، آیا داشتن مدرک دانشگاهی لازمه گذراندن این دوره‎ها است؟

 

عمدتا افرادی هستند که در درجه اول دستی بر آتش دارند یعنی در بازار کسب و کار مشغول کارند و از نزدیک، بازار کسب و کار را حس می کنند و با آن عجین هستند و با شرکت در این دوره ها به فراخور موضوع کاری و تخصصی که دارند و اینکه کدام بعد مدیریت برای آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است از کلاس ها بهره می برند و پاسخ نیاز های خودشان را می گیرند.

برای شرکت در این دوره، به عنوان پیش نیاز باید مدرک کارشناسی مدیریت داشته باشند و هم اینکه این افراد باید از حوزه کسب و کار باشند تا آمادگی پذیرفتن این مهارت ها را داشته باشند چون نیازها و دغدغه هایی که مدیران دارند؛ دانشجویی دوره کارشناسی ندارد. مدیران از این دوره می توانند به صورت کاربردی استفاده کنند و تجربیاتی که حین کار برای آنها بوجود می آید ارزشمند است. دانشجو به اندازه فردی که در این حوزه کار کرده دغدغه ندارد این افراد از بدنه میانی کارشناسی به بالا و مدیران میانی به بالا هستند.

 

آقای دهنوی آیا این دوره ها فقط مناسب سازمان ها و افرادی هستند که کسب و کارهای کلان و بزرگ دارند؟

 

از این بابت نمی توان محدوده و خط کشی ای قائل شد زیرا در کشورهای جهان سوم هنوز 80 درصد چرخ اقتصادی در دستان کسب و کارهای کوچک است از همه قشر و همه سازمان ها و شرکت ها اعم از بزرگ، کوچک، دولتی و خصوصی در این دوره ها شرکت کرده اند تا به امروز نزدیک به 1000 نفر این دوره ها را سپری کرده اند و با توجه با چهارچوب و برنامه ریزی که در مجموعه وجود داشته، افرادی که این دوره ها را می گذرانند یک ارزش افزوده و دانش تجمیعی کسب کرده اند. این دوره ها هم بخش نظری و تئوری دارد و هم عملی، افراد در طی دوره، کارهای عملی را به صورت موضوعی و Case Study متناسب با موضوع کسب و کاری که در آن مشغول هستند دارند. دوره های عملی طبق چهارچوبی که ما با بررسی هایی که روی متدهای Business School معتبر جهان انجام داده ایم طراحی شده اند و افراد موضوعات مخلتف را به صورت Case مورد مطالعه قرار می دهند و به صورت گزارش ها و مطالعاتی آنها را تدوین می کنند. این موضوع باعث ایجاد Data Base و یک پایگاه دانش برای استفاده افرادی که بعدا به مجموعه ملحق می شوند در می آید. تک تک افرادی که در این دوره ها شرکت می کنند از مدیران سازمان ها هستند و در صنعت خودشان صاحب نام هستند و شرکت آنها در این دوره ها نشاندهنده این است که افرادی مترقی هستند و با ادبیات پیشرفت و فراگیری آشنا هستند و ما این افراد را جزء خانواده مشاوران به شمار می آوریم و برنامه ما این است که از این افراد و تخصصی که دارند برای ارائه خدمات به سایر بخش های صنعت نیز با انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی و ایجاد بانک اطلاعاتی و تعامل با این دوستان بهره ببریم و از آنها تقاضا می کنیم که در اتاق فکر ما و برای تعامل با گروه های فکری که داریم یک حضور پیدا کنند تا یک راه حل واقعی نه صرفا تئوری و نظری برای آن قسمت از صنعتی که در آن فعال هستند ارائه دهند.

 

گواهینامه ای که به دانشپذیران اعطا می شود از طرف چه ارگان و سازمانی است؟

 

در همه کشورها برای آموزش های مهارتی و فنی ساز و کاری دارند که در کشور ما سازمان فنی حرفه ای متولی این موضوع است. بعد از موفقیت در آزمون، سه مدرک و گواهینامه رسمی از وزارت کار و امور اجتماعی برای افراد صادر می شود که از نظر جهانی بسیار معتبر است. چرا که دروهایی که سازمان فنی و حرفه ای استاندارد می کند و چهارچوبی که ایجاد می کند زیر نظر ILO جهانی و سازمان جهانی کار است یعنی کد استانداردی که به این دوره ها تعلق می گیرد از نظر بین المللی در همه کشورها پذیرفته شده است. در گواهینامه هم این کد استاندارد برای افراد ثبت می شود که این موضوع اعتبار این دوره و مدرک را چند برابر می کند. علاوه بر اعتبار جهانی که این گواهینامه دارد مخصوصا برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند و یا می خواهند در خارج از ایران کسب و کاری به راه بیاندازند مزایای دیگری دارد از جمله دریافت گواهینامه دوره MBA یکساله از وزارت علوم تحقیقات و فناوری، قابلیت ترجمه رسمی جهت اشتغال در خارج از کشور، معرفی جهت ارائه انواع تسهیلات مورد تایید وزارت کار و اشتغال زایی، ایجاد رزومه الکترونیک مورد تایید وزارت کار ( برابر با دو سال سابقه کار) و امکان تطبیق با نظام های مهارت.

فراگیران با شرکت در این دوره می توانند از بانک مقالات موسسه که شامل 600 مقاله تخصصی مدیریتی است استفاده کنند. همچنین  امتیاز مشاوره با اساتید موسسه در زمینه بهبود کسب و کار شخصی و سازمانی خود، عضویت در سایت انجمن مدیریتی و امکان شرکت در دوره های Mini MBA بازاریابی, استراتژیک و منابع انسانی با 50 درصد تخفیف را نیز بدست می آورند.

ارائه مباحث کاربردی و مهارتی توسط اساتید مجرب و آشنا سازی مدیران با ارکان مدیریتی تفکر استراتژیک، مدیریت بازاریابی و فروش مدیریت مالی و مدیریت منابع انسانی، باعث تغییرات قابل توجهی در نگرش و در نتیجه، در رفتار و عملکرد مدیران دارد. حتی این تغییرات در زندگی شخصی و همچنین در زمینه های شغلی باعث ارتقاء توانمندی و اثر بخشی چشمگیری برای افراد به همراه دارد.

 

IMG_9938.JPG

 

دوره MBA حرفه ایی چه رشته ای از مدیریت را در بر می گیرد و افراد با چه مفاهیمی آشنا می شوند؟

 

در دانشگاه رشته ای به نام مدیریت اجرایی داریم که در ایران MBA ترجمه شده البته به اشتباه. موضوعی که وجود دارد این است که به عنوان یک علم میان رشته ای و کاربردی مطرح است و حد و مرز مشخصی نمی توان برای آن قائل شد؛ در واقع هر کاری برای اجرایی شدن به مدیریت احتیاج دارد.

در دوره MBA با برنامه ریزی هایی که ما در موسسه انجام داده ایم و مدام در حال توسعه و ارتقاء کیفیت آن هستیم سعی کرده ایم پاسخی به تمامی نیازها و مهارت های مدیریتی داشته باشیم, افرادی که در این دوره شرکت می کنند به طور عمومی با مفاهیم رهبری سازمان، شناسایی ساختار سازمان، نیروی انسانی سازمان، چگونگی برنامه ریزی در سازمان، کنترل منابع مالی و بودجه و بسیاری مفاهیم دیگر آشنا می شوند. چیدمان دروس به صورتی است که در سطوح مختلف رده بندی شده، در سطح اول با مباحث اصول بنگاه داری و اصول کار در بازار کسب و کار آشنا می شوند. در سطح دوم با اصول مدیریت و بهینه سازی رهبری کسب و کار و در سطح سوم با مبحث توسعه بنگاه و بنگاه سازی آشنا می شوند. همچنین یکسری مهارت های تکمیلی مناسب با نیازهای بازار و تحولاتی که در حوزه کسب و کار وجود دارد بدست می آورند و با ورود به عصر جدیدی که عصر فناوری اطلاعات است، با خلق مدل های جدید کسب و کار که پیش تر موضوعیتی نداشته آشنا می شوند. آشنایی با بحث کارافرینی، کسب و کار الکترونیک که امروزه اهمیت زیادی دارد و همینطور جهت گیری به سمت مباحث مارکتینگ؛ که در حوزه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وجود دارد. همانطور که می دانیم در حوزه مارکتینگ هزینه کمتری از نظر نیروی انسانی صرف می شود ولی برد و نفوذ بیشتری دارد. ما تلاش داریم با بروز رسانی اطلاعات و مطالعاتی که روی Business Schoolهای موفق جهان داریم همه این مفاهیم و مباحث را با بالاترین کیفیت به دانشپذیران ارائه دهیم. در واقع کیفیت در آموزش هدفی است که ما سرلوحه کار خود قرارداده ایم و پایبند آن هستیم.

با توجه به المان ها و ضوابطی که در بحث آموزش وجود دارد می توان گفت آموزش سه ضلع دارد، ضلع فراگیران که باید با یک هدفمندی و برنامه ریزی شناسایی شده باشد و فراگیران نیاز درونی برای آموزش احساس کنند و انگیزه لازم برای پیشرفت را داشته باشند تا آموزش بیشترین اثر بخشی را داشته باشد.

موسسه مشاوران روی این موضوع تاکید دارد که افرادی که برای ثبت نام مراجعه می کنند متناسب با نیاز آنها در دوره ها شرکت کنند چون این امر تضمین کننده این مهم است که نتیجه کار اثر بخش باشد. به خاطر همین موضوع در مقدمه کار مشاوره ای برای تعامل با سازمان و بررسی نیازهای آنها داریم و با نیروی انسانی و مدیریت سازمان گفتگویی در قالب مشاوره برای شناسایی نیاز سازمان انجام می شود. و درخور آن، کار آموزشی مشاوره و طرح درس انجام می شود ما معتقدیم نمی توان یک نسخه برای نیاز همه سازمان های نوشت و باید در تعامل و Interaction باشیم.

ضلع دومی که در آموزش وجود دارد پیمانه و محتوای آموزش است که باید به درستی انتخاب شود و همه نگرانی و دغدغه ما در مجموعه مشاوران این است که بتوانیم مدام با بازبینی هایی که انجام می دهیم در کنار سخت گیری های به جای سازمان فنی و حرفه ای برای طراحی سرفصل های آموزشی، آن چیزی که نیاز روز جامعه و افراد است را به آنها منتقل کنیم.

ضلع سوم فرادهنده و اساتید هستند که در پروسه آموزش باید در کنار فراگیران حضور داشته باشند, افتخار موسسه مشاوران از ابتدا این بوده که از کادر علمی و هیئت علمی مجرب استفاده می کند و همیشه در حال تقویت و بازبینی این اساتید است و در تعامل با اساتید برای انتقال نیازهاست و انتخاب افرادی که هم عالم باشند و هم بتوانند در میدان عمل پاسخگو باشند کار سختی است ولی آنچه که ما انجام داده ایم و آن را رسالت خود می دانیم، انتخاب افراد برجسته ای است که بتوانند در بازار پر چالش و پر از نوسان امروز موفق باشند و بازار کسب و کار را از آفت ها و آسیب های اقتصادی دور نگه دارند.

  

آیا اساتید شما جزء اساتید دانشگاهی هستند یا خود جزء مدیران موفق جامعه هستند؟

 

ما در این مدت افراد مختلفی را تجربه کرده ایم اما به طور شفاف در دوره های MBA و آموزش مهارتی می توان گفت افرادی که صرفا نظری باشند و یا هیئت علمی های صرفا دانشگاهی، خیلی کمتر موفق بوده اند. بخشی از هیئت علمی ما جزء مدیران سازمان های موفق هستند و از تجربیات و مواردی که در پیشه خود داشتند در کلاس در قالب موارد علمی به افراد ارائه می دهند، در قالب کارهای مشاوره ای و حتی مطالعات عمیق و میدانی که در بازار کسب و کار و جنبه های مختلف آن وجود دارد فعالیت دارند و در واقع پژوهشگران میدانی هستند.

 

ماهیت موسسه به چه صورت است؟ در مورد عملکردهای موسسه و فعالیت هایی که انجام می دهد بیشتر توضیح دهید؟

 

ماهیتی که موسسه به عنوان Business School  دارد شامل خدمات متفاوتی است که در زمینه های مختلف کسب و کار به موسسه ارجاع داده می شود، بخشی از آن، با توجه به تجربه ای که در تعامل با سازمان های مختلف داشتیم بحث آموزش است و بخشی هم مشاوره هایی است که از موسسه خواسته می شود، ارائه مشاوره خدمات بازاریابی و فروش و رفع نیازهای سازمان ها با توجه به تعاملی که با آنها داریم و همچنین بحث های پژوهشی و تحقیقاتی.

 

IMG_9945_0.JPG

 

آیا خدمات شما در سراسر ایران ارائه می شود و نمایندگی فعالی در ایران دارید؟

 

رسالت ما در مجموعه مشاوران، ارائه خدمات به سراسر کشور است؛ حقیقتی که در جامعه ایران وجود دارد این است که 3/2 از امکانات و ظرفیت های که وجود دارد در تهران متمرکز شده اند. در چند سال گذشته ما نزدیک به 20 نمایندگی فعال در ایران داشتیم، ولی برای ارائه کیفیت بهتر در بخش آموزش ما قصد داریم شبکه نمایندگی ای ایجاد کنیم که کاربردهای مختلفی داشته باشد که یکی از آنها بحث شبکه سازی و دیگری دسترسی آسان و راحت به خدمات موسسه است، برای ایجاد پایگاه در نقاط مختلف برنامه ریزی جدیدی انجام داده ایم و نظام و چهارچوب قوی تری ایجاد کرده ایم و روی اعطای نمایندگی و چگونگی عملکرد نمایندگی ها بازبینی صورت گرفت و شرایطی برای تایید صلاحیت نمایندگی ها پایه ریزی شده که از بین همه تقاضا ها و پروپوزال های درخواست نمایندگی، امتیاز بندی شدند و با این اوصاف در حال حاضر حدود 5 نمایندگی را انتخاب کرده ایم تا به ادامه فعالیت بپردازند.

 

در مورد همتاهای خود و سایر آموزشگاه هایی که در این زمینه فعالیت دارند چه نظری دارید؟ آیا مشخصه ای دارید که از سایرین برتر باشید؟

 

در زمینه آموزش به اعتقاد من متاسفانه کمتر کار علمی انجام می شود کاری که مبتنی و برخاسته از مطالعاتی که در سطح جامعه باید صورت بگیرد و منطبق با سطح بین المللی باشد.

ما توجه به ماهیتمان به عنوان Business school باید بتوانیم اثبات کنیم که تا چه اندازه با ایده آل های که در سطح جهان وجود دارد نزدیک هستیم. با یک نگاه به بازار آموزش ایران می بینیم این اتفاق کمتر می افتد و این ضعفی است که وجود دارد و عملا باعث شده است نگاه و اعتمادی که باید وجود داشته باشد کم رنگ تر شود.

مهم ترین موضوعی که ما روی آن کار می کنیم علمی کار کردن است. چون معتقدیم علم هر موضوعی بهترین روش انجام آن کار است. شاید لفظ بازاری کار کردن را نباید استفاده کرد ولی به نظر می آید برایندی که در حال اجراست و مجموعه ای که در این عرصه وجود دارد به نوعی دیدگاه، دیدگاه بازاری و کسب سود است و وقتی این نگاه به یک موضوع غالب شود کیفیت و اثر بخشی مطلوب را ندارد. پرداختن به ظواهر کار موردی است که بیشتر روی آن تمرکز شده، غصه ای که در دل من است این است که چرا این عرصه را با کارهای بی کیفیتی که انجام می دهیم زخمی می کنیم وقتی این فضا وجود دارد قاعدتا فرصتی برای انجام کار بهتر به وجود می آید ما تلاش کرده ایم با الگو برداری از Business School  های موفق دنیا و ارائه آن با بهترین کیفیت در ایران جلو برویم و در اینجا باید از سازمان فنی و حرفه ایی تشکر کنیم که با حمایتی که با پذیرفتن این چهارچوب از موسسه داشته است و آن را مورد استقبال قرار داده است توانستیم در این راه جلو برویم. اعتقاد ما بر این است که کیفیت را باید حفظ کرد و این عرصه را زخمی نکرد برای رسیدن به این مهم حتی گاهی از درآمدی که باید داشته باشیم صرف نظر کرده ایم.

در فضای موجود با ایجاد شبکه سازی و پایگاهی برای ارتباط و connection سعی کرده ایم تسهیل گری کنیم و هم افزایی ایجاد کنیم که این هم افزایی نیاز به مطالعه و همت زیادی دارد که سعی می کنیم بستر درستی ایجاد کنیم.

شعاری که در بازار کار ایران وجود دارد این است که یا باید اولین باشید یا بهترین. ما به عنوان بنیان گذار MBA حرفه ای در ایران اولین بوده ایم و همه تلاشمان بر این است که با استفاده از پتانسیل های موجود و به جریان انداختن آنها و ایجاد پایگاه های علمی و مطالعاتی و ایجاد اتاق فکر در مجموعه مشاوران در زمینه های مختلف و استفاده از دانش و تخصص تک تک افرادی که وارد خانواده مشاوران می شوند و به جریان انداختن آن، طی تعامل هایی که با آنها داریم بهترین هم باشیم.

در واقع پایبند بودن به اصول آموزش علمی، بحث انتخاب کردن مخاطب و فراگیران، طراحی دوره ها و ارتباط با اساتید با تجربه و پایبندی به متدولوژی علمی و پایش مدام فیدبک هایی که از برگزاری دوره ها می گیریم، مجموعه مشاوران به عنوان یک Business School به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شود.

 

به غیر از دوره MBA  حرفه ای شما چه دوره هایی برگزار می کنید؟

 

یکی ار خدمات و محصولاتی که موسسه مشاوران مبدع آن بوده در قالب بحث مدیریت دوره Mini MBA  است. این دوره برای کمک به مدیران عامل و ارشد سازمان ها طراحی شده است که قصد دارند مهارت ها و دانش های کاربردی مدیرانی که فرصت کافی برای شرکت در دوره های یکساله MBA را ندارد افزایش دهد که در طی 6 روز بر اساس استانداردهای روز برگزار می شود در این دوره به مدیرانی که با اجرایی نمودن برنامه ای در سازمان خود با مشکل مواجه هستند کمک می شود، هوش تجاری آنها شکل مناسبی به خود می گیرد,، ظرفیت آنها برای رهبری افزوده می شود می توانند تحلیل مناسبی از فرصت ها و تهدیدات در کسب و کار خود بدست آورند. توانایی بالایی برای تفکر در شرایط بحرانی و اجرای عملیات استراتژیک بدست می آورند. سرعت، دقت و کیفیت در انتقال مباحث پیدا می کنند این دوره با توجه به نیاز آموزشی فراگیران هدفمندی می شود و کاملا کاربردی وCase Study  است.

دوره دیگری که برگزار می شود دوره های مهارت آموزی مدیر دفتری، مسئول دفتری و منشی گری است. با توجه به اهمیت بسیار زیاد روابط عمومی در علوم مختلف خصوصا علم بازاریابی، شغل منشی گری به یک لزوم برای شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی تبدیل شده است و داشتن دانش، مهارت و آگاهی از کلیه استانداردهای آموزشی این شغل به یک امر بدیهی تبدیل شده است. این دوره با استفاده از استانداردهای معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری، معاون راهبردی منابع انسانی و همچنین سرفصل های دوره کاردانی منشی گری وزارت علوم و تحقیقات و به منظور اثر بخشی بیشتر و ارتقاء کیفی این دوره برگزار می شود.

مزایای این دوره، آموزش با استفاده از شیوه های آموزشی نوین (پخش فیلم، Case Study, Case Presentation  و ...), بررسی رموز موفقیت منشی گری، امکان ارزیابی سطح یادگیری فراگیران و ارائه گزارش به سازمان های متقاضی، معرفی مهارت آموزان ممتاز دوره به سازمان ها و شرکت های متقاضی، ارائه سه مدرک رسمی از سازمان فنی و حرفه ای است. قابل ذکر است گذراندن این دوره معادل با یک سال سابقه کار است.

با گذرندان این دوره شرکت کنندگان آمادگی لازم برای شغل پر کاربرد و در عین حال حساس منشی گری پیدا می کنند. تسهیل در عملکرد مدیران و بهبود کارایی منشی ها، افزایش و ارتقای توانمندی های مسئولین دفاتر و منشی ها در برخورد حرفه ای با مافوق و ارباب رجوع، افزایش مهارت در حوزه های مدیریت امور دفتری و دبیر خانه، نامه نگاری و گزارش نویسی اداری، ارتباط با مشتری و تکریم ارباب رجوع، کسب دانش و مهارت های عملی به منظور بهبود بخشیدن به مدیریت و سازمان دهی امور دفتری، به دست آوردن توانایی های لازم برای برنامه ریزی و اولویت بندی فعالیت های مختلف است. این دروه آموزشی در سه ترم و به مدت 202 ساعت برگزار می شود.

دوره دیگری تحت عنوان ارتباط موثر با بیماران در مراکز درمانی است که در 8 ساعت برگزار می گردد. این دوره با همکاری سازمان فنی و حرفه ای برگزار می شود و در پایان دوره گواهی نامه شرکت در دوره اهدا می شود.

دوره کوتاه مدت دیگری که با همکاری سازمان فنی و حرفه ای برگزار می گردد دوره 8 ساعته اصول و فنون انتظامات و حراست است و در پایان دوره گواهینامه شرکت در این دوره اهدا می گردد.

دوره بعدی، دوره آموزشی فنون پیشرفته پذیرایی و آبدارخانه است که در 8 ساعت و با همکاری سازمان فنی و حرفه ای برگزار می گردد و در پایان دوره گواهینامه شرکت در این دوره اهدا می گردد.

یک دوره آموزشی نیز در صنعت بیمه داریم که شامل شش جلسه آموزشی کاملا کاربردی و به صورت مطالعات موردی است که گواهینامه ارائه شده به دانش پژوهان مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و علاوه بر دروس اصلی، سمینارها و تور کارگاه های آموزشی مدیریتی نیز جهت تقویت مهارت های کاربردی ارائه می شود.

کارگاه های آموزشی مانند بانکداری و دوره های زبان، ویژه مدیران نیز از دیگر دوره های آموزشی مجموعه است.

یکی دیگر از محصولات و خدمات موسسه بسته های آموزشی مکاتبه ای مدیریت شامل فیلم سمینارها، اسلایدها، کتابها و جزوات کارگاه های آموزشی با پشتیبانی اینترنتی است که برای اولین بار طبق متدولوژی NIIT که یک متدولوژی موفق و پذیرفته شده در آموزش مدیران دنیاست تهیه شده است.

علاوه بر ارائه دروه های فوق، سمینارهای حرفه ای نیز برگزار می شود که با هدف تصمیم گیری های درست از طریق شناخت عمیق تر و دقیق تر محیط رقابتی پیرامون فضای کسب و کار خود شکل گرفته است. این دوره در سه سطح طراحی و برگزار می شود؛ سمینارها و کارگاه های ویژه مدیران ارشد, سمینارها و کارگاه های ویژه مدیران میانی, سمینارها و کارگاه های ویژه کارشناسان.

 

IMG_9958.JPG

 

از افتخاراتی که موسسه در طی این سال ها بدست آورده توضیح دهید؟

 

موسسه مشاوران مفتخر است برای اولین بار در ایران با نگاه حرفه ای به مدیریت دوره استاندارد MBA حرفه ای را زیر نظر وزارت کار طراحی و برگزار کند. برای اطمینان از کیفیت آموزش و توسعه علم مدیریت نهاد مرجعی به نام بنیاد اروپایی توسعه مدیریت (EFMD) وجود دارد که موسسه مشاوران جهت گیری راهبردی خود را بر اساس این استاندارد تنظیم کرده است و سرفصل ها و محتوای آموزشی دوره مدیریت بر اساس استاندارد EFMD طراحی شده است.

موسسه به عنوان طراح اولین بسته آموزشی تلفیقی در حوزه مدیریت پیشتاز است و تا کنون به کارکنان بیش از 360 شرکت معتبر و به بیش از 1000 نفر آموزش داده است. شرکت ها و صنایع مختلفی از جمله صنایع خودرو سازی،‌ صنایع غذایی،‌ صنعت ساختمان،‌ بانک ها و بیمه ها و شرکت های خدمات فنی مهندسی و IT و همچنین حوزه های مختلف دیگر را میزبانی کرده است.

ما مفتخر هستیم که دارای لوح تقدیر از چهارمین و پنجمین جشنواره توزیع و پخش در حوزه خدمات هستیم.

موسسه تندیس زرین از همایش ملی بزرگان نوآوری در تولید و خدمات را دریافت کرده است.

دارای قرارداد همکاری آموزشی با دانشگاه بین المللی لیم کوک وینگ مالزی است و همینطور دارای رتبه درجه یک(ب)‌آموزشی از موسسه کار و تامین اجتماعی می باشد. دارای تفاهم نامه همکاری با انجمن مدیریت استراتژیک (راهبردی)‌ ایران است. مجری برگزاری دوره های آموزشی از طرف اتحادیه انجمن های علمی کشورمی باشد و همچنین موسسه مشاوران به عنوان اولین آژانس اعتبار سنجی در حوزه آموزش در ایران، مشغول به کار است.

 

در مورد چشم اندازی که برای آینده مشاوران دراید صحبت بفرمایید؟

 

هدف ما این است که به عنوان یک Business School واقعی به پایگاهی برای حوزه های مختلف صنعت و حوزه های کسب و کار که به فراخور نیازشان به ما مراجعه می کنند و به دنبال پاسخ مناسب هستند تبدیل شویم. بخشی از این نیاز با ایجاد ارتباطات و ایجاد شبکه ارتباطی که در موسسه شکل گرفته پاسخ داده می شود که البته در حال تقویت آن نیز هستیم. ارتباط در بازار کسب و کار یکی از شاخص های مهم است به نوعی Stand alone  کار کردن یا متکی به خود بودن، هم پر هزینه است و هم ریسک و خطر بالایی دارد به همین منظور به دنبال توسعه و تقویت مشارکت ها و همکاری ها هستیم و از شبکه ارتباطات و Data Base  های موضوعی که وجود دارد و همچنین استفاده از متخصصین مختلف،‌ برای رسیدن به موفقیت بیشتر کمک می گیریم. موسسه به عنوان تسهیل گر و رابط درکنار دانشپذیران حضور دارد، این جهت گیری استراتژیک ماست و در واقع با توجه به شبکه سازی که با کمک زیر ساخت های نرم افزاری ایجاد کرده ایم بستری فراهم آورده ایم که ‌این امر با حضور موسسه هم در جامعه و هم با توجه به اهمیتی که فضای وب و دنیای مجازی دارد و حضور در این فضا محقق شده و ‌سعی کرده ایم شبکه غنی و محصولات و خدمات به روز شده ای را در عرصه های مختلف کسب و کار فراهم کنیم.

ما قصد داریم به عنوان تخصصی ترین مرکز ارائه دوره های آموزشی جهت ارتقاء مهارت های مدیران در کشور مطرح باشیم و بالاترین سهم در آموزش مدیران ارشد موسسات خصوصی و دولتی در بین مراکز آموزشی را داشته باشیم.

یکی دیگر از چشم اندازهای موسسه، ارائه برترین متدهای نوین و پیشرفته جهانی با الگوهای ایرانی است.

 

با چه شرکت ها و سازمان هایی همکاری دارید؟

 

از همکاران استراتژیک موسسه می توان از سازمان فنی و حرفه ای، ‌وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی،‌ انجمن مدیریت راهبردی(استراتژیک)‌ایران، موسسه ACC انگلستان،‌ دانشگاه LIMKOKWING، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی،‌ استانداری تهران و همچنین ایز ایران نام برد.

 

IMG_9990.JPG

 

در حوزه خود چه کمبودهایی احساس می کنید و از سازمان های مربوطه چه توقع و درخواستی دارید؟

 

انتظار داریم به موضوع آموزش مدیریت و مدیریت کاربردی توجه بیشتری شود. بخشی از این بحث برمی گردد به وظیفه ما فعالان این حوزه و بخشی به استقبالی که مراجع ذی صلاح به علم مدیریت دارند که باید تخصصی تر شود.

اشاره به جایی می دانم به این سخن پروفسور حسابی که در پاسخ به این سوال که چطور می توان عشق به پژوهش و مطالعه را در کودکان و نوجوانان خود از همان سنین پایین ایجاد کنیم؟ ایشان در پاسخ گفتند: در درجه اول باید به مقام عالم و دانشمند ارزش و جایگاه داده شود.

قائل شدن این جایگاه و ارزش باعث ایجاد انگیزه است که مهمترین رکن در آموزش است. متاسفانه در بحث مدیریت و Administration و کسب و کار کمتر نگاه علمی وجود دارد. که اخیرا در حال تقویت است.

خواهش و تقاضایی که من به عنوان یکی از فعالان این حوزه دارم این است که ارزش بیشتری به مدیران و انتخاب آنها داده شود و به مهارت ها و آموزش هایی که این افراد باید ببینند بیشتر توجه شود.

در تعریف مدیریت آمده است که؛ مدیریت هم علم است و هم هنر. یک فرد خوب لزوما یک مدیر خوب نیست، برای موفقیت در این حوزه باید هنرمندانی به عنوان مدیر انتخاب شوند که مجهز و مسلط به علم مدیریت هم هستند و این نگاه تخصصی در انتخاب مدیران و ایجاد فضا برای آموزش و ارتقاء آنها خیلی اهمیت دارد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.