وزیر ارتباطات: به عنوان نماینده ایران در مجامع بینالمللی از شرکت ثریا شکایت خواهیم کرد
وزارت ارتباطات روز شنبه هفته گذشته، سه روز پس از گم شدن کوهنوردان ایرانی در ارتفاعات برودپیک پاکستان، با پیگیری شماره تلفن همراه ماهوارهای ثریا که در اختیار کوهنوردان بوده است، از نمایندگی این شرکت در ایران «شرکت ارتباطات تلفن آسیا» درخواست کمک کرده است. وزیر ارتباطات میگوید: پس از این مرحله با تماس تلفنی که با سفیر ایران در امارات برقرار کردیم، ایشان تمامی تلاش خود را در راستای دریافت مختصات کوهنوردان ایرانی از شرکت ثریا کرد و جالب اینجاست که مدیران این شرکت به دلایل مختلف از ارایه اطلاعات در ساعتهای اولیه سر باز زدند.
به گزارش سیتنا (citna.ir)، در این زمینه ورزش ایرانی با محمدحسن نامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفتوگو کردهاست که متن آن در ادامه آمده است.
وزارت ارتباطات چه زمانی مامور گرفتن اطلاعات جغرافیایی از شرکت ثریا شد؟
در حدود ساعت یک و نیم بعداز ظهر روز شنبه رییسجمهوری با تماس مستقیم با بنده اعلام کردند که هر چه سریعتر مختصات کوهنوردان را از شرکت ثریا بگیرید و در اختیار گروه جستوجو قرار دهید. پس از تماس آقای احمدینژاد، همکاران ما سریعا با آقای محقق، مدیرعامل شرکت ارتباطات تلفن آسیا که نمایندگی شرکت ثریا در ایران را دارد، وارد مذاکره شدند. در اطلاعات اولیه ارایه شده توسط نماینده ثریا اعلام شد که کوهنوردان ما از مرزهای پاکستان خارج و وارد مرزهای چین شدهاند. پس از دریافت این اطلاعات موضوع را سریعا از سفیر ایران در چین پیگیری کردیم که نهایتا مشخص شد که این عزیزان در منطقه بیطرف قرار گرفتهاند.
در این مرحله موضوع را از شرکت اصلی ماهوراه ثریا در امارات پیگیری کردید؟
بله. پس از این مرحله با تماس تلفنی که با سفیر ایران در امارات برقرار کردیم، ایشان تمامی تلاش خود را در راستای دریافت مختصات کوهنوردان ایرانی از شرکت ثریا کرد و جالب اینجاست که مدیران این شرکت به دلایل مختلف از ارایه اطلاعات در ساعتهای اولیه سر باز زدند. جای تاسف بسیار دارد که سازمانهای بینالمللی که دم از حقوق بشر میزنند، در این موضوع چهره واقعی خود را نشان دادند و هر چه ما تلاش میکردیم که برای نجات جان سه انسان، اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند، با وجودی که میدانستند با توجه به مشخصاتی که ما دادیم و مکانی که کوهنوردان حضور دارند هیچ موضوع دیگری جز نجات جان آنها وجود ندارد، باز هم اطلاعات را به ما نمیدادند و فردی به نام یاسر جاسم که مسوول این موضوع بود، با ما همکاری نمیکرد.
شنیده شده که حتی وزارت ارتباطات نامهای رسمی به ثریا داده و آنها نیز در پاسخ رسما اعلام کردهاند که حاضر به همکاری نیستند.
ما نامهای را با هماهنگی نمایندگی این شرکت در داخل ایران برای مدیران ثریا ارسال کردیم که باز هم حاضر به همکاری نشدند که نهایتا ما توانستیم از طریق نماینده این شرکت تلفن ماهوارهای کوهنوردان را 100 دلار شارژ کنیم تا ارتباط آنها با ماهواره قطع نشود و در نهایت با ورود سایر دوستان به موضوع، توانستیم اطلاعات مختصات کوهنوردان ایرانی را 48 ساعت بعد «دوشنبه هفته گذشته» از ثریا بگیریم. براساس آخرین اطلاعات دریافتی جمعه شب هفته گذشته آیدین بزرگی یکی از کوهنوردان ایرانی در آخرین تماسی که با یکی از بستگان خود داشته اعلام میکند که با دو کوهنورد دیگر نزدیک به 80 متر فاصله دارد و درخواست کمک کرده است و این آخرین تماسی بوده که از طریق این تلفن همراه برقرار شده است.
با توجه به برخوردی که مدیران ثریا در این زمینه داشتهاند که روند نجات کوهنوردان را مختل کرده است، آیا وزارت ارتباطات مسیرهای قانونی برای مجازات این شرکت را پیگیری خواهد کرد؟
قطعا در این زمینه حقوقدانها میتوانند پاسخ مناسبتری بدهند؛ اما ما به عنوان نماینده ایران در مجامع بینالمللی از شرکت ثریا شکایت خواهیم کرد.
انتهای پیام
دیدگاهها
افزودن دیدگاه جدید