آیا خرید اینترنتی بلیت قطار واقعا یک هفت خوان است؟
رسانههای مختلف باید در نظر داشته باشند که بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک صنعتی است که روز به روز گسترده تر و فراگیر تر میشود و در این زمینه ضعفهایی هنوز وجود دارد و این وظیفه رسانهها است که در این زمینه به مردم آموزش دهند و در ترویج فرهنگ استفاده درست از آن کمک کنند نه اینکه با انتشار نوشتههای مغرضانه روی گرایش مردم تاثیر منفی بگذارند.
به گزارش سیتنا (citna.ir)، سایت way2pay با انتشار یادداشتی تحت عنوان "آیا خرید اینترنتی بلیت قطار واقعا یک هفت خوان است؟" آورده است: با نزدیک شدن به ایام عید معمولا خانوادهها برای مسافرتهای نوروزی خود برنامه ریزی میکنند و معمولا ترجیح میدهند قبل از شروع تعطیلات بلیتهای اتوبوس یا قطارشان را به شکلی رزرو کنند تا خیالشان راحت شود که به مشکلی بر نخواهند خورد.
به همین دلیل، تقریبا دو سالی است که خرید اینترنتی بلیت اتوبوس و قطار با استقبال گرمی از سوی مردم مواجه شده است. امسال هم شرکت رجاء بیش از ۲۲ درصد از ظرفیت کل صندلی های ایجاد شده برای نوروز ۹۲ را به سهمیه اینترنتی بلیت اختصاص داده که معادل ۲۹۰ هزار صندلی است.
قضیه «هفت خوان» از کجا شروع شد؟
اواخر بهمن و اویل اسفند ماه امسال هم مثل سال قبل پیشفروش اینترنتی بلیت اتوبوس و قطار آغاز شد تا مردم فرصت کافی برای خرید اینترنتی بلیت مقصد مورد نظر خود داشته باشند، اما این کار ظاهرا به مذاق گروه خاصی خوش نیامده است و سعی در تخریب گرایش مردم به خرید اینترنتی بلیت داشتند.
با شروع پیش فروش اینترنتی بلیت قطار مطلبی در یکی از رسانههای کشور منتشر شد تحت عنوان «هفت خوان خرید اینترنتی بلیت قطار» که متاسفانه به سرعت توسط دیگر رسانهها کپی و منتشر شد. نویسنده این مطلب ظاهرا یا خیلی با روند خرید اینترنتی بلیت قطار در دنیا آشنایی نداشته و یا کلا هدفش تخریب گرایش مردم به خرید اینترنتی بلیت قطار بوده است.
تقلید کورکورانه رسانهها از یکدیگر
جای تاسف دارد مطلبی که جز تخریب اعتماد و گرایش مردم به خرید اینترنتی نتیجه دیگری نخواهد داشت، این چنین به سرعت توسط دیگر رسانهها کپی و منتشر شود، بدون اینکه حتی به عواقب انتشار آن فکر کنند. ظاهرا باید به این نکته اشاره کنیم که خرید اینترنتی بلیت قطار غول چراغ جادو نیست که کاربر یک فوت در آن کند و بعد خواسته او را حاضر و آماده جلویش بگذارد.
در فرآیند خرید اینترنتی بلیت قطار، تمام کارهایی که هنگام خرید حضوری بلیت توسط مسئول فروش بلیت انجام میگیرد را باید خود خریدار انجام دهد. در نتیجه فرد باید اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، آدرس، شماره تماس، تعیین مبدا و مقصد، تعیین روز و ساعت رفت و برگشت، تعیین نوع قطار و نوع کوپه و مواردی از این قبیل را خودش شخصا در خانه در حالی که روی کاناپه لم داده است ثبت کند. خب، اگر فرد تکلیفش با خودش مشخص باشد و اطلاعاتش کامل باشد کل فرآیند تکمیل اطلاعات احتمالا در کمتر از ۱۰ دقیقه تمام خواهد شد. فقط باید کمی حوصله کرد و اطلاعات را درست وارد کند تا اشتباهی پیش نیاید.
خرید اینترنتی منطقی تر است یا خرید حضوری؟
حالا شما این ده دقیقه وقت صرف کردن در خانه را مقایسه کنید با اینکه بخواهید بروید در یکی از آژانسهای مسافرتی بلیت تهیه کنید؟ با در نظر گرفتن وضعیت ترافیک شهر و هزینه رفت و آمد و حداقل زمانی که باید صرف کنید، کدام منطقیتر است؟
روند خرید اینترنتی بلیت در ایران تقریبا همان چیزی است که در دیگر کشورها وجود دارد. فقط با این تفاوت که سایتهای فروش اینترنتی بلیت قطار در ایران از جمله سایت رجا خیلی کاربر پسند نیستند و باید روی تجربه کاربری آن بیشتر کار شود. اما این دلیل نمیشود جوی ایجاد کنیم که مردم را از این نوع خرید پشیمان کنیم یا بترسانیم.
از قدرت رسانهای به شکل درست استفاده کنیم
به گزارش سیتنا، رسانههای مختلف باید در نظر داشته باشند که بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک صنعتی است که روز به روز گسترده تر و فراگیر تر میشود و در این زمینه ضعفهایی هنوز وجود دارد و این وظیفه رسانهها است که در این زمینه به مردم آموزش دهند و در ترویج فرهنگ استفاده درست از آن کمک کنند نه اینکه با انتشار نوشتههای مغرضانه روی گرایش مردم تاثیر منفی بگذارند. استقبال گرم مردم از فناوریهای جدید، نشان میدهد که پرداخت الکترونیک به زودی در زندگی مردم جای خودش را پیدا خواهد کرد و مردم به مزایای واقعی آن پی خواهند برد. پس مراقب باشیم که در این میان رو سیاهیاش برای ما نماند.
تا به امروز هم تلاشهای بسیاری شده تا مردم کشورمان با مزایای بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک و فرهنگ درست استفاده از آن در زندگی روزمره آشنا شوند پس مراقب باشیم با انتشار مطالبی که صرفا بازگویی یک تجربه شخصی است این زحمات را از بین نبریم. همه ما میدانیم که برای ساختن یک چیز روزها، ماهها و سال ها باید زحمت کشید اما برای خراب کردن آن فقط چند لحظه کافیست.
روز اول ۱۱۰ هزار بلیت اینترنتی فروخته شد
روابط عمومی شرکت قطارهای مسافری رجاء اعلام کرد در پایان روز اول فروش بلیت قطارهای مسافری رجاء برای نوروز ۱۳۹۲ بیش از ۱۱۰ هزار قطعه بلیت از طریق سامانه اینترنتی توسط متقاضیان خریداری شد.
تعداد کل کاربران اینترنتی ثبت شده با کد ملی یکتا (کاربرانی که عضو ثابت سایت خرید اینترنتی بلیت رجاء هستند) ۶۵۰ هزار کاربر بود که با آغاز فروش بلیتهای اینترنتی این شرکت، ۳۶۷ هزار کاربر موفق به ورود به صفحات سایت شده و از آن بازدید کردهاند.
در بازه زمانی فروش بلیت اینترنتی شرکت رجاء تعداد ۲۲ هزار کاربر همزمان وارد سایت فروش شدهاند که با احساب میزان کل فروش در روز گذشته، حدود ۲۵۰ بلیت در هر ثانیه فروخته شده است.
انتهای پیام
دیدگاهها
بهترین زمان برای خرید اینترنتی بلیت راس ساعت 8.30 روز آغاز فروش است. چون:
از کل سهمیه بلیت، فقط حدود 20% به خرید اینترنتی تعلق میگیره و به سرعت تموم میشه، طوری که موجودی بعضی بلیتها در 10 دقیقه اول فروش به اتمام میرسه (تجربه شو داشتم که میگم)
مطلب بعد طراحی و امکانات و امنیت و از همه مهمتر کاربری افتضاح سایت خرید اینترنتی بلیت قطاره که واسه خریدن 1 بلیت باید کلی تو سایت بچرخی و معطل بشی و وا مصیبتا اگه برای اولین بار باشه که قصد خرید اینترنتی بلیت داری.
نهایتا هم که سرعت افتضاح سایته که با سریعترین مرورگر (تازه بماند عدم همخوانی کاملش با مرورگرهای غیر IE) و با بالاترین پهنای باند هم قصد خرید بلیت در ساعات اولیه فروش رو داشته باشی، باز هم به مشکل بر میخوری.
یکی دو روز هم که از زمان آغاز فروش میگذره، دیگه بلیت گیرت نمیاد و خب با سهمیه 20 درصدی از موجودی کل، توقع دیگه ای هم نمیشه داشت.
امکان استرداد اینترنتی بلیت هم که تا اطلاع ثانوی (که معلوم نیست کی هست و چند سالی ازش میگذره!) وجود نداره و نهایتا هم اینکه واسه بلیت گرفتن باید به یکی از دفاتر مراجعه کنی!
پس سرسنگین تر اینه که کاملا محترمانه پاشی بری دفاتر مربوطه که ماشاللا کم هم نیستن و تو خیابونهای اصلی هر شهری پیدا میشن.
باز هم محض اطلاع سایت سیتنا، جریان هفت خوان بودن خرید اینترنتی بلیت نه مغرضانه س و نه با هدف تاثیرگذاری منفی، بلکه واقعیتی هست که به جای ترغیب مردم به خرید از چنین سایتهایی، باید ترعیب مسئولین نسبت به عدم استفاده مفید از سایتهای افتضاحشون رو داشت!
اولا:
اگه در زمان تعیین شده برای پیش فروش وارد سایت شده بودید میتونستید انواع و اقسام ارورهایی که تا حالا تو زندگیتون دیده بودید رو ببینید(!). سرور عملا زیر بار این همه درخواست به معنای واقعی کم اورده بود و این ضعف سیستم رو میرسونه؛ برخلاف نظر شما مردم فرهنگ استفاده و روش خرید اینترنتی بلیط رو میدونن و استقبال هم میکنن(یه نگاه به آمارهایی که خودتون تو خبرتون اعلام کردید بندازید) پس نیازی نیست که رسانهها بیان «الکی» و «بدور از واقعیت» از این جور سامانههای ضعیف تعریف کنن، تا به قول شما فرهنگ استفاده ازشون در جامعه بالا بره. در این جور موارد، وظیفه رسانه علاوه بر اعلام زمان خرید و راههای خرید، نشان دادن این ضعفهای ابتدایی به مسئولینه.
ثانیا:
شکی نیست که اینگونه روش خرید خیلی خیلی بهتر از روشهای حضوریه اما سیستمی که ضعفهای فاحش داره باید هرچه سریعتر بهروز بشه و باگهای اساسی اون برطرف بشه. پس کار اون خبرگزاری که شما بش اشاره کردید اصلا و ابدا «تخریب گرایش مردم به خرید اینترنتی بلیت قطار» نبوده.
ثالثا:
به نظر میرسه شما به خبرهایی که در خروجی خبرگزاریه خودتون منتشر میکنید هم پایبند نیستید. پیشنهاد میکنم یه بار دیگه خبر خودتون با عنوان «سامانه اینترنتی فروش نووروزی بلیت قطار پاسخگویی لازم را نداشته است» که در تاریخ ۷ اسفند منتشر کردید رو مطالعه کنید.
رابعا:
فکر میکنید چرا شرکت رجا فقط ۲۰ درصد کل بلیطها رو برای فروش اینترنتی قرار میده؟ یه مقدار فکر کنید به جاهای خوبی میرسید.
+ تمام مطالبی که «ناشناس» در قسمت نظرات وارد کرده.
+ با این مدل جدیدی که سایر شرکتهای خصوصی فروششون از رجا جدا شده و عدم اطلاع رسانی درست در این مورد و انجام این کار درحالیکه هنوز سایر شرکتها فروش اینترنتیشون راه نیافتاده فعلا بلیط اهواز-تهران گیر من نیومده! تا ببینیم بعدا چی میشه.
باز هم از توجه شما ممنون
افزودن دیدگاه جدید