کدخبر :305874 پرینت
22 مرداد 1403 - 11:23

متلاشی شدن موشک چینی در فضا

موشک لانگ مارچ 6A چین که رقیبی برای استارلینک است، پس از پرتاب و استقرار در مدار، در فضا منفجر شد و بیش از ۷۰۰ قطعه زباله فضایی ایجاد کرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، چین می‌خواهد شبکه ماهواره‌ای خود را برای دسترسی به اینترنت راه‌اندازی کند. اولین موشک پرتاب‌شده حامل خوشه‌ای از ماهواره‌ها در فضا متلاشی شد که می‌تواند بیش از یک‌هزار ماهواره دیگر را به خطر بیندازد.

اخیرا بخشی از مرحله فوقانی یک موشک چینی پس از پرتاب و استقرار ماهواره‌ها در مدار، در فضا منفجر شد و بیش از ۷۰۰ قطعه زباله فضایی ایجاد کرد.

این حادثه، هزاران ماهواره و اشیاء دیگر در مدار زمین را در معرض خطر برخورد قرار داده است. این حادثه مربوط به موشک لانگ مارچ 6A است که اخیرا ۱۸ ماهواره را برای یک شبکه ارتباطی جدید به فضا پرتاب کرد.

طبق گزارش‌ها، چین می‌خواهد شبکه‌ای متشکل از ۱۳هزار ماهواره را در سال‌های آینده راه‌اندازی کند تا با استارلینک، اینترنت ماهواره‌ای "اسپیس ایکس" متعلق به ایلان ماسک رقابت کند.

این رویداد و میدان زباله ناشی از آن در فضا اکنون می‌تواند بیش از یک‌هزار ماهواره دیگر را در معرض خطر قرار دهد. شرکت دولتی فضانوردی شانگهای (SSST) در پاسخ به سوال خبرگزاری رویترز هیچ اطلاعاتی در مورد این حادثه ارائه نکرده است.

زباله‌های فضایی در مسیر برخورد احتمالی

بر اساس یافته‌های کنونی، پس از استقرار موفقیت‌آمیز محموله، یک انفجار یا برخورد رخ داده است. فرماندهی فضایی آمریکا تایید کرد که بیش از ۳۰۰ قطعه در مدار پایین‌تر مشاهده شده است اما گفته شده که هیچ خطر فوری وجود نداشته است.

اما از آن زمان، به نظر می‌رسد وضعیت بدتر شده است چراکه شرکت "لئولبز" که اجسام در مدار را از طریق یک شبکه رادار جهانی رصد می‌کند، رصد دست‌کم ۷۰۰ و احتمالاً بیش از ۹۰۰ قطعه زباله را در مدار گزارش کرد.

بر اساس این داده‌ها، میدان زباله در ارتفاع حدود ۸۰۰ کیلومتری قرار دارد و آنگونه که ارائه‌دهنده خدمات "اسلینگ‌شات ایرواسپیس" مشخص کرده است، این میدان زباله احتمالاً در مسیر برخورد با ماهواره‌های دیگر قرار دارد.

این شرکت به خبرگزاری رویترز گفته است که بر اساس محاسبات خود، طی سه روز آینده ۱۱۰۰ مورد نزدیکی کمتر از پنج کیلومتر وجود خواهد داشت. فقط یک‌سوم از اشیاء در معرض خطر از یک تکنولوژی ویژه برای دور زدن از برخورد احتمالی برخوردارند. در صورتی که برخوردی رخ دهد، زباله‌های حاصل از برخورد می‌توانند منجر به یک واکنش زنجیره‌ای شوند و ماهواره‌های دیگر را نیز به خطر بیندازند.

این اولین حادثه از این نوع نیست. در سال ۲۰۲۲، بقایای یک موشک چینی به وزن ۲۳ تن به طور غیرقابل کنترلی به زمین سقوط کرد. به گزارش "آرس تکنیکا"، در نوامبر ۲۰۲۲، یک موشک لانگ مارچ 6A در یک حادثه باعث ایجاد یک میدان زباله با بیش از ۵۰۰ شیء قابل شناسایی شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.