کدخبر :305021 پرینت
06 مرداد 1403 - 14:08

تولید رگ‌های خون‌رسان توسط چاپگر سه‌بعدی

دانشمندان اعلام کردند که عروق خونی که با چاپگر سه بعدی تولید می‌شوند و الگوبرداری مشابهی از ویژگی‌های عروق واقعی انسان دارند، می‌توانند درمان بیماری‌های قلبی عروقی را تغییر دهند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دانشمندان می‌گویند که عروق خونی که با چاپگر سه بعدی ساخته می‌شوند و الگوبرداری مشابهی از قابلیت‌های عروق واقعی انسان دارند، می‌توانند درمان بیماری‌های قلبی عروقی را متحول کنند.

اسکای نیوز می‌نویسد که گروهی از محققان با سرپرستی دانشکده مهندسی دانشگاه ادینبرا، در روندی دو مرحله‌ای، با استفاده از دوک چرخانی که با چاپگر سه بعدی ادغام شده بود، بافت لوله‌ای ژل‌مانند بر پایه آب تولید کردند. در مرحله بعد، محققان این بافت‌های چاپ‌شده را از راه فرایندی به نام برق‌ریسی (electrospinning، الکترواسپینینگ)، که از ولتاژ بالا برای بیرون کشیدن نانوالیاف نازک استفاده می‌کند و رگ خونی مصنوعی را در مولکول‌های پلی‌استر زیستی تخریب‌پذیر می‌پوشاند، تقویت کردند.

به گفته این گروه تحقیقاتی این لوله‌های ژل‌مانند انعطاف‌پذیر، که به اندازه رگ‌های خونی طبیعی قوی‌‌اند، به‌راحتی در بدن پذیرفته و جایگزین عروق انسانی و مصنوعی می‌شوند که در حال حاضر برای تغییر مسیر جریان خون در جراحی‌های قلب باز استفاده می‌شوند. آنها می‌گویند که با این عروق، زخم‌، درد و خطر عفونت ناشی از برداشتن رگ‌ها، در ۲۰ هزار جراحی قلب باز که در بریتانیا انجام می‌شود، کاهش می‌یابند. به گفته این گروه تحقیقاتی، این لوله‌ها که یک تا ۴۰ میلی‌متر قطر دارند، میزان شکست بافت‌های پیوندی کوچک مصنوعی را که به‌سختی با بدن ادغام می‌شوند کاهش خواهند داد.

دکتر فراز فضل، نویسنده اصلی این پژوهش، می‌گوید: «این روش پیوندی، امکانات جدید و جالبی را در ساخت سازه‌های لوله‌ای در مهندسی بافت به وجود خواهد آورد.» دکتر نوربرت راداچی، پژوهشگر اصلی، هم می‌گوید که این نتایج به چالش درازمدت در حوزه مهندسی بافت عروقی می‌پردازد که به دنبال تولید مجرایی بود که خواص بیومکانیکی مشابهی با رگ‌های انسان داشته باشد. به گفته او، با حمایت و همکاری مداوم، چشم‌انداز دستیابی به گزینه‌های درمانی پیشرفته برای بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به حقیقت خواهد پیوست.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.