کدخبر :304381 پرینت
24 تیر 1403 - 13:18

رفع مشکلات با همگرایی علوم و فناوری‌های شناختی و هوش مصنوعی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، گفت: همگرایی دانش علوم شناختی و هوش مصنوعی برای حل بسیاری از مسایل حیاتی است و با همگرایی این دو دانش، این امکان را خواهیم داشت که کلان‌داده‌های پیچیده رفتاری را نیز مانند داده‌های ساده به آسانی تفسیر کرده و از آن بهره‌برداری کنیم.

متن خبر

به گزارش سیتنا، سید محمد مهدوی در افتتاحیه دومین دوره جایزه سالانه هوش مصنوعی ایران ادامه داد: با پیشرفت‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی و تولید سامانه‌ های هوشمند حاصل شده، می‌توان بین شناخت طبیعی و شناخت مصنوعی پیوند برقرار کرد.

وی با بیان این‌که علوم شناختی دانش لازم برای پیشرفت و توسعه  فناوری‌های هوش مصنوعی را در اختیار فعالان این حوزه قرار می‌دهد، خاطر نشان کرد: ورود هوش مصنوعی به جنبه‌های مختلف زندگی، سبب بروز تحولات زیادی شده و این حوزه به صورت روز افزون درحال گسترش است.

مهدوی در ادامه روندهایی همچون برنامه ریزی، یادگیری، استدلال، پردازش زبان طبیعی و توانایی حرکت و دستکاری اشیاء را از مسائل اصلی هوش مصنوعی برشمرد و گفت: علوم شناحتی در حقیقت به دنبال به‌دست‌آوردن ابزارهایی است که بتواند با کمک داده‌های رفتاری افراد، به سازوکارهای ذهنی و فرآیندی پی ببرد که برای پردازش داده‌ها در مغز رخ می‌دهد.

وی با تأکید بر اهمیت همگرا کردن دو حوزه علوم شناختی و هوش مصنوعی در تحلیل رفتارها و توسعه فرآیند درمان شناختی عنوان کرد: با همگرایی این دو دانش، این امکان را خواهیم داشت که کلان‌داده‌های پیچیده رفتاری را نیز مانند داده‌های ساده به آسانی تفسیر کرده و از آن بهره‌برداری کنیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی گفت: هوش مصنوعی با مطالعه الگو‌های مغز انسان و با تجزیه و تحلیل فرآیند شناختی توسعه می‌یابد و نتیجه این مطالعات باعث توسعه نرم‌افزار‌ها و سیستم‌های هوشمند می‌شود. با استفاده ازهوش مصنوعی می توان به تشخیص زودهنگام اختلالات شناختی و ارایه راهکارها برای درمان نارسایی ها درمیان کودکان و سالمندان کمک کرد.

به گفته مهدوی، استفاده از هوش مصنوعی در علوم شناختی می‌تواند به دستیابی به دیدگاه‌های جدید و تحلیل‌های عمیق‌تر درباره رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان کمک کند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در بخشی دیگر از اظهاراتش نقش هوش مصنوعی در سه حوزه سلامت و سرمایه شناختی، ارتقای یادگیری و یاددهی میان کودکان و نوجوانان در آموزش و پرورش و نیز شناخت رفتارها و گفتمان اجتماعی را حایز اهمیت دانست و گفت: در حال حاضر زیرساخت های لازم و اساسی برای پیوند این دو دانش در کشور برنامه ریزی شده و برخی از مراکز ایجاد و شماری دیگر در حال احداث است تا نقش آفرینی متخصصان و محققان و کار آفرینان در حوزه دانش هوش مصنوعی در حوزه علوم شناختی و علوم اعصاب افزایش یابد.

گفتنی است، مسابقه ملی هوش مصنوعی ایران از 20 تیرماه با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، تآزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز و بنیاد ملی نخبگان در قالب طرح شهید بابایی توسط آکادمی دیپ نکس برگزار شد.

در قالب این مسابقه اهدافی همچون توسعه مهارت‌های حوزه‌های علم داده، یادگیری ماشین، تحلیل داده و...، کمک به ورود ابزارهای هوش مصنوعی به صنعت سلامت، شتاب‌دهی و ورود فناوری‌های نوظهور در صنعت سلامت، پشتیبانی و حمایت از دستاوردها تا دستیابی به محصول، هدایت و آموزش تیم‌ها جهت حل مسائل واقعی دنبال می‌شود. همچنین برقراری ارتباط میان صنعت پزشکی و مهندسی، آموزش و توانمندسازی نیروهای مستعد برتر، پرورش نیرو برای ورود مستقیم به بازار کار، تشکیل و توسعه گروه‌های مستعد، ایجاد تیم‌های چند دانشی و افزایش روحیه کارآفرینی از دیگر اهداف مسابقه هوش مصنوعی ایران به شمار می‌روند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.