کدخبر :304174 پرینت
20 تیر 1403 - 14:18

عدم توجه به اقتضائات تحول دیجیتال؛ عامل از دست دادن بازار داخلی و خارجی

رئیس فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب‌وکار اتاق ایران، گفت: تحول دیجیتال تاثیرات عمیقی در محیط کسب‌وکار داشته است و بدون توجه به آن سهم بازار داخلی و خارجی خود را از دست خواهیم داد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، پیام باقری، در اولین همایش تحلیل بازار خرده‌فروشی که در اتاق ایران برگزار شد، اظهار کرد: این همایش دو هدف مهم را دنبال می‌کند. کمک به توسعه و پیشرفت این صنعت و رفع موانع پیش روی آن که در این راستا اتاق ایران آماده انجام اقدامات لازم در حوزه وظایف قانونی خود است. دوم جریان سازی و شبکه‌سازی در این حوزه است که می‌تواند با تکیه بر فناوری‌های نوین و دانش مدیریتی عملیاتی شود.

باقری ادامه داد: مانند بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر، نقش‌آفرینی در حوزه کالاهای سوپرمارکتی به عنوان نوعی از کسب‌وکارهای خرد که مستقیم با اقتصاد خانوار و روستایی مرتبط بوده و از یک نظام گسترده توزیع برخوردار است، بدون توجه به تحولات دیجیتال ناممکن خواهد بود.

او با اشاره به گردش مالی بالا در صنعت خرده‌فروشی، به دیگر شاخص‌های بازار کالاهای تند مصرف (FMGC) اشاره کرده و افزود: تقاضای بسیار بالا، حجم بالایی از تولید در فضایی پردامنه با ابعاد مختلف، سود واحد مالی کم اما گردش نقدینگی و سود بالای نهایی به دلیل حجم بالای فروش، فروش روزمره با توزیع گسترده، رقابت بالا و مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا، برخورداری از اقتصاد کم ریسک و پر بازده، رشد سهام قابل توجه آن‌ها در بازار بورس، پیش‌بینی پذیری نسبتاً بالا در این صنعت، از دیگر شاخص‌های بازار کالاهای تندمصرف و خرده‌فروشی است.

باقری با بیان اینکه بالغ بر 85 درصد بازار خرده‌فروشی در مالکیت سوپرمارکت‌های محلی است، ادامه داد: با این حال اما با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و آنلاین و تغیر فرهنگ خانوار نسبت به نحوه تهیه مایحتاج خود و دسترسی گسترده به فناوری موجب تغییر رفتار و ذائقه مصرف‌کنندگان این بازار شده است.

نایب‌رئیس اتاق ایران اظهار کرد: بازار خرده‌فروشی سهم مهمی از بنگاه‌های کوچک و متوسط را به خود اختصاص داده و اقتصادهای نوظهور از این بخش برای مولدتر کردن حوزه‌های اقتصادی خود استفاده می‌کنند. در واقع بازار خرده‌فروشی موتور پیشران اقتصادهای نوظهور است.

باقری با تأکید بر اینکه شبکه‌سازی مویرگی در نظام تولید و توزیع و عرضه و تقاضا یکی از نکات کلیدی در توسعه این صنعت است، گفت: موفقیت در این حوزه نیازمند شناخت از این زیست‌بوم، جنس بازار و رقبا و منابع، سواد مدیریتی، ایجاد ساختارهای لازم روزآمد و استفاده از فناوری‌های روز دنیا است.

بدون توجه به اقتضائات تحول دیجیتال بازار داخلی و خارجی را از دست می‌دهیم

محمود اولیایی، رئیس فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب‌وکار به عنوان برگزارکننده این همایش، بر اهمیت توجه به اثر ابر روندها در تغییر فضای کسب‌وکارها تأکید کرد و گفت: ابر روندها همیشه در طول تاریخ اثر خود را داشته‌اند اما آن‌قدر اثرگذاری آن‌ها در زمان طولانی اتفاق می‌افتاد که تقریباً آن را حس نمی‌کردیم. اما با توجه به تغییرات در دنیا سرعت اثرگذاری ابر روندها پرسرعت‌تر و محسوس‌تر شده است.

او تأکید کرد: نگاه به اداره بنگاه‌ها به طور کامل متحول شده است و یکی از دلایل زیربنایی این تحول به ابر روندها باز می‌کردد.

اولیایی با اشاره به 5 ابر روند عمده از جمله توسعه شهرنشینی، تحول دیجیتال و تغییر در دموگرافی جمعیت، گفت: صنعت خرده‌فروشی قطعاً یکی از صنایعی است که به طور جدی تحت تأثیر ابر روندها است. تحول دیجیتال تاثیرات عمیقی در محیط کسب‌وکار داشته است و بدون توجه به آن سهم بازار داخلی و خارجی خود را از دست خواهیم داد.

بازار آنلاین تنها 1 درصد از بازار کالاهای مصرفی ایران است

سیدجواد موسوی مشاور اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ارائه گزارشی درباره بازار خرده‌فروشی و سوپرمارکتی گفت: اندازه مصرف بازار مصرفی در بخش آنلاین کمتر از یک درصد است. اگرچه تبلیغات در بخش آنلاین بیشتر است اما همه بازار آنلاین ایران یک درصد بازار محصولات مصرفی است.

او با اشاره به آینده فروشگاه داری زنجیره‌ای گفت: در کشورهای پیشرفته و اروپایی بیش از 70 درصد فروش‌ها در بخش مدرن یعنی در بخش فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتفاق می‌افتد. اما این سهم از کل بازار هزار و 150 همتی ایران تا پایان سال 1401 بالغ بر 15 درصد است.

موسوی ادامه داد: قطعاً در سال‌های آینده این سهم 15 درصدی رشد خواهد داشت اما زیرساخت‌های ما در کلان‌شهرها اجازه رشد بیشتر از 30 درصد را نمی‌دهند.

او با بیان اینکه در حال حاضر 140 هزار نفر در بخش فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد 100 هزار نفر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل رفاه، هایپراستار و ... شاغل هستند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.