انجمن ISPها خواستار بازنگری زیرساخت در مزایده تبادل ترافیک وارده بین الملل شد
انجمن شرکت های اینترنتی ایران با صدور بیانیه ای خطاب به کمیسیون معاملات شرکت ارتباطات زیرساخت ضمن برشمردن مواردی که به ادعای انجمن، تخلفات شرکت ارتباطات زیرساخت در تغییر شرایط مزایده تبادل ترافیک وارده بین الملل نامیده شده است، از آن شرکت درخواست کرده است تا در مهلت قانونی مقرر نسبت به رفع تخلف اقدام نماید، در غیر این صورت انجمن ناگزیر به انعکاس موضوع به مراجع ذیربط در جهت ابطال مزایده خواهد بود.
در نسخه ارسالی این بیانیه به سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا) که به امضای هیات مدیره انجمن رسیده آمده است:
احتراما، همانطور که مستحضرید شرکت ارتباطات زیرساخت در تاریخ 90/2/27 طی آگهی شماره 90/3 با موضوع " تبادل بخشی از ترافیک VOIP وارده بین الملل" از شرکت هایی که دارای مجوز فعالیت در زمینه ICT از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی باشند درخواست نمود تا وفق شرایط مندرج در اسناد اعلامی در مزایده تبادل ترافیک وارده بین الملل شرکت نمایند. اگر چه شرکت ارتباطات زیرساخت در مقطع فروش اسناد نسبت به اعمال برخی تغییرات جزیی در اسناد مذکور اقدام نمود، لیکن با توجه به ابلاغ آن، قبل از پایان مهلت تحویل مدارک، بسیاری از شرکتهای متقاضی با وجود تاثیر تغییرات در رتبه بندی نهایی، بدون اعتراض نسبت به تطبیق خود با شرایط جدید اقدام نمودند.
لهذا پس از تحویل اسناد مزایده، شرکت زیرساخت در دو مرحله ابتدا نسبت به تغییر جهت دار جدول امتیازات فنی و بازرگانی و سپس در اقدامی تعجب برانگیز طی نامه ای در آخرین ساعات آخرین روز ماه مبارک رمضان و با قید محرمانه به جمع محدود مزایده گرانی که بر مبنای موضوع اولیه مزایده مدارک خود را به زیرساخت تحویل داده بودند، تغییر اساسی موضوع مزایده ترافیک وارده و انضمام موضوع جدید "ترافیک صادره Origination" به آن را اعلام نمود.
لذا توجه آن مقام محترم را به موارد زیر جلب می نماید:
1- ارایه خدمات VoIP صادره (Origination) در حال حاضر توسط بیش از 100 شرکت دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت می گیرد و بازنگری در ضوابط ارایه خدمات VoIP یکسویه صادره در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و تحت چهارچوبها و دستورالعملهای تنظیمی شورای عالی رقابت پایان نیافته است. لذا اتخاذ رویکرد یکجانبه و خلاف توافقات صنفی با شرکت ارتباطات زیرساخت در منضم نمودن موضوع کسب و کار 100 شرکت دارای پروانه سازمان تنظیم مقررات به مزایده پیمانکاران ترافیک وارده آن هم به صورت ضربتی، اعلام نشده و مخفیانه نتیجه ای جز اختلال در فضای رقابتی حوزه کسب و کار شرکتهای مذکور و تضییع فرصتهای اشتغال ایجاد شده در سطح کشور نداشته و بی تردید اقداماتی از این دست موجب ایجاد جو بی اعتمادی فعالان بخش خصوصی به نیات معدود افراد موجه نمایی است که با کمال تاسف دانسته یا نادانسته به واسطه حضور در ساختار سازمانی مجموعه ای چون شرکت ارتباطات زیرساخت ، ابزار ویژه خواران برای هدایت غیر منصفانه منافع اقتصادی عمومی کشور به مجاری اختصاصی شده و ثمره تلاش دلسوزان و خدمتگذاران به مردم را در ارکان دولت و بخش خصوصی اینچنین پایمال می کنند که در این باب سخن ناگفته بسیار داریم.
2- مفاد بند 8 ماده 14 اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت، تصمیم گیری درخصوص تعرفههای خدمات جهت ارایه به مراجع ذیربط همچون سازمان تنظیم مقررات و شورای عالی رقابت را در صلاحیت مجمع عمومی محترم آن شرکت قرار داده است. این انجمن یقین دارد که در صورتی که آن شرکت محترم روند پیش بینی شده در قانون را در این خصوص طی می نمود، برخی اقدامات عجولانه از این دست در معرض اعمال نظرات جامع نگر کارشناسی ، اصلاح مقامات ارشد ذیصلاح در مجمع عمومی شرکت زیرساخت و پس از آن مراجع ذی ربط همچون سازمان تنظیم مقررات و شورای عالی رقابت قرار میگرفت و نیازی به اتخاذ روندهای مخفیانه و شبهه آمیز جهت تعیین تعرفه پایه در مزایده های مرتبط اجرایی نمودن آن و تشویش اذهان فعالان مجاز اقتصادی این بخش و تهدید فضای کسب و کار ایشان نبودیم .
3- همانطور که مستحضرید همه شرکتهای فعال در بخش خصوصی بر اساس مفاد آگهی شماره 90/3 با موضوع " تبادل بخشی از ترافیک VOIP وارده بین الملل" در سطح جراید ، نسبت به مطالعه اسناد و انجام مطالعات تدوین طرح تجاری مبتنی بر اسناد و موضوع اعلام شده مزایده و انتخاب شرکای تجاری خود ، نسبت به حضور در مزایده تبادل ترافیک وارده Termination)) بین الملل وارده اقدام نمودند. صرف نظر از موضع صنف در مخالفت اصولی با برگزاری مزایده جهت ترافیک صادره (Origination)، که عرصه یک دهه فعالیت بیش از 100 شرکت دارای پروانه می باشد، این انجمن ، همچون بسیاری کارشناسان صاحب نظر در حوزه اقتصاد ارتباطات، اقدام آن شرکت در تغییر موضوع و شرایط مزایده پس از تحویل اسناد را به منزله روشی برای تقویت و حمایت غیر منصفانه و عمدی از برخی از شرکتها در قبال برخی دیگر تلقی می کند. چه اینکه در صورت اعلام علنی هدف نهایی مزایده از همان ابتدا شرکتهای متقاضی میتوانستند با تدوین طرح تجاری متفاوت و انتخاب شرکای مناسب در کنسرسیوم در شرایط برتری در رقابت حضور یابند و فرضیه اعمال تغییرات عمدی برای حمایت از برندگان از پیش تعیین شده، را ابطال کنند.
انجمن شرکت های اینترنتی ایران از آن مقام محترم درخواست می نماید تا در مهلت قانونی اعلام شده در شرایط اولیه مزایده مذکور، با در نظر گرفتن آسیبهای ناشی از این اقدام به حقوق مصرف کنندگان ، تهدید فضای اشتغال و رقابت فعالان اقتصادی مجاز حوزه VoIP ، نسبت به ابطال مزایده و یا لغو کلیه تغییراتی که پس از تحویل اسناد در مزایده تبادل ترافیک وارده بین الملل اعمال شده و از جمله و به خصوص بازگشت به موضوع اعلام شده اولیه مزایده که همانا "تبادل ترافیک وارده Termination)) بین الملل " می باشد اقدام نماید.
صنف شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنت هیچ گاه خواهان پیوستن مزایده اعلامی شرکت زیرساخت به فهرست 1839 مزایده و مناقصه ابطال شده بخشی دولتی سال اخیر که توسط مراجع نظارتی و به دلیل تخلفاتی نظیر آنچه در این مقال مورد اشاره قرار گرفت نبوده و نیست، لیکن در صورت بی اعتنایی آن کمیسیون محترم به اصلاح روند تخلف آمیز این مزایده و در راستای صیانت از حقوق مشروع فعالان مجاز اقتصادی، ناگزیر به انعکاس موضوع به مراجع قانونی ذیربط، جهت ابطال مزایده خواهد بود و بی تردید مسئولیت های ناشی از تضییع حقوق شرکت ارتباطات زیرساخت، تضییع حقوق برندگان مزایده و تضییع حقوق شرکتهایی که به واسطه عدم اعلام عامدانه علنی و شفاف موضوع نهایی مزایده در مقطع توزیع اسناد، امکان حضور در آنرا نیافته اند بر عهده مقام تصمیم گیرنده مسوول در این خصوص خواهد بود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید