احتمال جایگزینی کارتهای بانکی با کارت سوخت
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: در حال اجرای فرآیند آزمایشی هستیم که بتوانیم از کارت بانکی هم به جای کارت سوخت استفاده کنیم؛ این کار نیاز به دریافت اطلاعات مربوط به خودرو و الحاق آن به سامانه هوشمند سوخت دارد که کارهای نرمافزاری آن انجام شده است.
به گزارش سیتنا، جلیل سالاری در گفتوگویی تلویزیونی درباره جایگزین شدن کارتهای بانکی با کارتسوخت با هدف جلوگیری از واردات تراشه کارت سوخت بدون تغییر سهمیه بنزین افزود: در حوزه تامین تراشه موردنیاز برای تولید کارتهای سوخت مشکلی نداریم، اما هنگام شروع بهکار دولت سیزدهم، فقط ۹۰۳۵ کارت در مجموعه پالایش و پخش وجود داشت؛ در حالی که سالانه حدود یکمیلیون خودرو به چرخه حملونقل اضافه میشود و برخی افراد هم نیاز به المثنی دارند، با این تفاصیل، باید همیشه ذخیره دو تا سه میلیونی از کارتهای خام داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه سال قبل بیشاز سه میلیون قطعه کارت سوخت را تولید و تحویل شرکت پست دادیم، اما اکنون حجم زیادی از کارتها در دفاتر پستی باقی مانده است، بیان کرد: ساماندهی کارتهای سوخت با هدف مدیریت مصرف بنزین انجام میشود، نگاه ما این است که باید در کنار خودروهایی که وارد چرخه میشوند، تعدادی از خودروهای فرسوده را هم خارج کنیم؛ در سال ۹۲ حدود ۱۹میلیون خودرو در چرخه داشتیم، اما اکنون این رقم به ۳۰میلیون رسیده است.
سالاری با بیان آنکه این تعداد خودرو، سالانه نزدیک به یکمیلیارد لیتر مصرف سوخت دارند؛ یعنی باید روزانه سه و نیم میلیون لیتر افزایش تولید بنزین داشته باشیم که معادل یک پالایشگاه مانند تبریز است، اظهار کرد: مدیریت کارتهای سوخت هم با این هدف انجام میشود که متوجه شویم هر تراکنش، مربوط به کدام پلاک خودرو است و خودروهای از رده خارجی را که کارت سوخت فعال دارند، شناسایی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در این طرح اگر فردی کارت سوخت خود را جا گذاشت، میتواند به سامانه کارتهای جامانده در جایگاههای سوخت مراجعه کند، گفت: سیستم پشتیبانی را هم تقویت کردیم تا خرابی کارتخوانهای سامانه هوشمند سوخت کاهش یابد؛ این اتفاق رخ داد و حتی برای اولینبار در کشور، بومیسازی کارتخوانها را با کمک یک شرکت دانشبنیان انجام دادیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به خودروها را برای جایگزینی کارتهای بانکی با کارتهای سوخت در اختیار نداریم، گفت: اطلاعات خودرو در اختیار مجموعه ناجا و پلیس راهور است که باید آن را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم تلفیق را انجام دهیم؛ دقیقا مانند اتفاقی که در بحث سامانه سپهتن (پایش هوشمند تردد ناوگان) رخ داد تا به جای بارنامههای صوری، با این سامانه، سهمیه سوخت را تخصیص دهیم.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید