کدخبر :278502 پرینت
26 اسفند 1401 - 12:08

افزایش درآمد از تولید محتوای ویدئویی در آپارات

آپارات در «طرح ویژه حمایت از تولیدکنندگان ویدیو» در کنار پرداخت بخشی از درآمد حاصل از پخش تبلیغات، مبلغی مازادی را به تولیدکنندگان خود پرداخت می‌کند. این طرح در راستای حمایت از تولیدکنندگان محتوا به ویژه محتوای آموزشی در نظر گرفته شده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، آپارات در بهمن ۱۳۸۹ درحالی که دسترسی به بسیاری از سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدئویی بین‌المللی از جمله یوتیوب در ایران مسدود بود، به کاربران ایرانی معرفی شد. محمدجواد شکوری‌مقدم، مدیر سرویس آپارات دلیل ارائه این سرویس به کاربران ایرانی را، حجم بالای درخواست‌های کاربران برای ارائه سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو عنوان کرد. پس از گذشت یک سال از بنیان‌گذاری سرویس در بهمن ۱۳۹۰، نسخه اندروید آن نیز منتشر شد. پس از آن در دی ماه ۱۳۹۱، تعداد بازدید روزانه ویدئوهای آپارات از مرز یک میلیون گذشت. در تیرماه ۹۲ نیز نسخه آی او اس سرویس آپارات در اختیار کاربران قرار گرفت. پس از آن در فروردین ۱۳۹۳ نسخه دوم آپارات، روی سیستم‌عامل اندروید در اختیار کاربران قرار گرفت.

اما اجرای طرح ویژه حمایت از تولیدکنندگان ویدئو در آپارات، توجه بسیاری از کاربران ایرانی را به کسب درآمد از محل تولید محتوای تصویری جلب کرده است. آپارات از سال 99 بخشی از درآمد تبلیغاتی خود را با تولیدکنندگان محتوا شریک شده و حالا قرار است درآمد تولیدکنندگان محتوای حائز شرایط افزایش پیدا کند. به عبارتی آپارات علاوه بر پرداخت بخشی از درآمدی که از پخش تبلیغات حاصل می‌شود، قصد دارد مبلغی مازاد را به تولیدکنندگان ویدیو بپردازد. البته میزان این مبلغ به عواملی مختلفی چون کمیت، کیفیت، نوع محتوای تولیدی و میزان استقبال بینندگان بستگی خواهد داشت.

[node:title]

به زعم بسیاری، فیلتر شدن یوتیوب در ایران فرصتی برای شبکه اجتماعی آپارات به شمار می رود، اما یوتیوب چه می کند؟

پس از گوگل، یوتیوب دومین موتور جست وجو در جهان است. مردم در کشورهای مختلف جهان به طور روزانه میلیاردها ساعت محتوای تصویری در این شبکه اجتماعی تماشا می کنند. یوتیوب پس از اینستاگرام دومین شبکه اجتماعی محبوب در جهان است اما در ایالات متحده آمریکا، این شبکه اجتماعی در جایگاه نخست در بین کاربران قرار گرفته است. هم چنین در بین افراد اثرگذار در شبکه های اجتماعی، یوتیوب دومین  شبکه اجتماعی محبوب است.

آخرین آمارها از تعداد کاربران یوتیوب نشان می دهد هر ماه 2.6 میلیارد کاربر از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند. بیشترین تعداد کاربران این شبکه اجتماعی در سال 2023، در هندوستان ثبت شده است. در این کشور 467 میلیون کاربر در یوتیوب محتوا تولید می کنند. ایالات متحده آمریکا 247 میلیون کاربر یوتیوب را در خود جای داده است. اندونزی، برزیل، روسیه و ژاپن با 139 تا 102 میلیون کاربر یوتیوب در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

بیش از 51 میلیون کانال در یوتیوب فعال است و با بیش از 80 زبان در این شبکه اجتماعی محتوا تولید می شود.جالب اینکه 80 درصد از والدین در آمریکا که فرزند آن کمتر از 11 سال سن دارد، اعلام کرده اند  بچه ها در خانواده آن ها ویدئوهای یوتیوب را تماشا می کنند. 77 درصد از کاربران این شبکه اجتماعی به محتوای کمدی علاقه دارند، اما در سال 2020 بالغ بر 72 درصد از  کاربران یوتیوب اعلام کرده اند محتوای مربوط به تناسب اندام را در این شبکه اجتماعی جست وجو می کنند. هم چنین 20 درصد از جست وجوها در بین  100 موضوع جست وجو شده در این شبکه، به موزیک مربوط است.

درآمد یوتیوب از محل تبلیغات در سومین فصل از سال گذشته میلادی به 7.07 میلیارد دلار آمریکا رسیده است.  در سال 2020 شرکت اپل بزرگترین آگهی دهنده در یوتیوب بوده که برای این کار، 237.15 میلیون دلار هزینه کرده است. گوگل 6 درصد از درآمد تبلیغاتی خود را از یوتیوب کسب می کند.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.