کدخبر :2778 پرینت
14 خرداد 1391 - 16:40

نیویورک تایمز: حمله‌های سایبری به ایران با دستور اوباما انجام شده است

متن خبر

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی نوشته است که باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، از روزهای نخستین آغاز به کارش دستوری سری برای حمله‌های سایبری به مراکز غنی‌سازی اورانیوم ایران صادر کرده است.

 

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، این گزارش بر مبنای مصاحبه با مقامات پیشین و کنونی آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی درگیر در جنگ سایبری علیه ایران، به علاوه برخی صاحب‌نظران این حوزه تنظیم شده است. البته به دلایل امنیتی نام هیچ یک در این گزارش ذکر نشده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد که این گونه حملات ابتدا در زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش شکل گرفتند و سپس در دوره اوباما و مطابق توصیه بوش به او تدام یافته و تشدید شدند.

 

در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۰، کارشناسان امنیت فرآیندهای صنعتی در جمهوری بلاروس از کشف یک ویروس کامپیوتری خبر دادند که بعدتر معلوم شد برای حمله به مجتمع غنی‌سازی اورانیوم ایران طراحی شده بود.

 

نیویورک تایمز می‌گوید که اوباما بعد از این حمله خواهان شتاب بخشیدن به برنامه‌های حمله سایبری علیه ایران شد.

 

به این ترتیب در هفته‌های پس از حمله استاکس‌نت دو موج حمله سایبری دیگر علیه تجهیزات غنی‌سازی ایران ترتیب داده شد.

برآورد داخلی دولت اوباما این بود که این ضربه وقفه‌ای یک و نیم الی دو ساله در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد خواهد کرد.

 

دولت ایالات متحده به تازگی اذعان کرده است که برنامه‌ای برای توسعه جنگ‌افزارهای سایبری دارد، اما تا به حال نپذیرفته است که از این جنگ‌افزارها استفاده کرده باشد.

 

به نوشته نیویورک‌تایمز به نظر می‌رسد حمله به تجهیزات هسته‌ای ایران اولین نمونه‌ای است که ایالات متحده از جنگ‌افزارهای سایبری برای حمله به زیرساخت‌های کشوری دیگر بهره می‌گیرد.

 

در سال‌های اخیر ایران مستمرا با مشکلاتی مشابه دست و پنجه نرم کرده است. در تازه‌ترین نمونه، شرکت امنیت سایبری کاسپرسکی گفته است که بدافزاری به نام شعله [flame] را کشف کرده‌ که به کامپیوترهای چند کشور، از جمله ایران حمله کرده و از سال ۲۰۱۰ اطلاعات آنها را جمع‌آوری می‌کند.

 

کارشناسان می‌گویند که حجم و پیشرفتگی "شعله" به حدی است که نمی‌تواند کار هکرهای مستقل باشد و احتمالا با حمایت دولتی آفریده شده است. مقامات آمریکایی از تایید یا تکذیب مسئولیت خود در حمله بدافزار شعله خودداری کرده‌اند.

 

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که برنامه حملات سایبری علیه ایران در زمان ریاست جمهوری جورج بوش و تحت رمز "مسابقات المپیک" آغاز شده بود و تصور دولت اوباما نیز این بود که اگر در این "مسابقات" شکست بخورند، فرصتی برای حل مناقشه اتمی ایران از طریق دیپلماتیک و یا با اعمال تحریم نخواهد بود و احتمالا اسرائیل راسا حمله‌ای علیه تجهیزات اتمی ایران ترتیب خواهد داد.

 

به نوشته نیویورک تایمز، اسرائیل و آمریکا در توسعه حملات سایبری علیه ایران، و مشخصا در مورد استاکس‌نت، با هم همکاری داشته‌اند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

شعله استاکس نت نیست . ( Flame Is No Stuxnet )
برخی از کارشناسان امنیتی و حتی شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس در بررسی های اولیه خود مدعی شدند که ویروس فلیم یا شعله آتش ( Worm_Flamer.A ) ویروسی در ادامه و شبیه ویروسهای دوکو و استاکس نت است .
هر چند حجم 20 مگابایتی این ویروس زمان تجزیه و تحلیل و مهندسی معکوس کردن این ویروس را طولانی خواهد کرد ، ولی برخی از شرکتها و موسسات مانند Webroot که برای اولین بار موفق به شناسایی این ویروس شده و حتی وب سایت TechNewsWorld موافق این مسئله نیستند .
وب روت معتقد است اهداف این ویروس با اهداف و شکل ویروس استاکس نت به طور کلی متفاوت است و باید بررسی بیشتری بر روی آن صورت بگیرد .
اولین مسئله این است که این ویروس مانند استاکس نت در صدد خرابکاری نبوده و فقط برای جمع آوری اطلاعات بوده است .
اطلاعاتی که در ظاهر به نظر نمی رسد برای کسب منفعت مالی و پول باشد .
ساخت این ویروس شاید از طرف دولتی حمایت شده باشد ، ولی مسئله این است که هرجا حرف از اطلاعات است ، پول هم هست .
یعنی اطلاعات سرقت می شود و سپس سارق برای آن به دنبال مشتری میگردد و اقدام به فروش اطلاعات می کند .
پیشنهاد می کنیم برای مطالعه متن کامل خبر به لینک زیر مراجعه نمائید .
Flame Is No Stuxnet

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.