کدخبر :272946 پرینت
14 مهر 1401 - 11:17

سالاریه: سرریز فناوری فضایی در همه عرصه‌ها کاربرد دارد

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: هر جایی که صنعتی پیشرفت کرده، یکی از عوامل پیشران آن صنعت فضایی بوده است و سرریز فناوری فضایی در همه عرصه‌ها و صنایع کاربرد دارد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، مراسم افتتاح هفته جهانی فضا 12 مهرماه سال جاری با حضور رییس سازمان فضایی ایران، اساتید دانشگاه، دانشجویان و کسب و کارهای حوزه فضایی برگزار شد.

حسین سالاریه در این مراسم با اشاره به اهمیت و نقش علوم و فناوری فضایی در بهبود شرایط زندگی و توسعه پایدار، گفت: فضا جزء لاینفک زندگی امروز و آینده بشر است و هر کشوری که می‌خواهد در جهت توسعه پایدار عمل کند، ناگزیر باید به سمت فضا حرکت کند.

وی افزود: مدیریت شهری و روستایی، مدیریت منابع آبی، منابع کشاورزی، معدنی، محیط زیست، ارتباطات، علوم و اکتشافات نوین، شناسایی منابع طبیعی در سایر کرات و مهیا کردن شرایط مناسب برای زندگی بشر در آینده، بدون بهره‌برداری از فضا میسر نخواهد بود.

سالاریه تاکید کرد: در حال حاضر، مدیریت، حکمرانی و تامین امنیت کشورها بدون حضور در عرصه فضا و استفاده از پایش‌های ماهواره‌ای در سطح زمین امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: امروزه، در اختیار قرار دادن منابع فضایی به کشورها و رقابت بر سر سلطه در فضا از حالت انحصاری خارج شده و همه کشورها برای اینکه آینده خود را بسازند ناگزیر به استفاده از مواهب فضا هستند.

رئیس سازمان فضایی ایران، آزمون موفقیت آمیز زیرمداری بلوک انتقال مداری سامان و عملکرد موفق تمامی اجزای زیرسیستم این سامانه در آستانه هفته جهانی فضا را نقطه عطفی برای حوزه فضایی کشور عنوان کرد.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: سازمان و پژوهشگاه فضایی ایران نیز به عنوان نهادهای حاکمیتی در عرصه فضا در کشور تاسیس شده اند و دستیابی به فناوری بومی فضایی از جمله ماموریت‌های جدی این دو نهاد است.

در حال حاضر، مدیریت، حکمرانی و تامین امنیت کشورها بدون حضور در عرصه فضا و استفاده از پایش‌های ماهواره‌ای در سطح زمین امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: بسیاری از نهادها و شرکت‌های خصوصی نیز در این عرصه شکل گرفته و به ارائه خدمات می‌پردازند.

رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: هر جایی که صنعتی پیشرفت کرده است، یکی از عوامل پیشران آن صنعت فضایی بوده است و سرریز فناوری فضایی در همه عرصه‌ها و صنایع کاربرد دارد.

وی افزود: صنعت فضایی به دلیل ماهیت بین‌رشته‌ای آن از جذاب‌ترین عرصه‌ها برای جذب نیروی انسانی نخبه است و به همین منظور جذب، به‌کارگیری و حمایت از نیروهای نخبه از برنامه‌های اصلی سازمان و پژوهشگاه است.

سالاریه تاکید کرد: با حضور بیش از پیش نخبگان صنعت فضایی، بتوانیم جایگاه درخوری را برای صنعت فضایی کسب کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تقدیر از تیم المپیاد نجوم ایران که توانسته بود مقام های اول و دوم المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک سال 2022 را کسب کند گفت: سازمان و پژوهشگاه فضایی ایران خانه این جوانان نخبه کشور است و ما با علاقه فراوان برای حمایت و همراهی آنها از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال های اخیر با توجه به تغییر سبک زندگی مردم، توجه به ماهیت علم، ترویج و جاری‌سازی آن در زندگی تمامی اقشار جامعه به‌عنوان یک نیاز اساسی شناخته‌شده است.

در این مراسم نیز از احمد دالکی به خاطر یک عمر فعالیت های ارزشمند علمی و ترویجی در حوزه فضایی تقدیر شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.