کدخبر :267405 پرینت
08 فروردین 1401 - 12:04

رستگار: کوتاه کردن برنامه توسعه اینترنت پرسرعت ثابت، در گرو کاهش معارضان توسعه است

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران گفت: کوتاه کردن برنامه توسعه اینترنت پرسرعت ثابت علاوه بر اهتمام وزارت ارتباطات، نیاز به باور و تلاش اپراتورها نیز دارد و موفقیت اپراتورها در گرو اقتصادی شدن سرمایه گذاری و کاهش معارضان توسعه است که ما هنوز این جو را حاکم بر کار اجرا نمی بینیم.

متن خبر

مهندس «فرامرز رستگار» دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارتقای سرعت اینترنت برای کسب و کارها به 100 مگابیت بر ثانیه در سال 1401 و افزایش 100 برابری سرعت اینترنت کسب و کارها تا پایان سال 1403، گفت: این پهنای باند برای کسب و کارها در نظر گرفته شده که 10 درصد از  کاربران اینترنت هستند و 90 درصد سایر استفاده کنندگان از اینترنت، مشترکان منازل و واحدهای اداری و تجاری کوچک می‌باشند.

وی ادامه داد: رسیدن سرعت اینترنت در ابتدا به 100 مگابیت برثانیه و سپس به یک گیگابیت برثانیه که یکبار 10 برابر و بار بعدی 100 برابر سرعت فعلی خواهد بود، مخصوص کسب و کارها است.

رستگار گفت: وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات خیلی جسورانه به توسعه این بخش نگاه می کنند و این بسیار عالی است، اما کوتاه تر کردن برنامه یعنی رسیدن به اهداف مشخص شده برای انتهای سال 1404، در انتهای دولت سیزدهم یعنی اوایل سال 1404یا انتهای سال 1403 که نیازمند یکسری هماهنگی های بین سازمانی و عزم جدی نهادهای ذیربط برای همراهی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشد.

عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات اظهار کرد: کوتاه کردن برنامه توسعه اینترنت پرسرعت ثابت علاوه بر اهتمام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیاز به باور و تلاش اپراتورها نیز دارد و موفقیت اپراتورها در گرو اقتصادی شدن سرمایه گذاری و کاهش معارضان توسعه است که ما هنوز این جو را حاکم بر کار اجرا نمی بینیم.

وی بیان کرد: چون فراهم نمودن مقدمات فوق بصورت اساسی نیازمند شش ماه زمان است، بهتر است که پروژه های مرتبط در زمان خود انجام شود و یک سال کاهش زمان فعلا مطرح نشود.

دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات اشاره کرد: اکنون اپراتورها حتی برای پیاده سازی این پروژه تا پایان سال 1404 هم ابهامات و سوالاتی دارند و قول کاهش زمان در این شرایط باعث گله مندی مردم از تاخیرات احتمالی درآینده خواهد شد.

عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات گفت: مسائل با شهرداری ها و وزارت نیرو هنوز حل نشده و علاوه برآن اپراتورها نیز پروژه را با این وسعت و شرایط اعلام شده توسط رگولاتوری در بسیاری از مناطق اقتصادی نمی بینند.

دبیر اجرایی کنفرانس ظرفیت با محوریت FTTx ادامه داد: در 23 اسفند سال قبل کنفرانس ظرفیت با محوریت اینترنت پرسرعت ثابت را برگزار کردیم که در آن سه اپراتور اصلی و تشکل های اصلی حوزه ICT که قرار است عهده دار بخش بزرگی از این پروژه باشند در نشست تخصصی به ریاست رئیس سازمان تنظیم مقررات حضور داشتند و نقاط قوت و ضعف مورد بحث قرار گرفت و دبیرخانه دائمی کنفرانس ظرفیت در پی هماهنگی با نهادهای مربوطه برای کاهش موانع و گسترش تسهیلات در این زمینه می باشد.

رستگار با توجه به سوابق اجرایی خود خاطرنشان نمود که رفع موانع نام برده شده از عهده صرفا اپراتورها خارج است و دولت باید وارد عمل شود و تحت این عنوان که دسترسی پهن باند حق مردم و پیشران توسعه است، دستورات موکد برای حل موانع را مصوب نماید.

رستگار توضیح داد: اینکه سازمان تنظیم مقررات جلسه مشترک با اپراتورها، شهرداری ها و وزارت نیرو برگزار نماید کافی نیست زیرا آنها سال ها در موارد مشابه همکاری درستی نداشته و بسیار سخت و به کندی مجوز داده اند.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.